Eugéniové

  • Eugéniové
  • Pavel Štingl
  • Česká republika
  • 2013
  • 76 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si svůj postoj k právu na život
  2. nahlédnout možnost zneužití vědy a exaktních výzkumů
  3. diskutovat o individuálních měřítcích krásy a ideálu

Když se lidstvo s rozšiřujícím se poznáním o původu člověka začalo zříkat boha, přišli vědci s novým termínem: eugenika. Tento směr měl zkoumat metody vedoucí k dosažení co nejlepšího genetického fondu člověka. Nadšení zastánci věřili, že můžou spasit lidstvo a vylepšit svět. Svou kariéru s eugenikou spojila řada akademiků, kteří se rozhodli hodnotit, co je v přírodě lepší a co horší, co je krásné a co ošklivé, a co je tedy třeba podpořit, nebo naopak vymýtit. Nacisté dovedli eugeniku až k hrůzné dokonalosti. Pavědecké metody sloužily jejich nejvyššímu cíli: konečnému řešení. Ti „horší“ jedinci tak byli likvidováni, sedmdesát milionů obyvatel východní Evropy bylo určeno pro otrocké práce, třicet procent německého národa bylo třeba vyčistit. Ne politici, ale vědci určovali kritéria hodnocení. Režisér Pavel Štingl spojil unikátní archivní materiály a animované pasáže s literárním komentářem spisovatele Patrika Ouředníka a vytvořil tak nadčasovou esej přinášející zamyšlení nad historií i tím, jak je vědecké poznání zneužitelné.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Bambinot

Aktivita / 45 min. (včetně projekce 7. kapitoly filmu)

Žáci:
  • si uvědomují svůj postoj k právu na život
  • si uvědomují, jak různá jsou individuální měřítka krásy
  • chápou, jak lze taková měřítka zneužít proti jedincům nebo skupině

Kniha knih

Aktivita / 45 min. (včetně projekce 4. části filmu)

Žáci:
  • rozumí roli a moci propagandy
  • si uvědomují, jakou sílu má kniha jako nástroj propagandy a manipulace
  • jsou kritičtí k čtenému obsahu

Pihatým vstup zakázán

Aktivita / 45 min. (včetně projekce 7., případně i 8. kapitoly filmu)

Žáci:
  • rozumí nebezpečí rasismu, xenofobie
  • si uvědomují možnost zneužití vědy a exaktních výzkumů
  • zpracují popis svých spolužáků

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • eugenika a její historie
  • zneužití eugeniky
  • rasová hygiena
  • nedobrovolné sterilizace

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

IN IUSTICIA

Pomoc obětem násilí z nenávisti

Eugéniové

Oficiální stránky dokumentárního filmu

HATE FREE CULTURE

Iniciativa lidí, kteří usilují o život bez násilí a nenávisti

Úmluva o lidských právech a biomedicíně

Úmluva na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti v souvislosti s aplikací biologie a medicíny

Muzeum člověka

Přírodovědecká fakulta UK v Praze – Hrdličkovo muzeum člověka

Partneři lekce