Nová publikace k mediálnímu vzdělávání s doporučeným výukovým plánem
3.5.2021 / Mediální vzdělávání
Rozvíjejte mediální gramotnost svých žáků s pomocí nové publikace k mediálnímu vzdělávání, která vznikla v úzké spolupráci s vyučujícími středních odborných škol a učilišť.
Umět posoudit důvěryhodnost nalezených informací, nastavit si zdravou hranici mezi časem stráveným online a offline nebo využívat média bezpečně jsou dovednosti, které v dnešním světě považujeme za klíčové.
Začlenění mediálního vzdělávání do výuky se v praxi ukazuje jako ne zcela snadný úkol, zvláště na odborných školách a učilištích. Z konzultací s vyučujícími vyplynulo, že mnohdy bojují s tím, jak celou oblast uchopit a že si nejsou v některých tématech „jistí v kramflecích“.
Abychom Vám cestu k rozvoji mediální gramotnosti žáků usnadnili, vytvořili jsme ve spolupráci s 30 vyučujícími z odborných škol a učilišť publikaci s názvem Mediální vzdělávání na středních odborných školách a učilištích: Výukový plán a příklady dobré praxe, kterou Vám nabízíme zdarma k dispozici.
Je to manuál s konkrétními doporučeními, jak ve výuce pracovat s tak komplexním tématem, jakým je mediální vzdělávání, samozřejmě s přihlédnutím k Vašim časovým možnostem a potřebám konkrétní školy.
Co všechno v publikaci naleznete?
Útlá 56 stránková příručka obsahuje 6 kapitol, které zahrnují:
- definici klíčových pojmů: mediální výchova, mediální vzdělávání a mediální gramotnost
- výčet hlavních překážek, s nimiž se vyučující odborných škol při začleňování mediálního vzdělávání setkávají, a tipy, jak je překonat
- podrobnější informace o školách, na nichž příklady dobré praxe vznikly a o vyučujících, kteří je vytvořili
- úvod do výuky s audiovizuálními lekcemi
- ukázku zpracovaných výukových materiálů k jedné audiovizuální lekci
- doporučený výukový plán, který obsahuje soubor audiovizuálních lekcí ihned využitelných ve výuce k následujícím 5 tematickým oblastem (sociální sítě a internet, analýza mediálních sdělení podle metodické koncepce 5 klíčových otázek, zpravodajství, nenávistné projevy, mediální manipulace) včetně
- doporučení vyučujících ze SOŠ a SOU k jednotlivým lekcím
- potřebných časových dotací
- doporučeného pořadí, ve kterém lekcemi procházet
- tipů, jak zorganizovat ve škole projektový Den mediální gramotnosti
Ačkoliv publikace vznikla primárně pro vyučující středních odborných škol a ve spolupráci s vyučujícími odborných škol, domníváme se, že může být inspirativní i pro vás, kteří vyučujete na gymnáziu či na druhém stupni základních škol (některé výukové aktivity jsou vhodné pro žáky již od 12 let, doporučený věk a další podrobné informace najdete na portálu JSNS.CZ u každé jednotlivé audiovizuální lekce).
Objednejte si tištěnou publikaci nebo si ji stáhněte v pdf
Související materiály
Tipy pro vedení škol
Jste v pozici vedení školy? Nebo chcete tomu Vašemu zaslat tipy, jak mohou mediální vzdělávání podpořit? Podívejte se na těchto 5 doporučení, které jsme připravili.
Strategie, jak začlenit mediální vzdělávání do výuky na SOŠ a SOU
Ne jen vyučující a vedení škol ovlivňuje podobu mediálního vzdělávání. Co můžou na jeho podporu učinit státní instituce, univerzity či rodiče žáků? Přečtěte si krátký dokument s názvem Strategie, jak začlenit mediální vzdělávání do výuky na středních školách a učilištích.