Haiduc - život na ulici

  • Haiduc
  • Annelies Kruk a Anneke de Lind van Wijngaarden
  • Nizozemsko
  • 2014
  • 18 min.
  • 8—14 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. umět vhodnou formou vyjádřit svá práva a práva jiných
  2. zamyslet se nad nebezpečím drog a drogové závislosti
  3. respektovat jednání ostatních lidí

Když bylo Nicuovi pouhých sedm let, utekl ze strachu z věčně agresivního a opilého otce z domova. Od té doby žije v ulicích rumunské Bukurešti a většinu času tráví zdrogovaný ve společnosti dalších mladistvých narkomanů. Vdechování toxických výparů z igelitových sáčků mu zničilo zdraví natolik, že během dvouměsíčního pobytu v nemocnici skoro zemřel. Tvrdí, že by se rád uzdravil a začal znovu chodit do školy. Nejdříve se ale musí zbavit své závislosti a zhoubného vlivu věčně zfetovaných „kamarádů“. Podaří se mu s podporou jeho opatrovnice Ralucy začít nový život?

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Čtyřlístek pro štěstí

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • si uvědomují, co je činí šťastnými
  • se zamyslí nad nebezpečím drog a drogové závislosti

 

Článek 24

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • se seznámí s Úmluvou o právech dítěte, zvláště článkem 24
  • umějí vhodnou formou popsat svá práva a práva jiných
  • dokáží kriticky myslet a racionálně argumentovat

 

Rodiče a já

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 8+

Žáci:

  • si uvědomují důležitost dodržování dětských práv
  • dokážou pojmenovat emoce, které v nich rodinné zázemí vyvolává
  • respektují jednání ostatních lidí a hledají důvody jejich chování

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • děti na ulici
  • bezdomovci v Čr
  • příčiny bezdomovectví
  • drogy
  • léčba drogové závisloti

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro distanční výuku

  • zamyšlení, co žáky činí šťastnými
  • úvaha nad životem hlavního hrdiny filmu a nebezpečím drog
  • tvorba plakátu na téma: jak se žije lidem na ulici v Česku?

Doprovodné a doporučené materiály

Agentura pro sociální začleňování

Stránky vládní agentury zabývající se problematikou sociálního začleňování

Studie o sociálním vyloučení

Podrobná studie o sociálním vyloučení v Liberci, Plzni a Ústí nad Labem vypracovaná společsnotí Člověk v tísni

On-line příručka k tématu sociálníh vyloučení dětí Mají na to

Od individuální podpory, spolupráce s rodinou, po otázku jak může přispět pedagog?

Česká asociace streetworkerů

Oborový portál o nízkoprahových socialních službách a zařízeních

Dejte šanci dětem ulice

Humanitární program pro děti žijící na ulici

Drop In o. p. s.

Středisko prevence a léčby drogových závislostí

SANANIM z. ú.

Nestátní nezisková organizace, která od svého založení v r. 1990 působí v oblasti drogových závislostí

drogy-info.cz

Celopopulační studie užívání návykových látek (výzkumná zpráva) – údaje z roku 2008, ale článek byl uveřejněn roku 2014

Bydlení především

Koncept Bydlení především je vytvořen pro osoby, které potřebují intenzivní sociální podporu, aby byly schopné opustit situaci bezdomovectví.

Partneři lekce