Témata dezinformací se mění, potřeba rozeznat spolehlivé zdroje ale zůstává

9.12.2021 / Mediální vzdělávání

V mediálním prostoru se v souvislosti s pandemií onemocnění covid-19 objevují různá témata. Vedle relevantních a ověřených informací se ale vyskytuje i celá řada dezinformací či zavádějících sdělení. Zatímco před rokem a půl, když se nemoc začala šířit, plnila média témata týkající se původu viru a způsobech jeho šíření, v současnosti se naše pozornost ubírá spíše k nutnosti a účinnosti očkování a s ním spojených vládních opatření. Témata se mění, potřeba rozeznat spolehlivé zdroje od nespolehlivých ale zůstává.  

V roce 2020 jsme na nastalou situaci reagovali vydáním příručky Dezinformační dezinfekce. Materiálem pro všechny, kteří se chtějí naučit, jak rozpoznat (nejen koronavirové) dezinformace a jak se zorientovat v mechanismech dezinformačních webů. Pokud vás toto téma zajímá, objednejte si (již 4. dotisk) příručky Dezinformační dezinfekce. Dostanete od nás dva výtisky zdarma, třeba pro některého z vašich kolegů.  

Publikace může posloužit jako návod nebo inspirace, jak téma dezinformací uchopit a začlenit do výuky. Najdete v ní zpracované analýzy vybraných dezinformací z období začátku koronavirové krize podle metodické koncepce 5 klíčových otázek. Připravili jsme pro vás informační texty, praktický návod na ověřování informací nebo komplexnější analýzy některých častých dezinformací o koronaviru. Díky hravé aktivitě můžete s žáky také zkoumat motivace tvůrců a šiřitelů lživých a zavádějících sdělení. Jde o ideologické přesvědčení, snahu manipulovat nebo jen o chuť získat více lajků, více peněz z reklamy či posílit svou politickou značku?   

Vést slušnou a respektující diskuzi o dezinformacích je těžké. Jak na to? 

V našem dalším materiálu 10 tipů, jak na dezinformace zase najdete doporučení pro situace, kdy s konspiračními teoriemi či dezinformacemi přichází někdo blízký nebo je potřeba je řešit přímo ve třídě. Zejména v současné době, kdy je na vzestupu agresivní způsob komunikace, je ještě více potřeba dbát na to, abychom v debatách s lidmi s odlišným názorem nepodléhali emocím a navzájem spolu komunikovali. V publikaci uvádíme i několik možných reakcí a otázek, které se mohou hodit v diskuzi s někým, kdo obhajuje dezinformace či zavádějící informace. Také tuto publikaci si u nás můžete objednat zdarma.  

 

Podívejte se také na nabídku našich audiovizuálních lekcí z tematického okruhu Fake news a dezinformace

 

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.