Inspirace ze škol - 2024

V roce 2024 se do lidskoprávní kampaně Stejné příběhy, jiná jména zapojilo celkem 105 škol a 111 vyučujících z celé České republiky. Studenti pod vedením vyučujících realizovali různé školní projekty, které měly za cíl přiblížit jim témata lidských práv, občanského aktivismu a společenské odpovědnosti.

  • Nejčastěji školy pořádaly projekce filmů spojené s aktivitami a diskusemi.
  • Na 15 školách proběhl festival filmů s lidskoprávní tematikou. 
  • Na dalších 10 školách si festival organizovali samotní studenti.
  • Některé školy rozšířily program o workshopy a tvůrčí aktivity, které umožnily žákům hlouběji reflektovat témata z filmů.

Mezi nejpromítanější snímky kampaně patřily filmy Kábul v srdci, Daleko od rodiny a Skejtuj!, které otevíraly diskuse o lidských právech, svobodě a možnostech občanské angažovanosti. 

Součástí kampaně byl také úspěšný webinář s novinářkou Fatimou Rahimi, která studentům přiblížila aktuální situaci v oblasti lidských práv v Afghánistánu.

Načerpejte inspiraci a zrealizujte vlastní projekt na podporu lidských práv. Můžete využít připravené návody nebo vymyslet vlastní akci dle preferencí vaší třídy nebo školy.

Inspirujte se jednotlivými výstupy zapojených škol:


Starší studentky inspirovaly mladší spolužáky | SZŠ Beroun

Do projektu se zapojily čtyři třídy prvního a druhého ročníku, pro které starší studentky připravily dvoublokový program zaměřený na témata svobody, lidských práv a aktuální situace ve světě.

 

V prvním bloku se zaměřily především na svobodu a lidská práva v Česku. Formou interaktivní přednášky a diskuse si studenti společně připomněli základní lidská práva, zabývali se tím, jak jsou chráněna v českém právním systému a co může každý člověk udělat pro jejich ochranu a prosazování. Nešlo jen o teoretické poznatky – cílem bylo také podnítit vlastní zamyšlení nad tím, co pro jednotlivce svoboda znamená a proč je důležité ji chránit.

 

Druhý blok byl věnován projekci dokumentárního filmu Kábul v srdci, který vypráví příběh dvou afghánských kamarádek, jejichž životy zásadně ovlivnilo převzetí moci Tálibánem. Po zhlédnutí filmu studentky zařadily aktivity z metodiky JSNS, které pomohly mladším studentům lépe pochopit nejen příběh samotný, ale i širší kontext porušování lidských práv ve světě. Diskuse se zaměřila na situaci v Afghánistánu, na otázky svobody, vzdělávání a rovnosti žen a mužů.

 

Celý program měl za cíl nejen rozšířit obzory mladších studentů, ale také posílit jejich citlivost k lidským právům a uvědomění si vlastní role v jejich ochraně.

 


Plakáty (nejen) o rodině | ZŠ Habrmannova, Plzeň 

Studenti plzeňské základní školy se během projekce filmu Můj neslyšící brácha zamýšleli nad vlastní rolí a důležitostí v rámci rodiny. Vytvářeli slovní mraky a plakáty, ve kterých reflektovali nejen rodinné vztahy, ale i to, jaké to je žít se sluchovým postižením. Film jim přiblížil život lidí se zdravotním znevýhodněním a otevřel téma empatie a porozumění.

 

Další projekce filmu Skejtuj! motivovala studenty k občanské angažovanosti. Žáci na plakátech představili konkrétní nápady na zlepšení svého oblíbeného místa ve městě a diskutovali o tom, jak může každý z nás ovlivnit dění kolem sebe. Společně si uvědomili, že měnit svět může začít kdokoli z nás.

 

Starší studenti se pak ponořili do příběhu filmu Daleko od rodiny. Psali dopisy filmovým postavám a reflektovali téma války na Ukrajině. Přemýšleli nad těžkými životními situacemi a diskutovali o tom, jak se s nimi lidé vyrovnávají.

 

Inspirujte se ve fotogalerii a vyzkoušejte podobné aktivity i ve vaší třídě.


Vyjádřit své pocity a respektovat pocity ostatních | SŠTO Havířov

V Havířově se do lidskoprávní kampaně Stejné příběhy, jiná jména zapojilo téměř 250 studentů. Program probíhal v hodinách občanské výchovy a zaměřil se na témata porušování lidských práv, občanského aktivismu a inspirativních osobností, které bojují za svá i cizí práva.

 

Studenti sledovali filmy se silnými příběhy, mezi nimi snímky Kábul v srdci, Nevyhasneme nebo Skejtuj!.

 

Nezůstalo ale jen u projekcí – studenti také:

  • vytvářeli plakáty k propagaci školního filmového festivalu,

  • pracovali se speciální mapou světa, do které zaznamenávali místa, kde se odehrávaly příběhy jednotlivých filmů,

  • diskutovali o tématech, která filmy otevřely.

Podle slov vyučujících program u studentů rozvinul schopnost kriticky přemýšlet, vyjadřovat vlastní názor, naslouchat druhým a respektovat různé pohledy na svět. Zároveň pozitivně ovlivnil vztahy a klima ve třídách.

 

 

 

Maska ticha, gesto podpory | Gymnázium Podbořany

Studenti podbořanského gymnázia během posledního prosincového týdne zařadili do výuky audiovizuální lekce a diskutovali o nutnosti hájit lidská práva.

 

Studenti v kvintě, septimě a oktávě zhlédli dokument Kábul v srdci o dvou kamarádkách, které rozdělil Tálibán. Následně diskutovali o současné situaci v Afghánistánu, základních lidských právech a o tom, jaké by to bylo, kdyby jim byla tato práva upírána.

 

Studenti v sextě, tercii a primě se věnovali dokumentu Daleko od rodiny, který vypráví příběh 13leté dívky, jež musela po vypuknutí války na Ukrajině odejít s babičkou do Německa. Diskutovali o zvládání těžkých životních situací i o významu rodiny.

 

Součástí projektu byly také obličejové masky reflektující vizuál kampaně. Nasazením masky studenti symbolicky vyjádřili podporu těm, kteří čelí útlaku a zastrašování.

 

Inspirujte se ve fotogalerii.

 

Improvizovaná kina přímo v učebnách | Gymnázium Václava Hlavatého Louny

Na víceletém gymnáziu v Lounech se do projektu zapojila celá škola, a to v rámci posledního předvánočního týdne.

 

Místo klasické výuky se školní třídy proměnily v improvizovaná kina – v několika učebnách probíhaly projekce různých filmů, ze kterých si studenti mohli vybírat podle vlastního zájmu.

 

Po skončení filmů následovaly diskuse, které tentokrát nevedli vyučující, ale sami studenti. Stali se moderátory rozhovorů, během nichž společně rozebírali témata jako odpovědnost za sebe samotného, svoboda slova nebo tisku.

Předvánoční týden tak nebyl jen o sledování filmů, ale hlavně o přemýšlení, sdílení a vzájemné inspiraci.

 

Podívejte se do fotogalerie. Možná vás inspirují k podobné aktivitě i ve vaší škole.

 

 

Fotogalerie z kampaně | ZŠ Kadaň

Zapojte se a  posilujte tak se studenty empatii a občanskou odpovědnost.

 


Fotogalerie z kampaně | ZŠ LADA, Česká Lípa

Vyzkoušejte podobné aktivity i na vaší škole. Začít můžete už letos na podzim.

 


Fotogalerie z kampaně | ZŠ Řevnice

Otevřete s žáky téma lidských práv – pomůže jim to lépe rozumět světu.

 


Společná fotografie z kampaně | Gymnázium Jaroslava Vrchlického Klatovy

Udělejte z filmů začátek důležité diskuse i u vás.

 


Fotografie z kampaně | Pražské humanitní gymnázium

Přidejte se k těm, kteří mění výuku v prostor pro diskusi o důležitých otázkách z celého světa

 


Plakát z kampaně | ZŠ Tasov

Začněte promítat a diskutovat. Stačí si vybrat zajímavé téma.