Já, moje romská rodina a Woody Allen

  • Io, la mia famiglia rom e Woody Allen
  • Laura Halilovic
  • Itálie
  • 2009
  • 50 min.
  • titulky
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si své postoje k romské menšině a své možné předsudky
  2. diskutovat o generačních rozdílech v pohledu na dodržování tradic
  3. poznat některé tradice Romů

Málokdy se začínající filmařce poštěstí natočit tak kvalitní a svěží dokumentární debut, jako se to podařilo devatenáctileté Lauře Halilovic. S ruční kamerou dokumentuje historii a hlavně současnost své romské rodiny, která přišla do Itálie koncem 60. let z Bosny. Na rozdíl od Laury řada jejích příbuzných včetně její rázovité babičky stále kočuje v karavanech. Z nenávistných reakcí místních obyvatel a přístupu stáních úřadů je ale zřejmé, že tomuto nomádskému způsobu života v Evropě už odzvonilo. Úsměvný snímek s podmanivou hudbou nabízí pohled na romskou komunitu z netradičního úhlu pohledu – z jejího samého středu. Sama autorka pak vstupuje do děje v momentě, kdy ji rodina nutí se vdát. Jejím snem je ale stát se filmovou režisérkou. Talent na to rozhodně má. Jen kdyby jí ještě Woody Allen odpověděl na její dopisy.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Co je domov

Aktivita / 30 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • umějí reflektovat zhlédnutý film
  • rozvíjejí vlastní představivost, jsou kreativní

 

Splněné sny generací

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • si uvědomují své vlastní postoje k romské menšině a své možné předsudky
  • dokážou diskutovat o generačních rozdílech v pohledu na dodržování tradic

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • sociální vyloučení
  • předsudky vůči Romům
  • Romové v Evropě
  • romské tradice

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Programy sociální integrace ČvT

Sociální služby a sociální poradenství od roku 1999 pro lidi z chudých čtvrtí.

Časopis pro mládež Romaňo Vodori

Časopis pro multikulturní mládež.

Online hra GhettOut (soc. vyloučení)

Projekt společnosti TADY A TEĎ, o.p.s. hra zasazená do sociálního prostředí romské komunity, přibližující život jednoho z členů.

Agentura pro sociální začleňování

Organizace, která pomáhá řešit sociální problémy českých měst a obcí.

Studie o sociálním vyloučení

Sociální vyloučení a jeho dopady v Liberci, Plzni a Ústí nad Labem.

Muzeum romské kultury

Věnující se projektu Comenius Regio, snaha zlepšit studijní prospěch romských žáků a usnadnit jejich začlenění do společnosti

Dějiny Romů

Původ Romů a historie v České zemi.

Online aplikace Vymáhací kalkulačka

Spočítejte si, kolik Vás může stát Váš dluh navýšený o soudní výlohy.

Článek o italských Romech

Zajímá vás, jaká je siuace romů v Itálii a jak se k nim staví společnost?

Učebnice Druhá směna

Jak lze využít dějiny a literaturu ve výuce pro romské žáky na druhém stupňi ZŠ?

On-line příručka k tématu sociáního vyloučení dětí Mají na to!

Od individuální podpory, spolupráce s rodinou po otázku, jak může přispět pedagog?

Příručka k tématu sociálního vyloučení dětí Mají na to (PDF)

Co je klima třídy a jak ho úspěšně ovlivnit? Příručka pro učitele, kteří chtějí být informovaní.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.