


Zestátnění československé kinematografie se připravovalo již v období nacistické okupace – a příslušný výnos ze srpna 1945 patří k prvním poválečným rozhodnutím prezidenta Edvarda Beneše. Zrušením soukromého kapitálu ve filmovém podnikání měla být zajištěna výroba snímků, které sice mohly být prodělečné, avšak jejich hodnota měla finanční ztrátu vyvážit. V prohlášení Ideový program československého filmu, které v roce 1945 koncipoval Filmový výbor pro chystané zestátnění kinematografie, se výslovně uvádí: „I když hospodářská stránka filmové tvorby nesmí být ani v budoucnu bagatelizována, musí být napříště film hodnocen především podle svého kulturního a společenského působení, ne měřítkem finančního výtěžku.“
Propagandistický film Nové huti Klementa Gottwalda o stavbě nové ocelárny, natočený u příležitosti desátého výročí tohoto podniku. Vlastníkem archiválie je ČR - Zemský archiv v Opavě a pochází z fondu "NHKG, n.p. Ostrava-Kunčice".
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Aktivita / 45 min.
Žáci:
Aktivita / 60 min.
Žáci:
Obecná aktivita / 20 min.
Žáci:
Úvod do problematiky / Jan Jaroš
O centrálně řízené československé kinematografii a podílu KSČ na jejím úpadku
Video / 25 min.
Ukázky z filmů z 50. let: Vstanou noví bojovníci (1950), Rudá záře nad Kladnem (1955), Zítra se bude tančit všude
(1952), Nástup (1952) a Botostroj (1954).
Informační texty
Ukázka z knihy Zdeňka Nejedlého O umění a politice
Článek o propagandě v historii filmu
Dvanáctidílný seriál o principech a podmínkách tvorby v různých oblastech československé kinematografie v období normalizace