V digitálním světě: Lajky na internetu

  • #DANS LA TOILE
  • Emma Carré, Marjolaine Perreten
  • Francie
  • 2017
  • 2 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. dozvědět se o tom, jak a proč lajky fungují 
  2. uvědomit si, že lajky nejsou odrazem naší offline reality 
  3. přemýšlet nad tím, že by počtům lajků neměl být přikládán příliš velký význam

Kocour a Filip mezi sebou soutěží, kdo na sociální sítí získá víc lajků. Bude to Kocourovo nové „selfíčko“, nebo Filipovo roztomilé štěňátko? S lajky jako by se na internetu roztrhl pytel. Čím víc jich nějaká fotka nebo příspěvek má, tím spíš si myslíme, že se ostatním líbí. Jakou váhu jim ale ve skutečnosti přičítat, a opravdu každý, kdo něco lajkuje, tím touží vyjádřit, že se mu příspěvek líbí?

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Lajky

Aktivita / 45 min.

Žáci: 

  • zjistí, že podporovat něco v reálném životě je těžší a hodnotnější než udělovat lajky 
  • si uvědomí, že lajky nejsou odrazem naší offline reality 
  • přemýšlí nad tím, že by počtům lajků neměli přikládat příliš velký význam

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • vznik a smysl lajků
  • dopad lajků na uživatele sociálních sítí
  • obchodování s lajky

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro distanční výuku

  • youtubering a rozbor videí youtuberů
  • význam lajků, palců dolů a (negativních) komentářů  
  • co může způsobit domnělá anonymita v online prostředí 

Doprovodné a doporučené materiály

Buď safe online

Jak být na internetu v klidu a bezpečí.

Digitální závislost

Digitální závislost a jak z ní ven.

O2 chytrá škola

Portál pro pedagogy, rodiče i děti, který naučí používat internet bezpečně a chytře.

Partneři lekce

Podpořeno z programu O2 Chytrá škola.