Ó, ty černý ptáčku

  • Ó, ty černý ptáčku
  • Břetislav Rychlík
  • Česká republika
  • 1997
  • 59 min.
  • 12—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s problematikou romského holocaustu
  2. uvědomit si konkrétní dopady holocaustu na život jednotlivých lidí i romské komunity jako celku
  3. diskutovat o historii a kultuře Romů žijících v ČR

Na území Čech, Moravy a Slezska žilo na počátku druhé světové války na šest a půl tisíce Romů, v roce 1945 už jen několik set. V duchu nacistických nařízení o „potírání cikánského zlořádu“ byly na našem území zřízeny dva koncentrační tábory, v nichž byli příslušníci romské populace internováni. Existence těchto táborů a podmínky, ve kterých tu Romové žili, zůstávaly veřejnosti po desetiletí utajeny dílem i kvůli tomu, že zde jako dozorci působili čeští strážníci. Silné vzpomínky přeživších odkrývají další z hrůz holocaustu. Režisér Břetislav Rychlík navštívil s několika pamětníky místa bývalých koncentračních táborů, Berlín, kde se ve sklepeních gestapa zkoumalo, kdo z Romů je vhodný pro likvidaci a kdo může přežít, i vyhlazovací tábor Osvětim-Březinka, kde životní pouť většiny českých a moravských Romů skončila. Ve filmu jsou autenticky zachycené i zcela unikátní romské improvizované písně s motivem utrpení Romů v lágrech. Ze závěrečných záběrů snímku je pak zřejmé, že rasismus a nacistická ideologie v současné společnosti stále přetrvávají.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Žalující píseň

Aktivita / 20 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • reflektují své pocity, které v nich píseň z filmu vyvolává
  • analyzují text písně a zařadí jej k historickým událostem

Koleje do nebe

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • si osvojí znalosti o pronásledování Romů za 2. sv. války
  • pracují s autentickými fotografiemi a kresbami

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • původ Romů
  • romská menšina v českých zemích
  • romský holocaust
  • přiblížení některých postav vystupujících ve filmu

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Romský holocaust

Informační portál o romském holocaustu

Romský holocaust stojí ve stínu židovského, přesto byl stejně děsivý

Reportáž ČT 24 o romském holocaustu včetně dobových fotografií

Muzeum romské kultury

Webové stránky Muzea romské kultury v Brně věnující se romské historii jako součásti evropského dědictví

Federace židovských obcí v ČR

Webové stránky federace, v současné době sdružující 10 Židovských obcí a další přidružené židovské organizace a spolky

Židovské muzeum v Praze

Webové stránky židovského muzea

Památník Terezín

Webové stránky instituce, jejímž cílem je uchovávat památku obětí rasové a politické perzekuce v letech nacistické okupace

Institut Terezínské iniciativy

Webové stránky institutu, jehož smyslem je podpora výzkumu dějin „konečného řešení židovské otázky“ a dějin terezínského ghetta

Genocida Romů v českých zemích 1938-1945

Výuková prezentace mapuje jednotlivé kroky vedoucí k perzekuci a postupné likvidaci českých Romů za II. světové války.

Romové v Československé republice (1918-1939)

Shrnující historická studie osvětluje historii a postavení českých Romů po vzniku Československé republiky

Genocida Židů a Romů v Protektorátu

Pracovní texty pro žáky, na stránkách www.moderni-dejiny.cz

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce