Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení

  • Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení
  • Přemysl Freiman
  • Česká republika, Slovensko
  • 1950
  • 12 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s fungováním komunistické propagandy
  2. diskutovat nad účelem a cíli propagandy
  3. analyzovat roli propagandy v dnešním světě

Krátký snímek z roku 1950 o tzv. Číhošťském zázraku je ukázkou toho, jakým způsobem fungovala propaganda komunistického režimu v Československu. Ve snaze diskreditovat představitele římskokatolické církve se Státní bezpečnost rozhodla filmově zrekonstruovat záhadnou událost z vesnice Číhošť, kde se v místním kostele během kázání prý několikrát pohnul kříž na hlavním oltáři. Z tohoto „zázraku“ byl obviněn farář Toufar, který údajně jednal na příkaz Vatikánu a měl hrát v tomto až amatérsky působícím krátkém filmu hlavní roli. Toufara po krutém mučení opravdu přivezli do Číhoště, kde ale ani nemohl vystoupit na kazatelnu, zhroutil se a omdlel. Na následky mučení pak zanedlouho zemřel. Jeho roli tak podle některých pramenů nakonec sehrál sám generální prokurátor Karel Čížek. Snímek plný lží a dobově podmíněné rétoriky byl kromě Číhoště promítán ve většině tehdejších kin a byl vyroben v té době rekordním počtu 375 kopií.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Tábor pravdy

Aktivita / 45 min. (včetně projekce)

Žáci:

  • se seznámí s charakteristikou totalitních systémů
  • dokážou rozpoznat znaky totalitarismu
  • aplikují teoretické poznatky na konkrétní materiál

Černobílý svět

Aktivita / 45 min. (včetně projekce)

Žáci:

  • rozpoznají hodnotově zatížené významy slov
  • si uvědomí závislost významu slov na kontextu
  • dokážou diskutovat a obhájit si svůj názor

 

Naše je pravda

Aktivita / 45 min. (včetně projekce)

Žáci:

  • rozumí různým způsobům deformace jazyka totalitní moci
  • dokážou vlastními slovy interpretovat smysl textu
  • diskutují nad záměr propagandistických výpovědí

Obraz, hudba a slovo

Aktivita / 45 min. (včetně projekce)

Žáci:

  • analyzují jednotlivé filmové sekvence
  • uvědomují si roli obrazu, hudby a textu v propagandě
  • odhalují symboly, kterých propaganda využívá

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Josef Toufar a číhošťský zázrak
  • vztah komunistického režimu a katolické církve
  • vznik propagandistického snímku Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení a reakce diváků
  • proticírkevní propaganda

Slovo historika

Informační texty

  • okolnosti a průběh vzniku propagandistického snímku
  • Josef Toufar při natáčení filmu
  • promítání filmu v tehdejším Československu

Medailonek Josefa Toufara

Video / 3 min.

Krátké video o životě Josefa Toufara.

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

www.joseftoufar.cz

Stránky věnované Josefu Toufarovi.

Mrtvolu sprovoďte ze světa

Dokumentární svědectví o pátrání po ostatcích umučeného číhošťského faráře Josefa Toufara.

Nadační fond kostela Nanebevzetí Panny Marie v Číhošti

Nadační fond shromažďující prostředky na obnovu číhošťského kostela.

Vrba - kazatelna

Vrba v Arnolci, na níž si Josef Toufar jako dítě hrával na kněze a z níž "kázal" svým kamarádům. Autorem kresby je arnolcký učitel, který vrbu - kazatelnu nakreslil po Toufarově vysvěcení.