#lockdocks

  • Lockdocs
  • Sanne Rovers
  • Nizozemsko
  • 2020
  • 22 min.
  • 8—13 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. přemýšlet nad smysluplně využitým volným časem
  2. zamyslet se nad důsledky zveřejňování osobních dat ve fotkách a videích
  3. diskutovat nad bezpečnostními riziky sdílení v kyberprostoru

Covidové lockdowny na samém začátku pandemie změnily život všem, a obzvlášť silně je prožívaly děti. Technologie se staly na dlouhé týdny jejich prakticky jediným pojítkem s okolním světem. Namísto dovádění venku s kamarády je neznámý virus uzamkl před obrazovkami počítačů, skrz které se učily a komunikovaly často i s nejbližší rodinou, protože fyzický kontakt se ze dne na den stal nebezpečným. „Občas se nudím, ale je fajn, že nemusím chodit do školy,“ říká na kameru malý účastník projektu Lockdocks, v rámci kterého sdílí děti z celé Evropy své zkušenosti s lockdownem. Natáčejí autentické reportáže ze svého života a nechávají nahlížet do svých každodenních rituálů, starostí i drobných rozptýlení. Joaquín už to nemůže doma vydržet, Maïza má velký strach o nemocného brášku a Juliette se se svým tatínkem smí vidět jen s odstupem metru a půl. Ač po internetu, upřímné sdílení pomáhá všem zúčastněným překonávat pocit izolace a dodává naději do dalších dnů.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Můj čas...

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 8+

Žáci:

  • diskutují nad pocity v izolaci při nemoci/karanténě;
  • učí se rozlišovat pozitivní a negativní emoce;
  • přemýšlí nad smysluplně využitým volným časem

Sdílím (ne)bezpečně?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 8+

Žáci:

  • přemýšlejí, jak se bezpečně prezentovat na fotkách a videu;
  • zamýšlejí se nad důsledky zveřejňování osobních dat ve fotkách a videích;
  • diskutují nad bezpečnostními riziky sdílení v kyberprostoru.

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • bezpečné sdílení obrazového materiálu (fotek, videí) 
  • nejčastější rizika v kyberprostoru
  • obrana po sdílení nežádoucích vizuálních materiálů

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Buď safe online: Kde bydlí Jirka Král, co dneska dělal a co uvařil k obědu?

Jirka Král probírá s Julii Szymańskou, expertkou společnosti Avast, sdílení osobních dat na selfie a dalších fotkách v kyberprostoru.

Bezpečnost na YouTube

Služba YouTube nabízí bezpečnostní tipy nejen pro teenagery.

Rizika kyberprostoru: průvodce pro děti, rodiče a učitele.

Dětské krizové centrum vydalo průvodce, jehož cílem přiblížit témata, která jsou spjatá s riziky kyberprostoru (př. kyberšikana, kybergrooming, sexting a kyberstalking).

Bezpečné chování na internetu pro kluky a pro holky

Centrum prevence rizikové virtuální komunikace vytvořilo sadu výukových aktivit zaměřených na podporu online bezpečnosti pro pedagogy a jejich žáky.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

 

Projekt podpořila Nadace OSF  v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska. Více informací naleznete na webové stránce projektu.