V zajetí železné opony: Bolesti černého barona

  • V zajetí železné opony: Bolesti černého barona
  • Ján Novák
  • Česká republika
  • 2008
  • 13 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. dokázat pojmenovat perzekuční charakter PTP
  2. umět kriticky a samostatně pracovat s dobovým dokumentem
  3. znát důvody zařazení branců k Pomocným technickým praporům

Komunistická vláda se v Československu snažila vymýtit jakýkoli odpor i jeho budoucí zárodky. Od roku 1950 proto mimo jiné začaly vznikat vojenské útvary PTP, tedy Pomocné technické prapory. V jejich řadách stanuli ti, kdo si vysloužili klasifikaci „E – politicky nespolehliví občané“. Do roku 1953, kdy se útvary začaly rušit, v nich pracovalo přes padesát tisíc mužů. Jejich „provinění“ bylo různé – věřící, potomci „buržoazních“ rodin, „buřiči“ či trestanci, ti všichni obývali kasární domky plné štěnic. Téměř bez volných dnů pracovali dva až tři roky na stavbách, v dolech či v lesích a po těžké dřině je navíc večer čekalo politické školení. Vydělané peníze šly téměř beze zbytku do pokladny armády, tedy státu. Tyto vojenské tábory nucených prací tak měly dvojí účel – izolovaly případné nepřítele vládnoucí ideologie a zároveň je využívaly jako levnou pracovní sílu. Dokument vypráví příběh jednoho z „černých baronů“, jak byli příslušníci útvarů PTP označováni podle černých výložek. Student druhého ročníku teologické fakulty Vladimír Lopaťuk měl poměrně majetné rodiče díky jejich dřívějšímu podnikání s elektrotechnikou. To byly hned dva důvody, proč musel ze studií odejít do Komárna, kde v praporu PTP pracoval jako stavební dělník. Volba vysoké školy stejně jako majetek jeho rodiny tak navždy změnily Vladimírův život. Tvrdá škola, jíž se mu v trestných vojenských jednotkách dostalo, mu však jeho víru nevzala.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Když mě brali za vojáka

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • znají důvody zařazení branců k Pomocným technickým praporům
  • umějí kriticky a samostatně pracovat s dobovým dokumentem

Pétépáci aneb armádou k perzekuci

Aktivita / 40 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • jsou schopni s pomocí předložených dokumentů kriticky porovnat povinnosti řadových vojáků a situaci příslušníků PTP
  • dokážou pojmenovat perzekuční charakter PTP

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • kdo všechno se mohl dostat do Pomocného technického praporu
  • kvalifikace branců do PTP
  • podmínky při výkonu trestu
  • osudy členů PTP po propuštění

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Svaz pomocných technických praporů České republiky (PTP) – vojenské tábory nucených (VTNP)

Stránky dobrovolného sdružení příslušníků bývalých silničních praporů ženijního vojska (SPŽV) a pomocných technických praporů (PTP)

Partneři lekce