Hrdá navzdory chudobě

  • Hagelslag 4-ever!
  • Willem Baptist
  • Nizozemsko
  • 2014
  • 20 min.
  • 11—14 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. nebýt lhostejný k znevýhodněným skupinám lidí a aktivně se zajímat o jejich potřeby
  2. rozvíjet empatii a uvědomit si vlastní postoje a hodnoty
  3. uvědomit si rozdíly mezi relativní a absolutní chudobou

I v bohatém Nizozemsku žije spousta rodin na hranici chudoby. Dvanáctiletá Nicky ale dobře ví, že i s minimem peněz si lze uchovat hrdost. Její rodiče jsou sice bez práce a nemohou jí koupit, po čem zrovna touží. Ona si však vystačí s šaty ze second handu a obejde se i bez drahého mobilu. S bratrem chodí každý týden do potravinové banky pro jídlo zdarma a nestydí se za to. A když jí ve škole často nadávají do vandráků, postaví se jim čelem. Navzdory tomu, že toho moc nemá, obdarovává svými věcmi ještě chudší děti a tímto aktivním přístupem si i u těch největších posměváčků zjednává respekt.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Odpuštění

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 11+

Žáci:

  • pozitivní komunikací a kooperací přispívají k utváření dobrých mezilidských vztahů
  • umějí pracovat s emocemi

Můj soused

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 11+

Žáci:

  • rozvíjejí schopnost empatie a přemýšlejí o názorech druhého
  • analyzují vlastní i cizí postoje a hodnoty a jejich projevy v chování lidí

I když jsem chudý

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • pracují s tradičním pohledem na sociálně vyloučenou skupinu lidí
  • si uvědomují vlastní postoje a hodnoty

Příjmy a výdaje

Aktivita / 20 min.

Žáci:

  • chápou strukturu příjmů a výdajů domácnosti
  • si uvědomují, s čím vším je třeba v rozpočtu domácnosti předem počítat

Žádná pomoc není malá

Projekt / 2–3 týdny / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • nejsou lhostejní k znevýhodněným skupinám lidí a aktivně se zajímají o jejich potřeby v regionu
  • jsou občansky angažovaní a uvědomují si, že každý může něco změnit

Kdo je nejchudší

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • si uvědomují rozdílnost ve vnímání pojmu „chudoba“ v různých geografických oblastech
  • pochopí, že chudoba je vždy stav, který nezajišťuje podmínky pro důstojný život

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • rozdíly mezi absolutní a relativní chudobou
  • smysluplné využití věcí, které nepotřebujeme
  • fenomén squattingu
  • fungování potravinových bank v ČR
  • prevence šikany

Nejčastější mýty o bezdomovcích

Informační texty

  • text vytvořený na základě výzkumu Armády spásy o bezdomovcích

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Zapojte i svoje žáky. Kdo jiný?

Metodika pro pedagogy s inspiracemi a návody, jak u žáků probudit větší zájem o dění ve společnosti.

Dollar Street

Web, který ilustruje jakým způsobem žijí stovky rodin po celém světe v různých příjmových skupinách. Domácnosti můžete třídit podle příjmu, lokace nebo třeba podle zubního kartáčku.

Kolik a kde se plýtvá potravinami

Fakta o plýtvání potravinami

Food Not Bombs

Charitativní projekt "Jídlo místo zbraní"

Měření chudoby a příjmová chudoba v ČR

Prezentace o chudobě a jejích podobách v České republice

Minimální důstojná mzda

Projekt nezávislé expertní platformy, která vyčíslila minimální důstojnou mzdu jako příspěvek do debaty o negativních dopadech nízkých mezd a fenoménu tzv. pracující chudoby.

Oxfam International - Time to care

Z nové zprávy Oxfam International o stavu ekonomických nerovností ve světě vyplývá, že v roce 2019 pouhých 2 153 lidí disponovalo větším majetkem než 60 % světové populace.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/54.0035