Nový svět

  • Nový svět
  • Jaan Tootsen
  • Estonsko
  • 2011
  • 60 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si, že prostředí, ve kterém žiji, můžu jako jedinec ovlivnit
  2. zamyslet se nad místem, kde žiji, a problémy, které ho sužují
  3. získat inspiraci k občanským aktivitám, které mohou na tyto problémy širokou veřejnost upozornit

Cykloaktivista Erko, student architektury Marten a jejich přátelé už odmítají akceptovat, že Tallinnu vládnou auta. Rozhodnou se nejen proti nim vzbouřit a založí občanskou iniciativu Nový svět. Uchýlí se do punkově vyhlížejícího domu a s vervou se pustí do mnoha aktivit. Chtějí změnit sebe, své návyky, ale i svou čtvrť, chtějí, aby se i sousedé zamysleli nad konzumním způsobem života. Návrhy, jak zamezit diktátu automobilové dopravy, přednesou i starostovi a městským úředníkům. Jejich kamarád, režisér dokumentárního snímku, je natáčí po čtyři roky. V jeho intimním portrétu pozorujeme pozitivní dopad celého projektu a různorodé akce, které komunita pořádá – koncerty, pouliční trhy a bazary, happeningy. Vidíme však i stinnou stránku všeho úsilí, neshody a strach, má-li nějaká snaha vůbec smysl. Snímek o skupince mladých Estonců, kteří svými aktivitami inspirovali řadu dalších lidí v různých částech země, přibližuje nezastupitelnou roli občanského aktivismu v současné společnosti. Film vyvolává otázku, zda-li je vůbec možné žít si po svém...

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Má to smysl?

Aktivita / 70 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • znají význam občanské angažovanosti
  • chápou složitost procesu občanských aktivit
  • znají cíle občanské angažovanosti a rozumějí jim

Co znamená být občansky aktivní?

Aktivita / 100 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • chápou význam aktivního občanství
  • znají možnosti práce občanských sdružení
  • na příkladu umějí vysvětlit možnosti jejich praktického uplatnění

Aktivní člověk vs. aktivní občan

Aktivita / 100 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • znají reálné příklady občanského aktivismu
  • chápou rozdíl mezi aktivním občanem a aktivním člověkem

Živý obraz

Aktivita / 100 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • dokážou kriticky zhodnotit, zda by mohli něco změnit ve svém životě tak, aby prospěli sobě nebo

společnosti

Blaničtí rytíři

Aktivita / 40 min.

Žáci:

  • znají pojem občanská angažovanost
  • vědí, proč je důležité se občansky angažovat
  • chápou svoji spoluzodpovědnost za stav společnosti

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • co je to občanská společnost a aktivní občanství
  • jak pokračuje komunita Nový svět a jaké jsou osudy hrdinů
  • jaké aktivity existují v ČR

Zpráva Kdo jiný? ve Středočeském kraji

Informační texty

  • Hodnocení týmových projektů žáky a pedagogy
  • Hodnocení výuky pomocí AV lekcí žáky a pedagogy
  • Celkové zhodnocení týmových projektů

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Studentské filmové kluby

informace o projektu Studentské filmové kluby Jeden svět na školách

Prezentace komunity Nový svět

originální prezentace komunity Nový svět

Publikace Kdo jiný?

Praktické návody pro zapojení do veřejného dění a začlenění projektu do výuky

Základy dokumentárního filmu

Publikace nabízí orientace v základních teoretických i technických pojmech a aspektech dokumentárního filmu

Manuál pro filmové kluby JSNŠ

rady a doporučení začínajícím organizátorům filmových klubů vycházející z praktických zkušeností