Máte dotazy?
Pokud máte jakékoli otázky, tipy nebo připomínky, neváhejte nám napsat.
Chcete s žáky a studenty mluvit o ruské vojenské invazi na Ukrajinu, dopadech na životy běžných lidí, o uprchlících nebo o propagandě a mediálních manipulacích, které agresi předcházely a dále ji doprovází?
Níže Vám doporučujeme některé audiovizuální lekce a konkrétní aktivity z portálu JSNS. Můžete si je také stáhnout ve formátu PDF, kde najdete všechny pohromadě.
I když se příběhy jednotlivých filmů odehrávají v jiných zemí, respektive jsou již staršího data, je možné jejich prostřednictvím otevřít diskusi týkající se právě probíhajícího ozbrojeného konfliktu na Ukrajině.
Lekce vhodné pro:
Témata:
Podívejte se na další lekce k tématu současná ruská propaganda.
Téma: ozbrojený konflikt
Téma: ozbrojený konflikt
Doporučený věk: 9–14 let
Oběťmi bombardování se bohužel stávají i civilisté včetně dětí. V bojiště se tak může proměnit i dětské hřiště. Krátký spot pomocí zpětného chodu zdůrazňuje, že máme hledat cesty, jak utrpení zabránit.
Jak můžeme pomoci?
Aktivita vede žáky k přemýšlení o životě jejich vrstevníků v jiné části světa. Cílem je uvědomit si, že ve chvíli nouze je dobré pomoci a každá forma pomoci je významná.
Téma: uprchlíci
Téma: uprchlíci
Doporučený věk: 8–14 let
Osmiletý Tanans přišel o oba rodiče a posledních pár let strávil v uprchlickém táboře. Nyní se již nemůže dočkat nového domova v ubytovně holandského městečka. A hlavně nových kamarádů ve škole. Problém je, že jim zatím vůbec nerozumí. Tanansovi spolužáci jsou ale trpěliví a s pomocí angličtiny a jednoduchých her ho zasvěcují do nového jazyka a prostředí.
Vítáme tě mezi námi
Cílem aktivity je budovat u žáků pozitivní přístup k druhým lidem, kteří se ocitli v obtížné situaci. Žáci se zamyslí nad potřebami migrantů a pokusí se vcítit do pocitů, které mohou lidé v nové zemi prožívat.
Téma: uprchlíci
Téma: uprchlíci
Doporučený věk: 8–14 let
Desetiletá Nora musela společně s rodiči a sourozenci kvůli válce narychlo opustit svůj domov. Nyní žije v provizorním obydlí v uprchlickém táboře v sousedním Jordánsku. Když vzpomíná na události z jejich vybombardovaného domu, má v očích slzy. Přesto si v sobě zachovává optimismus a doufá v brzký návrat do své milované vlasti.
Mé obavy
Prostřednictvím aktivity se žáci zamyslí nad tím, čeho se nejvíce bojí. Své strachy pak srovnají s obavami osob, které jsou nuceny opustit svůj domov kvůli válce.
Téma: uprchlíci
Téma: uprchlíci
Doporučený věk: 9–14 let
Jednoho dne je Žirafa vyhoštěna ze své domoviny. Život v nové zemi, jejímiž obyvateli jsou výhradně psi, však pro ni není jednoduchý. Hravý animovaný snímek výstižně ukazuje typické překážky, s nimiž se musí v nové zemi uprchlík vypořádat.
Co znamená opustit domov?
Žáci reflektují, co pro ně znamená domov a osoby či věci, které jej tvoří. Prostřednictvím hraní rolí si vyzkouší některé obtížné situace, ve kterých se ocitá uprchlík v cizí zemi. Učí se nebýt lhostejní k lidem v obtížné situaci.
Téma: ozbrojený konflikt
Téma: ozbrojený konflikt
Doporučený věk: 14–21 let
Série kratičkých záběrů ukazuje, jak dramaticky se změnil za poslední rok život syrské dívky. Od šťastných chvil z oslavy jejích devátých narozenin a bezstarostných momentů z každodenního života přes varovné zprávy v médiích a ustarané obličeje dospělých až po vyděšený úprk ze školy, z ulice, z města a smutnou oslavu dalších narozenin kdesi v polní nemocnici.
Moje narozeniny
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad žebříčkem hodnot. Prostřednictvím spotu a diskuse žáci konfrontují své hodnoty s hodnotami dětí, které žijí v oblastech zasažených konfliktem, a uvědomují si, že válka není pouze pojem z minulosti.
Děje se to
Žáci jsou aktivitou vedeni k zamyšlení nad tím, že se konflikty časově a místně vzdálené týkají také jich. Uvědomí si, že člověk nemá být netečný k bolesti druhých a hranice uměle vytvořených státních celků by neměly být překážkou.
Téma: ozbrojený konflikt
Téma: ozbrojený konflikt
Doporučený věk: 16–21 let
Syrské město Aleppo se po letech obléhání proměnilo v město duchů. Odehrává se v něm dramatický příběh filmařky, která zachycuje průběh nekončícího konfliktu jako svědectví pro svou čerstvě narozenou dceru Samu. Právě jí film věnuje, a sice jako deník, který se nevyhýbá ani explicitním záběrům z nemocnice na oběti bombardování.
Milá Samo
Aktivita žákům prostřednictvím diskuze a psaní dopisu umožňuje zamyslet se nad osudy civilistů, do jejichž životů vstoupila válka. Vede je k reflexi pocitů člověka, rozvíjí jejich schopnost empatie, tolerance a respektu k jiným lidem.
Téma: ozbrojený konflikt
Téma: ozbrojený konflikt
Doporučený věk: 14–21 let
Mladá kurdská reportérka Dilovan založila rádiovou stanici v sutinách svého rodného syrského města Kobání. To se po dlouhých bojích nakonec ubránilo ofenzivě Islámského státu. Rádio Kobání se stalo nejen zdrojem informací, ale i energie a pocitu stability v obdobích války i klidu. Vysílá rozhovory s místními uprchlíky, vojáky i novináři.
S čím utečeš ty?
Aktivita se snaží na základě modelové situace pomoci žákům vcítit se do života lidí zasažených válečnou situací a uvědomit si, že ve válce se ocitají civilisté, jako jsou oni sami.
Téma: mediální manipulace, propaganda
Téma: mediální manipulace, propaganda
Obrácená realita. Tak shrnuje novinář Josef Pazderka obraz událostí prezentovaný v ruských státem ovládaných médiích. Cílená ruská propaganda je založená na silných emocích, vyzdvihování nutnosti bránit ruský národ nebo vykreslování Západu jako zlého nepřítele, který Ruskem pohrdá.
Lekce obsahuje konkrétní ukázky manipulativních sdělení směřujících mimo Rusko s důrazem na Českou republiku, včetně užívaných narativů.
Přehrát film (5 min.)
Porovnání článků
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí nutnost ověřování informací z více zdrojů. Ve skupinách zanalyzují pět článků týkajících se stejné události uveřejněných na různých informačních serverech. Porovnají jejich obsah, styl i důvěryhodnost.
Emoce, emoce, emoce
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad emocemi, které mají konkrétní propagandistická mediální sdělení vyvolat. Žáci si v průběhu analýzy zvolené ukázky uvědomí, že právě emoce jsou pro efektivní působení propagandy klíčové.
Téma: mediální manipulace, propaganda
Téma: mediální manipulace, propaganda
Nataša se rozhodne založit v Rusku svou vlastní televizní stanici pojmenovanou TV Dožď (Déšť). V roce 2008 začíná od nuly. Jako generální ředitelka dává dohromady dobře fungující tým a přes veškeré počáteční zádrhele vybuduje během několika let z původně oddechového kanálu zásadního hráče v nezávislé žurnalistice v Rusku. Kvůli reportážím, v nichž dává prostor protivládním hlasům, však stanice čím dál víc naráží na odpor ruského režimu. V březnu 2022 Rusko vysílání TV Dožď zcela zablokovalo v souvislosti s informováním o válce na Ukrajině.
Lekce obsahuje konkrétní ukázky manipulativních sdělení přímo z ruských médií, včetně užívaných narativů.
Demokratický stát?
Žáci píší dopis/zprávu protagonistům z filmu, pracovníkům redakce jednoho z mála nezávislých médií v Rusku. Zamýšlí se nad znaky demokracie a nad porušováním lidských práv ze strany režimu.
Emoce, emoce, emoce
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad emocemi, které mají konkrétní propagandistická mediální sdělení vyvolat. Žáci si v průběhu analýzy zvolené ukázky uvědomí, že právě emoce jsou pro efektivní působení propagandy klíčové.
Témata: ozbrojený konflikt, mediální manipulace, propaganda
Témata: ozbrojený konflikt, mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 14–21 let
Když v srpnu 1968 vtrhla sovětská vojska do Československa, lidé byli zoufalí, zděšení a současně odhodlaní k odporu. O okupaci se rozhodlo v Moskvě a jejím hlavním smyslem byla snaha sovětského impéria udržet pod kontrolou zemi, u níž hrozilo, že se vydá vlastní svobodnou cestou. Přáli jsme si tehdy, aby nás svět neopustil. Napsali jsme stovky protestních hesel, v nichž se často opakovalo slovo „nezapomeneme“. Současný ruský útok na Ukrajinu je krvavější, vychází ze stejné ruské imperiální strategie, je stejně protiprávní a ruská propaganda jej stejně lživě označuje za nezbytný čin.
Přehrát film (6 min.)
Paralela
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad paralelou mezi okupacemi našeho území v moderních dějinách s okupací ukrajinského území Ruskem v roce 2014. Žáci pracují s citacemi z dopisů a rozhovoru, kde je vojenská agrese předkládána jako záchrana skupiny osob či politického systému.
Téma: ozbrojený konflikt, mediální manipulace, propaganda
Téma: ozbrojený konflikt, mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 14–21 let
Milena a Kolja se v Moskvě přidávají k největším protiputinovským protestům v novodobé historii Ruska. Po dlouhých letech mají šanci veřejně podpořit nadějného opozičního kandidáta – Alexeje Navalného. Na každého, kdo se ho rozhodne veřejně podpořit, však čeká bariéra předsudků tradiční společnosti následovaná tvrdou silou státního bezpečnostního aparátu.
Demokracie
Žáci se pomocí aktivity zamýšlejí nad pojmem demokracie. Uvažují nad smyslem aktivismu mladých ruských odpůrců putinovského režimu z filmu a zamýšlejí se nad tím, co je a co není demokratický stát.
Téma: uprchlíci
Téma: uprchlíci
Doporučený věk: 13–17 let
Nikolaiova rodina opouští narychlo svůj domov. Manželka balí kufry, které nakonec budou muset nechat doma. Dcerka Lena trvá na tom, že si s sebou vezme alespoň své oblíbené pastelky. Jak se brzy ukazuje, její vášeň pro malování se jí stane osudnou. Krátký hraný film nominovaný na Oscara ilustruje hrůzy tragického výbuchu jaderné elektrárny Černobyl na příběhu rodiny, která ze dne na den musela zavřít dveře za svým životem.
Nejstarší věc
Žáci se prostřednictvím filmu seznamují s významem rodinných tradic. Zjišťují, že tradice mohou mít pro společenství lidí velkou stmelovací funkci a v krizových momentech dokonce pomáhají překonat složité životní události. Díky aktivitě žáci odkryjí část své rodinné historie a naučí se představit ji ostatním. Zároveň se zlepší v naslouchání příběhů dalších žáků.
Téma: mediální manipulace, propaganda
Téma: mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 15–21 let
Ukázka z ruského pečlivě inscenovaného snímku s kýčovitě vlasteneckou atmosférou výmluvně ukazuje, jakou podobu může mít filmová propaganda. Ve smyšleném příběhu velitel lidové domobrany vzpomíná, jak se v předvečer ruské anexe Krymu 27. února 2014 postavil do čela ruských dobrovolníků a na radost nad příchodem ruských vojáků. Přítomnost ruských jednotek na Krymu přitom prezident Putin ještě na jaře 2014 veřejně popíral.
A pak přišli ti zdvořilí zelení mládenci
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad využitím vhodných jazykových prostředků jako účinného nástroje propagandy. Žáci provedou analýzu zhlédnuté ukázky, přičemž se zaměří především na výrazy, které v ní byly použity. Porovnají je se seznamy slov využívaných při očerňování protivníka a naopak s těmi, které se užívají pro pozitivní propagandu.
Dokonalý muž
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí, že jednou z důležitých cílových skupin ruské propagandy jsou i mladí lidé. Zhlédnou propagandistické video a videoklipy zaměřené na podporu Vladimira Putina a diskutují o jejich formě a obsahu.
Téma: mediální manipulace, propaganda
Téma: mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 15–21 let
V roce 2005 zahájila svou činnost televizní zpravodajská stanice Russia Today, které namísto objektivního zpravodajství předkládá světu informace pouze v souladu s politikou ruské vlády. V současné době se jedná o nejsledovanější zpravodajský kanál na YouTube.
Dokumentární film důkladně analyzuje způsob manipulace s informacemi této televize především v souvislosti se sestřelením malajsijského letadla na východě Ukrajiny v roce 2014.
Co se stalo s MH17?
Aktivita žákům na příkladu pádu malajsijského letadla MH17 odhaluje jednu ze strategií ruské propagandy, a to záměrné vypouštění spekulací za účelem zpochybnění objektivních informací. Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí nutnost ověřování informací z více zdrojů a zároveň nutnost ověřování nezávislosti těchto zdrojů.
Trollové
Aktivita nastíní žákům systém práce internetových trollů najatých ruskou vládou k šíření propagandy. Úkolem žáků je – s obdobným zadáním, jaké mají ruští trollové – rozpoutat tematickou on-line diskusi.
Téma: mediální manipulace, propaganda
Téma: mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 15–21 let
S využitím ukázek z televizního zpravodajství i článků z nejrůznějších webových stránek vysvětluje novinář Ondřej Soukup, jakým způsobem pracuje ruská propaganda. Z vlastních zkušeností dobře ví, jak velký zájem má Rusko na ovlivňování veřejného mínění v zemích Evropské unie včetně České republiky.
Přehrát film (6 min.)
Porovnání článků
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí nutnost ověřování informací z více zdrojů. Ve skupinách zanalyzují pět článků týkajících se stejné události uveřejněných na různých informačních serverech. Porovnají jejich obsah, styl i důvěryhodnost.
Neověřená informace
Aktivita žákům ukazuje cestu propagandistické informace využité v rusko-ukrajinském konfliktu v roce 2015 k českému čtenáři. Žáci si přečtou zprávu uveřejněnou na českém proruském webu a zhlédnou reportáž ruské TV stanice, která ji odvysílala. Po diskusi pak zhlédnou reportáž BBC, která odhaluje, že zpráva byla účelovou mystifikací.
Americký konvoj
Aktivita žákům přiblíží, jak ruská státní média informovala o průjezdu amerického vojenského konvoje přes naše území v roce 2015.
Téma: mediální manipulace, propaganda
Téma: mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 14–21 let
Reportáž zpravodaje České televize Josefa Pazderky se zabývá podobami ruské propagandy v souvislosti s válkou na Ukrajině v roce 2014 a 2015. Ruská vláda investuje do propagandy stamiliony dolarů a využívá i zcela lživé informace, jako například v případě, kdy prezentovala syrského uprchlíka jako ukrajinského chlapce, který měl být zraněn na letišti v Doněcku.
Přehrát film (7 min.)
Co je na fotografii?
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí snadnost zneužití fotografie k manipulaci s příjemcem. Dostanou fotografii a zodpoví jednoduché otázky směřující k tomu, co na ní vidí. Následně své odpovědi porovnají s jejím reálným obsahem.
Trojí identita
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí snadnost manipulace mediálním sdělením a potřebu ověřovat si informace z více zdrojů. Žáci ve skupinách analyzují jednu ze tří identit, pod kterými byla ruskými médii prezentovaná jedna a tatáž osoba.
Téma: mediální manipulace, propaganda
Téma: mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 15–21 let
Film Masterplan přibližuje důmyslné metody, jakými Rusko prosazuje své mocenské cíle v Evropě i v celém světě. Na příkladu pobaltských republik sledujeme nebezpečnou hru dirigovanou z nejvyšších pater ruské politiky, v níž svou roli sehrávají nejen proruská média, státem financované společnosti a politicky vlivní jedinci, ale i běžní občané, kteří z národní pýchy i nostalgie po sovětských časech ochotně hájí v evropských zemích zájmy své rodné země. Účelem hybridní informační války je nejen demonstrovat vojenskou moc, ale především omezit nezávislá média a systematicky ovlivňovat veřejné mínění doma i v zahraničí.
Jsem ruský okupant
Aktivita vede žáky ke kritickému myšlení a uvědomění si potřeby ověřovat přijímané informace. Žáci porovnají interpretaci různých vojenských intervencí sovětské a ruské armády, kterou nabízí propagandistické video, s historickými fakty.
V Člověku v tísni odsuzujeme ruskou agresi vůči Ukrajině. Jedná se o zatím největší bezpečnostní hrozbu v Evropě od druhé světové války. I když je situace nepřehledná a překotně se vyvíjí, jsme připraveni nadále pomáhat všem lidem, kteří to nyní budou potřebovat přímo na území Ukrajiny, v případě masívního útěku obyvatel i v okolních zemích nebo v Česku. Lidé mohou pomoci finančně přes účet SOS Ukrajina.
Chcete vědět, co v JSNS připravujeme? Jaké máme nové lekce, publikace, kvízy nebo jiné výukové materiály? Nechcete si nechat ujít vzdělávací kurzy či semináře, které pořádáme pro vyučující zcela zdarma? Odebírejte naše newslettery a nic Vám neunikne.
Mějte své oblíbené filmy rychle po ruce
Novinkou na webu je „symbol srdíčka", který se objeví na Vašem profilu po přihlášení. Jde o funkci ukládání oblíbených lekcí ve vašem profilu. Případně si můžete dávat na seznam filmy, které chcete zhlédnout později.