Na divokém severu

  • Na divokém severu
  • David Vondráček
  • Česká republika
  • 2012
  • 52 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. získat komplexní informace o poválečné historii českého pohraničí
  2. diskutovat o tématu sociláního vyloučení v České republice
  3. kriticky nahlížet na situaci ve Šluknovském výběžku z různých stran

„Nastěhovali jste se mezi bílý, tak se taky chovejte jako bílý!“ říká svým romským sousedům obyvatelka jedné varnsdorfské čtvrti. Dokument Davida Vondráčka se věnuje nepokojům ve Varnsdorfu a Rumburku v letech 2011 a 2012. Davy demonstrantů tehdy obklíčily domy Romů a skandovaly rasistická hesla. Režisér zkoumá dané téma komplexně, z různých úhlů pohledu. Zajímá ho historie Šluknovska od odsunu Němců po přistěhování prvních Romů. Nestranně oslovuje skupiny zainteresované ve sporu – zaměstnané Romy i ty, kteří pobírají sociální dávky, nespokojené sousedy a účastníky demonstrací, starousedlíky i nově přistěhované. Ukazuje, že problém je mnohem hlubší a že sahá za hranice etnického původu. Ve vysídlených Sudetech je těžké najít práci, sociální systém má své slabiny, lidé jsou nespokojení a nespokojenost plodí zášť. Na příkladě Šluknovska je vidět, jak pozorně se člověk musí dívat, aby viděl všechny souvislosti. Mnozí zůstávají u toho, že lidé se dělí pouze na dvě kategorie – hodné a zlé.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Kde se berou konflikty?

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • umějí analyzovat informace ze zhlédnutého filmu
  • dokážou interpretovat text a kriticky jej zhodnotit

Násilí kolem nás

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • si uvědomují, že každý z nás se může stát nejen obětí násilí, ale i jeho původcem
  • mají konstruktivní dovednosti, jak přistupovat k násilí

Uvažujeme stejně?

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • umějí analyzovat a interpretovat grafické výstupy ze sociologických šetření
  • dokážou kriticky zhodnotit získané informace z pohledu různých skupin obyvatelstva

Barevné vidění světa

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  •  dokážou kriticky zhodnotit získané informace z pohledu různých zájmových skupin obyvatelstva

 

Otázky a odpovědi, úvod do problematiky

Informační texty

  • Sudety a sudetští Němci, odsun po 2. světové válce
  • historie Romů v českém pohraničí
  • napětí ve Šluknovském výběžku
  • problematika sociálně vyloučených lokalit
  • tradice a zvyka romské komunity

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Programy sociální integrace

Informace o programech Člověka v tísni

Romea.cz

Zpravodajský server

Šluknovsko

Informace o lokalitě z hlediska Agentury pro sociální začleňování.

Dotazníkové šetření Kdo jiný?

Výsledky srovnávacího šetření Člověka v tísni mezi studenty středních škol

Partneři lekce