Děti ze stanice Leningradská

  • Children of Leningradsky
  • Hanna Polak, Andrzej Celinski
  • Polsko
  • 2004
  • 35 min.
  • titulky
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1.  uvědomit si problémy dětí žijících na ulici
  2.  umět popsat svá práva a práva jiných
  3.  rozvíjet empatii

Podle odhadů se od pádu železné opony v zemích bývalého Sovětského svazu ocitlo na ulici jeden až čtyři miliony dětí. Jen v ulicích Moskvy jich v roce 2004 přežívalo přibližně třicet tisíc. Tvůrci tohoto velmi silného dokumentu se soustředili na komunitu dětských bezdomovců živořících na moskevské stanici metra Leningradská. Třináctiletý Andrej se zde ocitl kvůli neshodám s rodiči. Kristýnu sem zavedla nenávist nevlastní matky a dvanáctiletého Romu zase pravidelné výprasky od věčně opilého otce. Přesto se ale většině z nich po rodičích stýská. Na ulici je totiž čekalo jen další násilí, strach, bída, drogy a prostituce. Většinu dne tu tráví žebráním, opíjením či vdechováním výparů z lepidla. V mrazivých nocích se zahřívají u podzemního potrubí s horkou vodou. „Bůh miluje všechny lidi. Nejen Rusy, ale třeba i Čečence. Ze všech nejvíc ale Bůh miluje děti,“ říká v závěru snímku Andrej.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Na koho myslíš

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • reflektují svůj prožitek z filmu
  • umějí jasně formulovat své názory a postoje
  • rozvíjejí svou empatii

Články řetězu

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • si uvědomují svá práva
  • si jsou vědomi své odpovědnosti za dění kolem nás
  • umějí vhodnou formou popsat svá práva a práva jiných

Jak se žije na ulici

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • si uvědomují problémy dětí žijících na ulici
  • vědí, čeho se tyto děti obávají
  • rozvíjejí svoji empatii

Mám, nemám

Aktivita / 70 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • umějí pojmenovat svůj žebříček hodnot a odůvodnit ho
  • dokážou formulovat své názory a požadavky
  • mají povědomí o daném problému

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • děti na ulici v Rusku
  • sociální péče o děti na ulici
  • drogy

Využití lekce v třídnické hodině

  • téma vykořeněných dětí na ulici a drog
  • rozvíjení empatie a soucitu
  • uvědomění si důležitých životní hodnoty

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Dejte šanci dětem ulice

Humanitární program pro děti žijící na ulici

Záchranný kruh - Kriminalita mládeže

Nezisková organizace sdružující záchranářské subjekty a další instituce

Sociálně-právní ochrana dětí – obecný úvod

Informační portál pro orgány sociálně-právní ochrany děti

Drogy-info.cz

Národní monitorovací středisko pro drogy a závislosti - součástí odboru protidrogové politiky

Česká asociace streetworkerů

Oborový portál o nízkoprahových socialních službách a zařízeních

Bydlení především

Koncept Bydlení především je vytvořen pro osoby, které potřebují intenzivní sociální podporu, aby byly schopné opustit situaci bezdomovectví.

Partneři lekce

Lekce vznikla za podpory: