Mladý, hrdý, nácek

  • Mladý, hrdý, nácek
  • David Modell
  • Velká Británie
  • 2002
  • 49 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. pochopit nebezpečí nacistické ideologie
  2. poznat zákulisí ultrapravicové politické strany
  3. diskutovat o rasismu a xenofobii

Úspěšný univerzitní student Mark působí jako vzdělaný mladík. Ale jen na první dojem. Stal se novou tváří ultrapravicové Britské národní strany. Režisér snímku strávil několik měsíců po jeho boku. Za tu dobu se Mark představil také jako ambiciózní mladý politik s nenávistnými rasistickými názory. Když se domnívá, že je kamera vypnutá, zcela otevřeně vyjadřuje své sympatie k nacistickému Německu a Hitlerovi samotnému. „Hitler bude žít věčně a možná i já.“ Mark by podle svých slov také raději žil v nacistickém Německu třicátých let než v mnoha městech současného demokratického království. Snímek odhaluje nejen dvě tváře britského mladíka, ale i zákulisí vlivné politické strany. Ta se Marka zcela nezřekne ani poté, co se veřejně přihlásí ke svým rasistickým postojům. Dokument, který ukazuje politické a mediální praktiky, přináší autentické svědectví: nenávistné ideje, které zapříčinily rozsáhlou genocidu, zůstávají stále skryté ve společnosti a neztrácejí ani po letech na své nebezpečné síle.

Doporučený věk

15—19 let

Tematický okruh

Lidská práva

Téma

Rasismus

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

(Ne)pravdivá tvrzení

Aktivita / 45 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:
  • si uvědomují svůj postoj k neonacismu a rasismu
  • se umějí zorientovat ve větším množství informací
 

Placka

Aktivita / 85 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:
  • si uvědomují své postoje vůči neonacismu a rasismu
  • jsou kreativní
  • reflektují funkční prvky protirasistických kampaní

Kampaň proti rasismu

Projekt / 90 min. + práce na samotném projektu

Žáci:
  • znají funkční prvky kampaní proti rasismu
  • umějí vymyslet a zrealizovat vlastní kampaň

Šli byste s nimi?

Aktivita / 45 min.

Žáci:
  • umějí pojmenovat důvody, proč by se (ne)zúčastnili veřejného shromáždění
  • znají práva a povinnosti účastníků veřejných shromáždění

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • vývoj neonacistické hnutí
  • neonacismus v politice
  • přístup policie
  • neonacismus v EU

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Ukázky kampaní proti rasismu

Odkazy na zajímavé kampaně a sociální reklamy proti rasismu

Humorem proti rasismu

Reportáž z pochodu „Čechy v ČR nechceme“

GhettOut

Hra, která simuluje sociální realitu ve vyloučených lokalitách

Be Kind to Your Local Nazi

Recesistická kampaň na podporu vašeho místního nácka

My pracujeme

Projekt nejen romských spoluobčanů, kteří chtějí bojovat proti stereotypům