Tanečník Evžen

  • In Stijl Dansen
  • Xander de Boer
  • Nizozemsko
  • 2012
  • 17 min.
  • 10—15 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. zamyšlení se nad aspekty šikany mezi dětmi a vcítění se do situace člověka, který je terčem posměchu
  2. zamyšlení se nad vlastními strachy a silou je překonat
  3. poznávání předsudků, které se pojí k pohlaví jedince v jednotlivých sférách života

Už na prvním stupni základní školy byl Evžen terčem posměchu a šikany ze strany spolužáků. Nejen pro své nezvyklé jméno, ale především kvůli zálibě v klasickém tanci. Tanec dává čtrnáctiletému Evženovi pocit svobody a možnost při něm vyjádřit své pocity. Nehodlá se ho proto vzdát. Rád by ovšem přiměl své spolužáky, aby ho přestali šikanovat. Jednoho dne se Evžen rozhodne pro riskantní krok. Se svou taneční partnerkou hodlá celé třídě ukázat, jak může být tanec krásný a emotivní. Budou se mu spolužáci vysmívat ještě více, anebo ho dokážou přijmout mezi sebe, i když se věnuje tak nezvyklému koníčku?

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Když smích bolí

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:

  • dokážou se vcítit do pocitů člověka, kterému se druzí smějí
  • uvědomují si předsudky ve společnosti, na základě kterých jsou oběti vysmívány

Co udělám já?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • dokážou se vcítit do situace člověka, který je terčem posměchu
  • umějí formulovat argumenty
  • uvědomují si vlastní postoje a hodnoty

Proti strachu?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • uvědomují si, že strach je v mnoha případech velmi limitující emocí
  • jsou si vědomi vlastního strachu a obav i možností, jak jim čelit

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • rozhovor s režisérem
  • definice šikany, co je a není šikanování
  • co může dělat dítě v případě šikany

Základy filmové řeči

Aktivity, které směřují žáky k

  • vnímání jednotlivých záběrů filmu
  • osvojení si jednotlivých prvků výstavby dramatu
  • uvědomění si pravidel pro vyprávění

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

NaFilm

Národní filmové muzeum

Základy dokumentárního filmu

V publikaci se dozvíte, jaké jsou druhy dokumentárního filmu, jeho stručnou historii v Čechách a ve světě, informace o natáčení, zpracování a distribuci filmů.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.