O seminář Mluvme o migraci měli učitelé velký zájem

2.2.2016 / Vzdělávání vyučujících

Tři desítky vyučujících se zúčastnili prvního semináře z cyklu Mluvme o migraci. Diskutovali s odborníky na migraci, arabské země a islám. V praktické části si zamýšleli nad otázkami, které žáci často pokládají, a společně debatovali o možných odpovědích. Vyučující se mohou přihlásit na další dva semináře Mluvme o migraci v únoru a březnu.

Na seminář přijeli pedagogové z celé České republiky, přestože se konal v době pololetních prázdnin. „Vysoký zájem o seminář ukazuje, že téma migrace považují učitelé pro školní výuku za důležité,“ říká Karel Strachota, ředitel vzdělávacího programu Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni, který semináře pro pedagogy pořádá.

Jsme přesvědčeni, že škola je místem, kde se mají žáci seznamovat i s aktuálními tématy současného světa. Je třeba jim nabídnout relevantní fakta, možnost ptát se a diskutovat. Jinak si budou utvářet názory a postoje jen na základě útržkovitých a často velmi zkreslených informací, které se k nim nahodile dostávají,“ doplňuje Karel Strachota.

To, že žáci vnímají současnou uprchlickou krizi velmi silně, a chtějí se o ní bavit, potvrzují sami učitelé. „K tématu migrace se často vracíme v diskuzích se žáky, kdy se bavíme o aktualitách,“ uvádí Ivan Machek z Gymnázia Ostrov. „Narážíme na toto téma téměř v každé hodině občanské nauky,“ potvrzuje Vladislava Řihošková ze SOŠ obchodu a služeb v Olomouci.

Přijela jsem na seminář proto, že se situace s uprchlíky rychle mění, mění se i názory žáků a snažím se získávat informace i jinde než v médiích. Jsem proto ráda, že zde byla zařazena teoretická část, kde jsme získali relevantní informace, a byla doplněna praktickým workshopem,“ vysvětluje paní Řihošková.

Nedáváme učitelům návod, jak o migraci mluvit

Během semináře diskutovali pedagogové se Zorou Hesovou, islamoložkou a arabistkou, která mluvila o příčinách konfliktů v arabských zemích či arabském jaru. O islámu jako náboženství debatovali s účastníky Wesam Eleyan, Palestinec dlouhodobě žijící v České republice, který pracuje s migranty, a Daniel Křížek z Katedry blízkovýchodních studií Filozofické fakulty Západočeské univerzity v Plzni.

V praktické části zhlédli učitelé krátký dokumentární film k tématu a pod vedením zkušené lektorky a pedagožky Vlasty Vyčichlové si pak vyzkoušeli metody, které se dají při práci s filmem ve výuce využít. Společně také formulovali modelové otázky, které jim v souvislosti s migrací pokládají studenti, a diskutovali o možných odpovědích. „Vyučující nedostávají na semináři jednoznačný návod, co by měli o migraci školákům říkat. Žáky by měli vést k tomu, aby naslouchali jiným, respektovali jejich názory a kriticky posuzovali zprávy z médií,“ vysvětluje Karel Strachota.

Výstupy ze semináře budou k dispozici i ostatním základním a středním školám a pedagogickým fakultám prostřednictvím portálu jsns.cz. Najdou zde sadu dokumentárních filmů k tématu, informační materiály zpracované formou otázek a odpovědí, aktivity do hodin, didaktiku a také videozáznamy z workshopů.

Řada dokumentárních filmů, které přinášejí konkrétní příběhy lidí, je včetně výukových materiálů na portálu k dispozici již nyní v tematickém okruhu Migrace.

Další dva semináře Mluvme o migraci se uskuteční 18. února a 15. března. Prohlédněte si program a přihlaste se