Škola v Kálú

  • Kaloo School
  • Sahra Mosawi
  • Afghánistán
  • 2012
  • 10 min.
  • titulky
  • 10—15 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. mít povědomí o překážkách ve vzdělávání dětí v rozvojových zemích
  2. dlouhodobě se zajímat o globální témata
  3. rozvíjet empatii

Devítiletá Fakhereh z Afghánistánu nechce být jen pastýřkou koz. Baví ji učení, navštěvuje právě třetí třídu. Do školy ale chodí pěšky a cesta jí trvá dvě a půl hodiny. Pro děti z horské oblasti, kde žije, jsou dostupné pouze dvě školy – jedna pro chlapce a jedna pro dívky. V Afghánistánu má vzdělání pouze pět procent žen, ostatní jsou negramotné. Většina dívek dokončí pouze základní školu, pak zůstanou doma a pomáhají s domácími pracemi a péčí o mladší sourozence. Osud Fakhereh zůstává nejistý. Drobné děvčátko musí každé ráno hnát kozy na pastvu a nosit svému otci oběd. Dokáže to změnit? Má vůbec možnost jít za svým snem?

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Do školy

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:

  • mají povědomí o překážkách ve vzdělávání dětí v rozvojových zemích
  • rozvíjejí svoji empatii

 

Souvislosti

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • si uvědomují překážky ve vzdělávání dětí v rozvojových zemích
  • dokážou definovat problém zachycený v dokumentu
  • umějí naslouchat názorům druhých

Seznamte se, prosím

Aktivita / 35 min. / doporučený věk: 11+

Žáci:

  • znají základní geografické, kulturní, politické a demografické informace o Afghánistánu
  • přemýšlejí o situaci dětí v Afghánistánu

Vzdělání pro rozvoj

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • znají kritéria, podle kterých se rozlišují státy na zhroucené, rozvojové a vyspělé
  • si uvědomují kulturní odlišnosti

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • novodobá historie Afghánistánu
  • Tálibán
  • školní docházka v Afghánistánu
  • postavení žen v afghánské společnosti

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Člověk v tísni: humanitární pomoc a rozvoj pro Afghánistán

Popis probíhajících programů společnosti Člověk v tísni v Afghánistánu

Cíle udržitelného rozvoje (SDGs)

4. Cíl udržitelného rozvoje zformulovaný členskými státy OSN, týkající se rovného přístupu k inkluzivnímu a kvalitnímu vzdělání pro všechny

Respekt nebolí: Lidská práva a vzdělání

Vzdělávací projekt společnosti Člověk v tísni zaměřený na problematiku lidských práv

Globální rozvojové vzdělávání

Webový portál pro sdílení materiálů pro výuku globálního rozvojového vzdělávání

Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě

Informační materiál Českého fóra pro rozvojovou spolupráci o globálním vzdělávání v České republice.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce