Haiduc - život na ulici

  • Haiduc
  • Annelies Kruk a Anneke de Lind van Wijngaarden
  • Nizozemsko
  • 2014
  • 18 min.
  • 8—14 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. umět vhodnou formou vyjádřit svá práva a práva jiných
  2. zamyslet se nad nebezpečím drog a drogové závislosti
  3. respektovat jednání ostatních lidí

Když bylo Nicuovi pouhých sedm let, utekl ze strachu z věčně agresivního a opilého otce z domova. Od té doby žije v ulicích rumunské Bukurešti a většinu času tráví zdrogovaný ve společnosti dalších mladistvých narkomanů. Vdechování toxických výparů z igelitových sáčků mu zničilo zdraví natolik, že během dvouměsíčního pobytu v nemocnici skoro zemřel. Tvrdí, že by se rád uzdravil a začal znovu chodit do školy. Nejdříve se ale musí zbavit své závislosti a zhoubného vlivu věčně zfetovaných „kamarádů“. Podaří se mu s podporou jeho opatrovnice Ralucy začít nový život?

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Čtyřlístek pro štěstí

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • si uvědomují, co je činí šťastnými
  • se zamyslí nad nebezpečím drog a drogové závislosti

 

Článek 24

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • se seznámí s Úmluvou o právech dítěte, zvláště článkem 24
  • umějí vhodnou formou popsat svá práva a práva jiných
  • dokáží kriticky myslet a racionálně argumentovat

 

Rodiče a já

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 8+

Žáci:

  • si uvědomují důležitost dodržování dětských práv
  • dokážou pojmenovat emoce, které v nich rodinné zázemí vyvolává
  • respektují jednání ostatních lidí a hledají důvody jejich chování

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • děti na ulici
  • bezdomovci v Čr
  • příčiny bezdomovectví
  • drogy
  • léčba drogové závisloti

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro distanční výuku

  • zamyšlení, co žáky činí šťastnými
  • úvaha nad životem hlavního hrdiny filmu a nebezpečím drog
  • tvorba plakátu na téma: jak se žije lidem na ulici v Česku?

Doprovodné a doporučené materiály

Agentura pro sociální začleňování

Stránky vládní agentury zabývající se problematikou sociálního začleňování

Studie o sociálním vyloučení

Podrobná studie o sociálním vyloučení v Liberci, Plzni a Ústí nad Labem vypracovaná společsnotí Člověk v tísni

On-line příručka k tématu sociálníh vyloučení dětí Mají na to

Od individuální podpory, spolupráce s rodinou, po otázku jak může přispět pedagog?

Česká asociace streetworkerů

Oborový portál o nízkoprahových socialních službách a zařízeních

Dejte šanci dětem ulice

Humanitární program pro děti žijící na ulici

Drop In o. p. s.

Středisko prevence a léčby drogových závislostí

SANANIM z. ú.

Nestátní nezisková organizace, která od svého založení v r. 1990 působí v oblasti drogových závislostí

drogy-info.cz

Celopopulační studie užívání návykových látek (výzkumná zpráva) – údaje z roku 2008, ale článek byl uveřejněn roku 2014

Bydlení především

Koncept Bydlení především je vytvořen pro osoby, které potřebují intenzivní sociální podporu, aby byly schopné opustit situaci bezdomovectví.

Partneři lekce

Válka na Ukrajině

Materiály JSNS k ruské vojenské invazi

V souvislosti s aktuálními událostmi na Ukrajině jsme z portálu JSNS.CZ vybrali dokumentární filmy, lekce, materiály a aktivity do hodin a také řadu doporučení pro vyučující k tomu, jak s žáky mluvit o válečném konfliktu, uprchlících, mediální manipulaci a propagandě. Na stránce Válka na Ukrajině najdete speciálně připravený výběr lekcí k současné situaci spolu s aktivitami do hodin nebo publikaci Podoby ruské propagandy. Nabídku materiálů budeme průběžně rozšiřovat.