Ekoduely: Šumava na rozcestí

  • Ekoduely: Šumava na rozcestí
  • Jana Počtová
  • Česká republika
  • 2012
  • 26 min.
  • 12—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. orientovat se v problematice NP Šumava
  2. uvědomovat si nutnost ochrany životního prostředí
  3. znát národní parky a vybrané CHKO České republiky

Má být Šumava pouze národním parkem, nebo i hospodářským lesem? A jak si poradit s kůrovcem, který požírá tamější stromy? Kácet, nebo nekácet? Těmito otázkami se zabývá další dokument z řady Ekoduely. Jiří Stráský, ředitel NP Šumava, a starosta obce Modrava Antonín Schubert vysvětlují, že kůrovec zničí celý les, což může znamenat konec národního parku i agroturistiky. Bioložka Zdenka Křenová namítá, že i to patří k přírodnímu ekosystému – smrk i kůrovec žijí na Šumavě už od poslední doby ledové. Tři sta let zkušeností s lesním hospodářstvím podle ní nemůže člověka kvalifikovat k tomu, aby přírodě „ukázal, kdo je chytřejší“. K argumentům jednotlivých stran opět vyjadřují své názory i studenti pražského gymnázia. Problematika zásahů člověka do života v NP Šumava je aktuálním tématem, v symbolické rovině pak reprezentuje nadčasovou otázku: Stal se člověk pánem přírody?

Doporučený věk

12—21 let

Tematický okruh

Životní prostředí

Téma

Krajina

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Problém Šumavy naruby

Aktivita / 30 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • přemýšlejí nad příčinami sporu v NP Šumava
  • si uvědomují důvody, proč by měla být zachována část přírody bez zásahů člověka

Ekoduel

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • mají povědomí o problematice NP Šumava
  • umějí vést dialog a argumentovat v diskusi

 

Šumava stokrát jinak

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • přemýšlejí nad objektivitou mediálních zpráv a rozvíjejí tvůrčí psaní
  • mají povědomí o sporu v NP Šumava

Přírodní bohatství

Projekt / 2x 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • znají národní parky a vybrané CHKO České republiky
  • si uvědomují nutnost ochrany životního prostředí

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • vymezení národního parku
  • systém zonace národního parku
  • NP Šumava
  • kůrovec a kůrovcová kalamita

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Nařízení vlády o zřízení NP Šumava

Dokument o zřízení Národního parku Šumava a jeho ochraně.

Dokument Nalezeni na Ztraceném

Dokument věnující se Národnímu parku Šumava a postoji ke kůrovci s pohledem odborné veřejnosti.

Průvodce lesními ekosystémy Šumavy

Poznatky získané mnohaletým pozorováním na člověku nezávislého ekosystému v ČR.

Okna do divočiny v české krajině (publikace)

V čem je přínos vzniku území bez lidských zásahů?

NP a CHKO v České republice

Seznam a charakteristika unikátních chráněných oblastí a národních parků v ČR.

Učím o klimatu

Jak zařadit klimatickou změnu do výuky? Jak rozvíjet aktivitu a kritické myšlení? Stáhněte si zdarma výukové materiály o klimatu do různých předmětů.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Tato lekce vznikla v rámci projektu: Praktická podpora Environmentální výchovy s využitím audiovizuálních prostředků

Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/08.0049

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.