Horká chvilka s Černou ovcí

16.12.2020 / Mediální vzdělávání

Výuka s použitím audiovizuálních materiálů přináší bohaté zážitky a řadu znalostí, ale zároveň se vyučující mohou ocitnout v situaci, se kterou se dosud nesetkali. Dokumentární filmy často otevírají i těžká témata jako jsou rasimus, chudoba nebo šikana a v hodinách je proto zapotřebí vhodně pracovat i s emocemi, které v žácích a studentech film vyvolá. Přinášíme vám na toto téma zážitek Idy Vohryzkové, učitelky angličtiny a mediální výchovy ze zdravotnické školy v Ústí nad Labem.

 

 

Černá ovce je jedna z lekcí na výukovém portálu JSNS.CZ. Je to britský dokumentární film z roku 2018, má 27 minut, důležité téma, silný příběh a vlastně happy ending. Z mého pohledu výborný film do hodiny. Loni počátkem školního roku jsem ho pustila prvákům s tím, že je tak namotivuju pro práci s filmem. Několik let jsem se snažila do pouštění filmů proniknout a říkala jsem si, že už celkem mám v rukávu metody, aktivity a odpovědi. 


Dokumentární film Černá ovce

I když to bylo odpolední vyučování a slunce za roletami lákalo ven, všichni viseli očima na plátně, jen občas se ozvaly krátké reakce na překvapivé a silné momenty – tenhle film není nuda. Když dojely titulky, vysvětlila jsem aktivitu reflexe jedním slovem – každý pokud možno jedním slovem vyjádří, co teď po zhlédnutí filmu cítí.


Z vyučovací hodiny: Reflexe jedním slovem 

Pět studentů zmínilo rasismus. Už jsem film předtím pouštěla v jiné třídě a i tam to bylo podobné. Zeptala jsem se, jestli by k tomu chtěli něco říct. Studenti mluvili o tom, že je strašné, co se v Anglii děje, že si mysleli, že rasismus je věc minulosti (to jsme ještě netušili, co přinese rok 2020).

Jako zkušená učitelka jsem měla připravenou otázku, která studentům pomůže se podívat na věc z jiného úhlu: „Myslíte, že například Romové u nás nic takového nezažívají?“ Vůbec jsem si neuvědomila, že ve třídě je romský student, což byl tedy velký pedagogický fail. Omlouvá mě snad jen fakt, že třída byla už od začátku roku přátelská. Naštěstí studenti to vyřešili za mě – pohotově se spolužáka zeptali, jak se cítí. A on – smál se a říkal, že ve třídě je super kamarádská atmosféra a že je tam moc rád. Následovalo všeobecné radování, jaká jsou fajn třída, a mě mohl spadnout kámen ze srdce. Bylo vidět, že je výborné to takhle pojmenovat a říct si, že jsme rádi spolu.


Ida Vohryzková

Své postřehy, tipy a pocity z vyučování sdílí Ida Vohryzková na svém blogu.

Zajímá vás, jak pracuje Ida se svými studenty?

Podívejte se na krátké video 

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.