Přízrak Martin

  • Přízrak Martin
  • Aslak Danbolt
  • Norsko
  • 2009
  • 28 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. být si vědom nebezpečí řízení pod vlivem návykových látek
  2. nebýt lhostejný k lidem s postižením a zajímat se o jejich potřeby
  3. aktivně se zajímat o místo, kde žiji, a jeho přístupnost (nejen) pro lidi s handicapem

Osmadvacetiletý Martin je upoutaný na invalidní vozík a odkázaný na pomoc rodičů a ošetřovatelek. V devatenácti letech totiž sedl spolu s kamarády do auta opilý a pod vlivem drog. Po nárazu do telegrafního sloupu utrpěl těžká zranění s doživotními následky – od krku dolů je ochrnutý, nemůže mluvit, ale jeho mentální schopnosti zůstaly neporušeny. Martin bydlí v domě s pečovatelskou službou a se svým okolím komunikuje prostřednictvím počítače. Dívá se na televizi, hraje karty a podílí se na projektu, který varuje teenagery před řízením pod vlivem drog. Navzdory relativně aktivnímu životu však jeho mikrokosmos postrádá mnohé z toho, čeho si užívají zdraví lidé. Kdo se o Martina postará, až jeho rodiče zemřou? Poučí se někdo z jeho chyb?

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Sednout nebo nesednout?

Aktivita / 60 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • si uvědomují možnost volby, kterou mají v rizikových situacích
  • znají základní techniky asertivity a umějí je použít

Naše obec přátelská

Projekt / 3× 45 min. a samostatná práce žáků

Žáci:

  • se aktivně zajímají o místo, kde žijí
  • vytvoří mapu míst, institucí a firem ve svém městě/obci, které jsou přátelské ke zdravotně handicapovaným

Reportáž

Projekt / podle rozhodnutí pedagoga

Žáci:

  • si osvojí reportáž jako slohový útvar
  • mají povědomí o tom, s jakými omezeními se mohou handicapovaní lidé potýkat

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Martinův zdravotní stav
  • péče o lidi s handicapem
  • možnosti realizace lidí s handicapem
  • trestní odpovědnost za řízení pod vlivem návykových látek

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Kampaň Nemyslíš, zaplatíš

Stránky kampaně zaměřené na problematiku riskantního řízení

Spoty Nemyslíš, zaplatíš

Youtube kanál kampaně "Nemyslíš, zaplatíš!"

Projekt Pij s rozumem

Webové stránky věnující se rizikům nadměrného nebo nezodpovědného požívání alkoholu

Partneři lekce