Hrdá navzdory chudobě

  • Hrdá navzdory chudobě
  • Willem Baptist
  • Nizozemsko
  • 2014
  • 20 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. nebýt lhostejný k znevýhodněným skupinám lidí a aktivně se zajímat o jejich potřeby
  2. rozvíjet empatii a uvědomit si vlastní postoje a hodnoty
  3. uvědomit si rozdíly mezi relativní a absolutní chudobou

I v bohatém Nizozemsku žije spousta rodin na hranici chudoby. Dvanáctiletá Nicky ale dobře ví, že i s minimem peněz si lze uchovat hrdost. Její rodiče jsou sice bez práce a nemohou jí koupit, po čem zrovna touží. Ona si však vystačí s šaty ze second handu a obejde se i bez drahého mobilu. S bratrem chodí každý týden do potravinové banky pro jídlo zdarma a nestydí se za to. A když jí ve škole často nadávají do vandráků, postaví se jim čelem. Navzdory tomu, že toho moc nemá, obdarovává svými věcmi ještě chudší děti a tímto aktivním přístupem si i u těch největších posměváčků zjednává respekt.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Odpuštění

Aktivita / 60 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • pozitivní komunikací a kooperací přispívají k utváření dobrých mezilidských vztahů
  • umějí pracovat s emocemi

Můj soused

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • rozvíjejí schopnost empatie a přemýšlejí o názorech druhého
  • analyzují vlastní i cizí postoje a hodnoty a jejich projevy v chování lidí

I když jsem chudý

Aktivita / 60 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • pracují s tradičním pohledem na sociálně vyloučenou skupinu lidí
  • si uvědomují vlastní postoje a hodnoty

Příjmy a výdaje

Aktivita / 20 min.

Žáci:

  • chápou strukturu příjmů a výdajů domácnosti
  • si uvědomují, s čím vším je třeba v rozpočtu domácnosti předem počítat

Žádná pomoc není malá

Projekt / 2–3 týdny

Žáci:

  • nejsou lhostejní k znevýhodněným skupinám lidí a aktivně se zajímají o jejich potřeby v regionu
  • jsou občansky angažovaní a uvědomují si, že každý může něco změnit

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • rozdíly mezi absolutní a relativní chudobou
  • smysluplné využití věcí, které nepotřebujeme
  • fenomén squattingu
  • fungování potravinových bank v ČR
  • prevence šikany

Nejčastější mýty o bezdomovcích

Informační texty

  • text vytvořený na základě výzkumu Armády spásy o bezdomovcích

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Zapojte i svoje žáky. Kdo jiný?

Metodika pro pedagogy s inspiracemi a návody, jak u žáků probudit větší zájem o dění ve společnosti.

Kolik a kde se plýtvá potravinami

Fakta o plýtvání potravinami

SQUATTING v České Republice

Základní informace o squattingu v ČR

Food Not Bombs

Charitativní projekt "Jídlo místo zbraní"

Chudoba

Rozvojovka a její pohled na problematiku chudoby

Měření chudoby a příjmová chudoba v ČR

Prezentace o chudobě a jejích podobách v České republice

Partneři lekce