Studenstké týmy rozvíjí mediální gramotnost ve svém okolí. Proběhlo první setkání i mediálněvzdělávací akce inspiRACE

6.1.2023 / Kdo jiný? / Mediální vzdělávání

Publikum

Začátkem prosince skupina motivovaných studentských týmů odstartovala společným víkendem první běh mediálněvzdělávacího programu Kdo jiný?. V něm se studenti učí, jak vdechnout svým nápadům život a jak dát svým myšlenkám formu a uvést je v realitu v podobě vlastního projektu. Prvnímu setkání Kdo jiný? předcházela akce pro veřejnost inspiRACE, během které se představily osobnosti působících (nejen) na poli mediální gramotnosti.

Mediální vzdělávání a mediální gramotnost jsou v dnešním světě stále více důležité a zároveň se je často nemáme kde naučit. Je dobré vědět, jak na internetu nenaletět, jak rozpoznat důvěryhodné informace, jak funguje mediální manipulace, reklama, algoritmy, jak vznikají závislosti na síti, jaká všechna rizika má kyberprostor a celý mediální svět. Stejně tak je ale dobré vědět, jakými způsoby je můžeme používat k našemu prospěchu.

Na akci inspiRACE se v podvečer 2. prosince 2022 v Prostoru39 na pražském Žižkově představilo několik osobností působících (nejen) na poli mediální gramotnosti

Akce se konala při příležitosti zahájení programu Kdo jiný? pro studentské týmy, které realizují vlastní projekty na zvýšení mediální gramotnosti ve svém okolí.

V rychlém sledu (proto je v názvu "RACE") prezentovalo své projekty sedm vystupujících. Seznámili publikum s různými mediálními tématy a způsoby, jak je uchopit a jak s nimi pracovat (dezinformace, kyberšikana, sexismus na síti). Především na akci došlo ke sdílení řady zajímavých a inspirativních příběhů, které mladé lidi motivovaly k realizaci vlastního projektu.

Na večeru inspiRACE mimojiné vystoupili: 

  • Matyáš Boháček, který skrze svou aplikaci Verifee usiluje o podporu mediální gramotnosti a kultivaci mediálního prostoru - prostřednictvím umělé inteligence pro analýzu manipulativních praktik ve zpravodajských článcích,
  • Pavel Brejcha z organizace Fakescape, jež pomocí her rozvíjí u žáků a studentů jednotlivé kompetence mediální gramotnosti - kritické myšlení a ověřování informací;  
  • O hře Nekrm Kachnu, ve které se hráči stávají novináři a pomocí pestrých úkolů zjišťují, jak pracovat s informacemi, mluvila Veronika Sodomová,
  • Zdeněk Svoboda přibližující mediální svět seniorům,
  • Kristián Kopřivík z #kafesbabi, projektu usilujícího o posílení vztahů mezi mladou generací a generací jejích prarodičů,
  • Tým Mlč, zlato upozorňující na sexismus v internetovém prostředí,
  • Alpateam, projekt Filipa Špinky & Štěpána Hartla zaměřený na mezilidské vztahy zejména na boj proti šikaně a kyberšikaně.

Akce se konala s podporou Norských fondů a partnerských organizací projektu.

Projekt JSNS - Mediálně-vzdělávací aktivizační program pro studenty i vzdělavatele s mezigeneračním přesahem s reg. č. VV-MGS-004 je realizován díky podpoře Norských fondůve spolupráci s partnery Krajskou vědeckou knihovnou v Liberci Střediskem volného času RADOVÁNEK z Plzeňského kraje. 

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.