Katka

  • Katka
  • Helena Třeštíková
  • Česká republika
  • 2009
  • 90 min.
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se o problematikou závislostí
  2. zhodnotit svůj vztah k lidem, kteří trpí závislostí
  3. dozvědět se o možnostech léčby a dalších prvcích života lidí se závislostmi

Helena Třeštíková natočila unikátní časosběrný dokument mapující čtrnáct let v životě mladé narkomanky a jejího marného zápasu se závislostí. Proč začala brát drogy? Jak sama říká, chtěla se lišit. Píše se rok 1996 a tehdy devatenáctiletá Katka žije v terapeutické komunitě Sananim v Němčicích s nadějí na obyčejný život. Ráda by si našla přítele a jednou založila rodinu. Happy end se však nekoná. Režisérka zaznamenává ve svém filmu rok za rokem Katčin stále strmější pád. Ocitá se ve spirále krádeží, prostituce, fyzického i psychického chátrání, kterou jen občas přerušuje dočasným vzepětím naděje a odhodlání s drogou skoncovat. Její touha je upřímná, droga ale nakonec vždycky zvítězí. Podaří se Katce konečně najít sílu ve chvíli, kdy otěhotní a budoucí mateřství jí nabídne životní motivaci?

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Proč ne?

Aktivita / 45-90 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • si uvědomují rizika závislostního chování
  • přemýšlí o tom, co drogy přinášejí a berou
  • znají zdravé a bezpečné způsoby, které mohou navodit pozitivní pocit/y

Hledám cíl

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:
  • přemýšlejí o problematice drog a drogové závislosti a formulují své názory na ni
  • rozvíjejí empatii
  • si uvědomují (své) předsudky vůči drogově závislým

Kde složit hlavu

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:
  • přemýšlejí o fenoménu squattingu, o jeho pozitivech a negativech
  • uvědomují si předsudky vůči drogově závislým
  • dokážou vytvořit plakát na zadané téma

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • vznik závislosti
  • vliv drog na člověka
  • abstinence
  • terénní sociální práce
  • drogová scéna v ČR

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Drop In o. p. s.

Středisko prevence a léčby drogových závislostí

SANANIM z. ú.

Nestátní nezisková organizace, která od svého založení v r. 1990 působí v oblasti drogových závislostí

Drogy-info.cz

Národní monitorovací středisko pro drogy a závislosti - součástí odboru protidrogové politiky

Výzkumné aktivity NMS

Nejnovější výzkumné studie o drogách v ČR i v zahraničí

StreetWork - Oborový portál o nízkoprahových sociálních službách a zařízeních

Typický klient projektu terénní sociální práce v Praze Modřanech

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.