4. Rusko-ukrajinská informační válka

  • Rusko-ukrajinská informační válka
  • Josef Pazderka
  • Česká republika
  • 2015
  • 7 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

 
  1. rozvíjet kritické myšlení a mediální gramotnost
  2. mít povědomí o cílech a nástrojích propagandy v rusko-ukrajinském konfliktu
  3. uvědomit si snadnost zneužití fotografií a videí k manipulaci s příjemcem 
 

Reportáž zpravodaje České televize Josefa Pazderky se zabývá podobami ruské propagandy v souvislosti s válkou na Ukrajině. Ruská vláda investuje do propagandy stamiliony dolarů a neštítí se ani vyloženě lživých informací, jako v případě, kdy prezentovala syrského uprchlíka jako ukrajinského chlapce, který měl být zraněn na letišti v Doněcku. Členové ukrajinského nevládního projektu StopFake evidují desítky podobných případů lživého televizního zpravodajství, jejichž cílem je vytvořit v divákovi emocionální bariéry, po kterých už není žádný dialog možný.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Co je na fotografii?

Aktivita / 45 min. (včetně projekce)

Žáci:
  • si uvědomí snadnost zneužití fotografie k manipulaci s příjemcem
  • jsou kritičtí k mediálnímu sdělení
 

Popisky

Aktivita / 40 min. (včetně projekce)

Žáci:
  • si uvědomí snadnost zneužití fotografie k manipulaci s příjemcem
  • podle zadání vytvoří popisky k fotografiím
  • vyhledají na internetu zadanou stránku a diskutují o jejím obsahu
 

Trojí identita

Aktivita / 45 min. (včetně projekce)

Žáci: 
  • si uvědomí možné nástroje a postupy propagandy
  • si uvědomí důležitost ověřování informací z různých zdrojů
  • diskutují o cílech současné ruské propagandy

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • role propagandy v rusko-ukrajinském konfliktu
  • historie a souvislosti rusko-ukrajinského konfliktu
  • novinářská etika vs. propaganda
 

Propagandistické lahůdky

Informační texty

  • 7 ruských propagandistických videí s komentářem
  • videoklipy, TV reportáž o Foru 2000, dětský TV pořad, animovaný film, promo a virální videa

Rejstřík pojmů

Úvod do problematiky

  • abecední rejstřík pojmů souvisejících s rusko-ukrajinským konfliktem
  • klíčové události, osoby, místa a média

Jak se ptát - 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Kontrolní mechanismy médií

  • schéma porovnání kontrolních mechanismů nezávislých médií a médií řízených autoritativním režimem

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

  • sedm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Cíl ruské propagandy? Že pravda neexistuje, říká analytička

DVTV: Rozhovor Daniely Drtinové s analytičkou Ivanou Smoleňovou o ruské propagandě

Další zářez ruské propagandy: „Syřanka“ už několikrát hrála „oběť kyjevských fašistů“

Článek o ženě, která v ruských televizích opakovaně sehrává roli oběti ukrajinské vlády

Partneři lekce