


Doporučený věk
11–14 let
Tematický okruh
Globální vzdělávání, Sociální problematika, Občanská angažovanost, Lekce pro 1. stupeň ZŠ
Téma
Chudoba, Sociální vyloučení, Šikana, Aktivní občanství, Finanční gramotnost, Lekce pro 1. stupeň ZŠ: 4. – 5. třída
Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Odpuštění
Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 11+
Žáci:
- pozitivní komunikací a kooperací přispívají k utváření dobrých mezilidských vztahů
- umějí pracovat s emocemi
Můj soused
Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 11+
Žáci:
- rozvíjejí schopnost empatie a přemýšlejí o názorech druhého
- analyzují vlastní i cizí postoje a hodnoty a jejich projevy v chování lidí
I když jsem chudý
Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 12+
Žáci:
- pracují s tradičním pohledem na sociálně vyloučenou skupinu lidí
- si uvědomují vlastní postoje a hodnoty
Příjmy a výdaje
Aktivita / 20 min.
Žáci:
- chápou strukturu příjmů a výdajů domácnosti
- si uvědomují, s čím vším je třeba v rozpočtu domácnosti předem počítat
Žádná pomoc není malá
Projekt / 2–3 týdny / doporučený věk: 12+
Žáci:
- nejsou lhostejní k znevýhodněným skupinám lidí a aktivně se zajímají o jejich potřeby v regionu
- jsou občansky angažovaní a uvědomují si, že každý může něco změnit
Kdo je nejchudší
Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 12+
Žáci:
- si uvědomují rozdílnost ve vnímání pojmu „chudoba“ v různých geografických oblastech
- pochopí, že chudoba je vždy stav, který nezajišťuje podmínky pro důstojný život
Otázky a odpovědi
Informační texty
- rozdíly mezi absolutní a relativní chudobou
- smysluplné využití věcí, které nepotřebujeme
- fenomén squattingu
- fungování potravinových bank v ČR
- prevence šikany
Nejčastější mýty o bezdomovcích
Informační texty
- text vytvořený na základě výzkumu Armády spásy o bezdomovcích
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
- základní metody reflexe
- od reflexe k diskuzi
📢NOVĚ: Učíme s filmem
- tipy a doporučení
- instruktážní videa
- příručky
- výukové plány
Přejít na lekci:
Doprovodné a doporučené materiály
Zapojte i svoje žáky. Kdo jiný?
Metodika pro pedagogy s inspiracemi a návody, jak u žáků probudit větší zájem o dění ve společnosti.
Dollar Street
Web, který ilustruje jakým způsobem žijí stovky rodin po celém světe v různých příjmových skupinách. Domácnosti můžete třídit podle příjmu, lokace nebo třeba podle zubního kartáčku.
Kolik a kde se plýtvá potravinami
Fakta o plýtvání potravinami
Food Not Bombs
Charitativní projekt „Jídlo místo zbraní"
Minimální důstojná mzda
Projekt nezávislé expertní platformy, která vyčíslila minimální důstojnou mzdu jako příspěvek do debaty o negativních dopadech nízkých mezd a fenoménu tzv. pracující chudoby.
Oxfam International – Time to care
Z nové zprávy Oxfam International o stavu ekonomických nerovností ve světě vyplývá, že v roce 2019 pouhých 2 153 lidí disponovalo větším majetkem než 60 % světové populace.