Náhradní planeta neexistuje! Otevřete se svými žáky a studenty nelehké téma změny klimatu

6.4.2021 / Kdo jiný?

Také nechcete ztrácet čas hledáním náhradní planety? Ke Dni Země jsme pro Vás a Vaše žáky připravili novou environmentální kampaň zaměřenou na změnu klimatu. Těšit se můžete na nové filmy, lekce a projektové aktivity. Materiály jsou vhodné pro klasickou i distanční výuku. 

Naše audiovizuální materiály Vám umožní s žáky otevřít nelehké téma změny klimatu srozumitelným způsobem. Lekce a projektové aktivity vám pomohou posunout téma z abstraktní roviny na osobní úroveň. Objevte spolu s námi témata jako jsou například dopady změn klimatu na zemědělství, mezinárodní aspekty změny klimatu, proměny krajiny nebo význam aktivního občanství. Podívejte se na dokumentární filmy a pusťte se do projektových aktivit – sestavte si jídelníček s nízkou uhlíkovou stopou, zmapujte, co můžete zlepšit ve svém okolí, nebo prozkoumejte staré mapy a zjistěte, jak se proměňuje krajina okolo Vaší obce. 

Kampaň probíhá v týdnu od 19. do 23. dubna, kdy máte možnost zapojit svou školu a třídu ke Dni Země dne 22. dubna, ale tímto týdnem kampaň nekončí. K dispozici na našem webu budou filmy i projektové aktivity i nadále, můžete si proto vše naplánovat tak, aby to zapadalo do Vaší výuky. Například kolem 5. června u příležitosti Světového dne životního prostředí.

Jak se do kampaně zapojit? 

Do kampaně se můžete zapojit velmi jednoduše. Není vyžadována žádná registrace, audiovizuální materiály jsou stále volně přístupná na webu JSNS.cz, a proto se mohou zapojit i rodiny, nejen školy. Podmínkou je pouze promítnutí environmentálního filmu, zapojení do našich projektových aktivit či můžete vymyslet vlastní projekt nebo i promítnout jiný environmentální film ze sekce Životní prostředí. Rovněž uvítáme, pokud nám zašlete pár fotografií z projektů na e-mail eva.mackova@jsns.cz.

Pusťte žákům dokumentární filmy mezi které patří: 

Nezůstaňte jen u projekce. Motivujte žáky projektovými aktivitami:

1) Klimatická změna na talíři

Během týdenního až dvoutýdenního projektu si žáci uvědomí souvislosti mezi potravinami a jejich dopadem na změnu klimatu. Naučí se využívat kalkulačku pro spočítání uhlíkové stopy jednotlivých potravin a pokusí se navrhnout jídelníček s nižším dopadem na životní prostředí. 

2) Moje okolí, moje zodpovědnost

Týdenní až dvoutýdenní aktivita se zaměřuje na individuální výzvu v oblasti ochrany klimatu a občanského aktivismu. Během 7/14 dnů budou žáci plnit úkoly spojené s redukcí vlastní uhlíkové stopy, mapováním své komunity a hledáním možností, jak ji pozitivně ovlivnit. Plnění úkolů si zaznamenávají do pracovního listu. 

3) Bylo, je a bude 

V týdenním projektu žáci porovnají historické letecké snímky se současnými a zamýšlí se nad tím, jak se v uplynulých letech změnilo prostřední jejich obce a využití krajiny v jejich okolí. Navrhnou, jak by místo, kde žijí, mohlo ideálně vypadat v budoucnu. 

Zapojte se spolu s námi do online diskuze: 

Zapojte se prostřednictvím svých dotazů 21. dubna (9:30 - 11:00) do online inspirační akce InspiRACE: Jak na klima? Akci budete moci sledovat živě na našem kanálu YouTube a na Facebooku JSNS

Hlavní tématem bude „co sami můžeme udělat pro zmírnění dopadů změn klimatu”. Své příspěvky představí a do diskuze se zapojí: 

Tomáš Blaha (guerillový sadař a biouhlíř z Tišnovska) 
Ema Ostřížková (členka Fridays for Future) 
Lucie Smolková (koordinátorka programu Re-generátor Nadace Partnerství) 
Tadeáš Žďárský (environmentalista, lektor NaZemi) 

Sledujte událost na Facebooku JSNS

Válka na Ukrajině

Materiály JSNS k ruské vojenské invazi

V souvislosti s aktuálními událostmi na Ukrajině jsme z portálu JSNS.CZ vybrali dokumentární filmy, lekce, materiály a aktivity do hodin a také řadu doporučení pro vyučující k tomu, jak s žáky mluvit o válečném konfliktu, uprchlících, mediální manipulaci a propagandě. Na stránce Válka na Ukrajině najdete speciálně připravený výběr lekcí k současné situaci spolu s aktivitami do hodin nebo publikaci Podoby ruské propagandy. Nabídku materiálů budeme průběžně rozšiřovat.