Děti ze stanice Leningradská

  • Children of Leningradsky
  • Hanna Polak, Andrzej Celinski
  • Polsko
  • 2004
  • 35 min.
  • titulky
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1.  uvědomit si problémy dětí žijících na ulici
  2.  umět popsat svá práva a práva jiných
  3.  rozvíjet empatii

Podle odhadů se od pádu železné opony v zemích bývalého Sovětského svazu ocitlo na ulici jeden až čtyři miliony dětí. Jen v ulicích Moskvy jich v roce 2004 přežívalo přibližně třicet tisíc. Tvůrci tohoto velmi silného dokumentu se soustředili na komunitu dětských bezdomovců živořících na moskevské stanici metra Leningradská. Třináctiletý Andrej se zde ocitl kvůli neshodám s rodiči. Kristýnu sem zavedla nenávist nevlastní matky a dvanáctiletého Romu zase pravidelné výprasky od věčně opilého otce. Přesto se ale většině z nich po rodičích stýská. Na ulici je totiž čekalo jen další násilí, strach, bída, drogy a prostituce. Většinu dne tu tráví žebráním, opíjením či vdechováním výparů z lepidla. V mrazivých nocích se zahřívají u podzemního potrubí s horkou vodou. „Bůh miluje všechny lidi. Nejen Rusy, ale třeba i Čečence. Ze všech nejvíc ale Bůh miluje děti,“ říká v závěru snímku Andrej.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Na koho myslíš

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • reflektují svůj prožitek z filmu
  • umějí jasně formulovat své názory a postoje
  • rozvíjejí svou empatii

Články řetězu

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • si uvědomují svá práva
  • si jsou vědomi své odpovědnosti za dění kolem nás
  • umějí vhodnou formou popsat svá práva a práva jiných

Jak se žije na ulici

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • si uvědomují problémy dětí žijících na ulici
  • vědí, čeho se tyto děti obávají
  • rozvíjejí svoji empatii

Mám, nemám

Aktivita / 70 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • umějí pojmenovat svůj žebříček hodnot a odůvodnit ho
  • dokážou formulovat své názory a požadavky
  • mají povědomí o daném problému

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • děti na ulici v Rusku
  • sociální péče o děti na ulici
  • drogy

Využití lekce v třídnické hodině

  • téma vykořeněných dětí na ulici a drog
  • rozvíjení empatie a soucitu
  • uvědomění si důležitých životní hodnoty

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Dejte šanci dětem ulice

Humanitární program pro děti žijící na ulici

Záchranný kruh - Kriminalita mládeže

Nezisková organizace sdružující záchranářské subjekty a další instituce

Sociálně-právní ochrana dětí – obecný úvod

Informační portál pro orgány sociálně-právní ochrany děti

Drogy-info.cz

Národní monitorovací středisko pro drogy a závislosti - součástí odboru protidrogové politiky

Česká asociace streetworkerů

Oborový portál o nízkoprahových socialních službách a zařízeních

Bydlení především

Koncept Bydlení především je vytvořen pro osoby, které potřebují intenzivní sociální podporu, aby byly schopné opustit situaci bezdomovectví.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Lekce vznikla za podpory:

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.