Černá ovce

  • Black Sheep
  • Ed Perkins
  • Velká Británie
  • 2018
  • 27 min.
  • titulky
  • 15—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si, v jakém strachu žijí lidé, kteří jsou terčem nenávistných útoků
  2. zamyslet se nad tím, jak lehké je nechat se strhnout davem
  3. diskutovat o rasismu a xenofobii

„Mohl to být jeden z vás,“ běduje matka Cornelia Walkera a jeho bratra u televizní reportáže o vraždě 10letého chlapce. Píše se rok 2000 a rodina nigerijských přistěhovalců opouští Londýn. Doufá, že v anglickém Essexu najdou bezpečné útočiště a klidný život. Jak se však brzy ukazuje, atmosféře malého města vládne gang rasistů. O šrámech, které na dětské duši zanechá xenofobie a násilí, s mrazivou působivostí vypráví ve filmu skutečný Cornelius. Na Oscara nominované dokudrama si současně pokládá otázku, kam až je člověk schopen zajít v touze po přijetí.

 

Tato lekce je k dispozici i ve verzi pro výuku angličtiny.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Kořeny nenávisti

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • si uvědomí, že nenávistné projevy či extremistické postoje mají své kořeny
  • pochopí, že nenávistné postoje posiluje především strach, nedostatek informací a touha někam patřit
  • porovnáním zjistí, že kořenem nenávisti může být i frustrace oběti

Alternativní scénáře

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • se zamýšlejí nad důsledky podlehnutí požadavkům určité skupiny
  • si osvojují konstruktivní způsoby, jak si poradit s tlakem vrstevníků
  • zkoumají proměny chování na základě životních zkušeností

Platí to o všech?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • pochopí, že obecná tvrzení o skupině lidí (třídě, profesi, etniku, národu, generaci atd.) nikdy neplatí pro všechny její členy
  • si uvědomí, že obecnými tvrzeními se můžeme dopustit nespravedlivého posuzování

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • vznik a vývoj rasismu
  • řešení problémů s rasismem
  • pokračování příběhu
  • zpověď hlavního protagonisty Cornelia Walkera

Využití lekce v třídnické hodině

  • otevření tématu šikany, nálepkování a paušalizace
  • vzájemné naslouchání, tolerance a respekt 
  • inspirativní metody, jak sebe a žáky rozvíjet  
  • zlepšení klimatu třídy 

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • písemná úvaha o důvodech nenávisti
  • rozmýšlení nad vlastními zkušenostmi s nenávistnými projevy 
  • psaní dopisu hlavnímu hrdinovi

Shortcut – malé příběhy, velká témata

Série materiálů k filmu, které vytvořily partnerské organizace v rámci mezinárodního projektu Shortcut.

Najdete zde:

  • plány lekcí s doporučenými aktivitami
  • kreativní cvičení
  • filmové analýzy a otázky
  • filmový kvíz

Doprovodné a doporučené materiály

„I didn't know if I wanted to be black or white“: my life between worlds.

Rozhovor s hlavní postavou Corneliem Walkerem na serveru Guardian (v angličtině). Český překlad Zpověď Cornelia Walkera je k dispozici ke stažení v informačním textu Otázky a odpovědi.

ROMEA, o.p.s.

Zabývá se monitoringem nenávistných demonstrací, spravuje bezplatnou linku pomoci obětem rasistických útoků

In Iustitia

Poskytuje poradenství obětem násilí z nenávisti, věnuje se prevenci a monitoringu tohoto násilí

HateFree Culture

Iniciativa lidí, kteří usilují o život bez násilí a nenávisti

Ukázky kampaní proti rasismu

Odkazy na zajímavé kampaně a sociální reklamy proti rasismu

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Lekce vznikla za podpory: