Pradědečkovo číslo

  • The Number on Great-Grandpa's Arm
  • Amy Schatz
  • Spojené státy
  • 2018
  • 19 min.
  • titulky
  • 10—14 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si nebezpečí totalitních režimů 
  2. učit se vnímat lidský příběh na pozadí „velkých” dějin 
  3. dozvědět se faktické informace o holocaustu a druhé světové válce 

„Historii musíme znát, abychom ji pochopili a aby se v budoucnu už neopakovala,“ líčí desetiletý Elliott. Má rád vyprávění svého pradědečka o šťastném životě, který vedl před druhou světovou válkou v polském Sosnowiecu, ještě víc se však vyptává na období nacistické okupace. Naslouchá 90letému Jackovi, který vzpomíná na poslední setkání se svými rodiči v židovském ghettu, odkud ve svých 14 letech putoval do pracovních a vyhlazovacích táborů. Z poslední zastávky této strastiplné pouti, koncentračního tábora v Osvětimi, si odnesl doživotní památku v podobě čísla vytetovaného na předloktí. „Přežil toho tolik, je to hrdina mojí rodiny,“ říká pohnutě Elliott. Cítí, že pamětníků holokaustu každým dnem ubývá a že je potřeba naslouchat jejich velkým příběhům, aby neodešly s nimi. Působivý snímek oceňované režisérky Amy Schatzové doplňují historické archivy a skvělé animace.

 Tato lekce obsahuje české titulky pro neslyšící.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Když zmizí jméno

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 10+

Žáci: 

  • uvědomují si nebezpečí totalitních režimů 
  • seznámí se s historickými událostmi holocaustu 
  • uvědomují si význam jména jako součásti identity každého jedince 

Osa pradědečkova života

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 10+

Žáci: 

  • učí se vnímat lidský příběh na pozadí „velkých” dějin 
  • dozvídají se faktické informace o holocaustu a druhé světové válce 
  • vciťují se do příběhu člověka, který přežil holocaust

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • vysvětlení pojmu holocaust
  • příčiny druhé světové války
  • podmínky v koncentračních táborech
  • návrat přeživších po válce

Využití lekce v třídnické hodině

  • otevření tématu významu a používání jmen a generačního předávání
  • vzájemné naslouchání, tolerance a respekt 
  • inspirativní metody, jak sebe a žáky rozvíjet  
  • zlepšení klimatu třídy  

Nenastoupili

Video / 10 min.

Příběh Evy Benešové, která se s rodiči a bratrem za druhé světové války vzepřela všem příkazům a nařízením a díky tomu jako židé přežili.

Výtvarná podoba, dětské hlasy, ruchy: Děti ze ZUŠ J. Suka, Benešov, odloučené pracoviště Chocerady, pod vedením Miroslavy Bažantové

Animace: Děti pod vedením Magdaleny Kvasničkové ze sdružení Ultrafun

Režie: Marta Vančurová

Scénář: Eva Benešová a Marta Vančurová

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Holocaust.cz

Portál obsahující unikátní informace k tématu holocaustu, rasismu a antisemitismu

International Center of Nazi Persecution

Centrum dokumentace a archivace nacistické perzekuce

Yad Vashem

Památník holocaustu – dokumentace historie v období holokaustu, uchování památky na oběti a hrdiny a předávání odkazu dalším generacím

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Lekce vznikla za podpory: