Tak to vidím já: Pepa

  • Tak to vidím já: Pepa
  • Dana Slanařová
  • Česká republika
  • 2009
  • 14 min.
  • 12—15 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. chápat příčiny, projevy a důsledky sociálního vyloučení
  2. uvědomit si vlastní předsudky a stereotypy ve vnímání lidí žijících na okraji společnosti
  3. zvýšit si finanční gramotnost (hospodaření s finančními prostředky, zadlužování)

Čtrnáctiletý Pepa žije se svými rodiči v severních Čechách. Už od svých sedmi let tráví každou volnou chvíli na brigádách a vydělanými penězi přispívá do rodinného rozpočtu svých nezaměstnaných rodičů. Více než hračky ho vždy zajímalo, zda budou mít doma druhý den co jíst a čím topit v kamnech. Mrzí ho, že se na něj lidé v okolí často dívají skrz prsty. Jeho snem je vyučit se, mít vlastní dům a rodinnou pohodu. A kdyby se na něho usmálo štěstí a on vyhrál milion, koupil by rodičům kola a brusle a začali by si užívat spokojený život.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Co mi chybí

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • vědí, co je sociální vyloučení, a umějí popsat jeho hlavní příčiny, projevy a důsledky
  • chápou situaci lidí, kteří se v sociálním vyloučení ocitli

 

Co je domov

Aktivita / 30 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • reflektují zhlédnutý film
  • rozvíjejí vlastní kreativitu a představivost

 

Můžou si za to sami

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • si uvědomují předsudky a stereotypy ve vnímání lidí žijících na okraji společnosti
  • znají příčiny, projevy a důsledky sociálního vyloučení

Mám na to?

Aktivita / 30 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • zvyšují svou finanční gramotnost
  • chápou rizika osobního zadlužování a znají jeho negativní důsledky

Příjmy a výdaje

Aktivita / 20 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • chápou strukturu příjmů a výdajů domácnosti
  • si uvědomují nutnost hospodaření s finančními prostředky

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • příčiny a následky sociálního vyloučení 
  • nezaměstnanost a systém sociálních dávek v ČR         
  • problematika neplatičství
  • dětská práce ve vyspělých zemích

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • zamyšlení nad situací lidí, kteří jsou sociálně vyloučení
  • reflexe zhlédnutého filmu
  • aktivity zaměřené na finanční gramotnost

Doprovodné a doporučené materiály

Online hra GhettOut (soc. vyloučení)

Stránky společnosti Tady a teď o. p. s.

Agentura pro sociální začleňování

Stránky vládní agentury zabývající se problematikou sociálního vyloučení

Studie o sociálním vyloučení

Podrobná studie o sociálním vyloučení v Liberci, Plzni a Ústí nad Labem vypracovaná společností Člověk v tísni

Programy sociální integrace ČvT

Sekce webu společnosti Člověk v tísni věnovaná aktivitám v oblasti sociální integrace

Dollar Street

Web, který ilustruje jakým způsobem žijí stovky rodin po celém světe v různých příjmových skupinách. Domácnosti můžete třídit podle příjmu, lokace nebo třeba podle zubního kartáčku.

Czechkid (multikulturalita)

Hra zaměřená na rozdíly v oblasti náboženství, kultury, zvyků a přístupu k nim.

Online aplikace Vymáhací kalkulačka

Spočítejte si, kolik Vás může stát Váš dluh navýšený o soudní výlohy.

Interaktivní lekce projektu Šikmá plocha

Výukové lekce s přesahem do praktického života. Jaké typy smluv existují? Jak vyplnit formulář?

On-line příručka k tématu sociálního vyloučení dětí Mají na to

Od individuální podpory, spolupráce s rodinou po otázku, jak může přispět pedagog?

Příručka k tématu sociálního vyloučení dětí Mají na to (PDF)

Co je klima třídy a jak ho úspěšně ovlivnit? Příručka pro učitele, kteří chtějí být informovaní.

Oxfam International - Time to care

Z nové zprávy Oxfam International o stavu ekonomických nerovností ve světě vyplývá, že v roce 2019 pouhých 2 153 lidí disponovalo větším majetkem než 60 % světové populace.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce