
Komenský by promítal
- Jak pracovat s audiovizuálními materiály
- Tomáš Potočný
- Česká republika
- 2012
- 26 min.
Cíle lekce
- osvojit si postupy, jak pracovat s audiovizuálními materiály ve výuce
- umět pracovat s kontroverzními tématy
- mít k dispozici soubor obecných aktivit využitelných k jakémukoli filmu
Dokumentární filmy a sociální spoty jsou stále častěji využívané metodické pomůcky ve vyučování. Dokážou v žácích vzbudit velmi silné emoce, a tím i zájem o probírané téma. Jaké jsou zkušenosti pedagogů, kteří audiovizuální materiály ve svých hodinách dlouhodobě využívají? Co se jim osvědčilo a na jaká případná úskalí upozorňují? Jaká doporučení mají pro ostatní? Na to všechno hledá odpověď snímek I Komenský by promítal. Vedle rad a doporučení od učitelů se v něm dozvíte, jak předejít případným technickým komplikacím, jako jsou problémy se zvukem či obrazem apod. Film je proložen ukázkami z filmů, prací žáků v hodině i jejich názory na využití audiovizuálních pomůcek ve výuce. Dokument Tomáše Potočného je inspirací pro učitele, kteří se nebojí učit interaktivně.

Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Rady a doporučení pro práci s AV materiály
Informační texty
- čím začít
- na co si dát pozor
- jak pracovat s délkou snímků
Jak učit kontroverzní témata
Informační texty
- co jsou kontroverzní témata
- základní pravidla pro diskusi ve třídě
- typy rolí, které může učitel při diskusi zaujmout
Základy dokumentárního filmu
Informační texty
- orientace v základních teoretických i technických pojmech a aspektech dokumentárního filmu
Dopis
Obecná aktivita / 20 min.
Žáci:
- reflektují svůj prožitek z filmu a aktivně s ním pracují
- pomocí techniky volného psaní formulují písemně svůj názor
Kostka
Obecná aktivita / 30 min.
Žáci:
- reflektují zhlédnutý film z různých úhlů pohledu
- rozvíjejí empatii a komunikační dovednosti a využívají kritické myšlení
Pojmy – pocity – otázky
Obecná aktivita / 20 min.
Žáci:
- si uvědomují své emoce a umějí je popsat
- formulují postřehy z filmu bezprostředně po jeho zhlédnutí
Na co nezapomenu
Obecná aktivita / 15 min.
Žáci:
- vyjadřují pocity, které v nich film vyvolal
Hledání otázek
Obecná aktivita / 20 min.
Žáci:
- analyzují film
- umějí třídit a vyhledávat další informace týkající se tématu
Anonymní myšlenky
Obecná aktivita / 15 min.
Žáci:
- reflektují svůj prožitek z filmu
- naslouchají pocitům druhých
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
- základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek