Kyberdžihád

  • Cyberjihad
  • Hans Busstra
  • Nizozemsko
  • 2016
  • 48 min.
  • titulky
  • 15—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. poznat nástroje propagandy tzv. Islámského státu 
  2. posílit odolnost vůči mediální manipulaci 
  3. znát příčiny vedoucí k radikalizaci mladých lidí 

 

V posledních letech se teroristické organizace v čele s Islámským státem zdokonalily nejen v páchání útoků, ale i jako vypravěči. Jejich „příběhy“ plné brutálního násilí spojeného s romantikou muslimského bratrství zaplavují internet a lákají mladíky z různých koutů světa do svých řad. Propagační spoty Islámského státu často vypadají jako videohry v duchu populárních „stříleček“, kdy má jejich divák pocit, že je sám přímo v akci. Tento velmi efektivní postup k nalákání dalších sebevražedných atentátníků do řad bojovníků Islámského státu slaví úspěch. Jeden z nejpopulárnějších propagandistických filmů džihádu s názvem Řinčení mečů má na internetu stovky tisíc přehrání. Tyto profesionálně zpracované „násilné reklamy“ přispěly mimo jiné i k tomu, že se za poslední roky vypravilo do Sýrie na pět stovek belgických mladíků s muslimskými kořeny. Je možné proti džihádistické propagandě plné lží a násilí volně se šířící internetem účinně bojovat?

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Analýza propagandistických islamistických videí

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • dovedou rozpoznat marketingové strategie v propagandistických videích
  • analyzují, jaké myšlenky a hodnoty propagandistická videa obsahují
  • se zamýšlejí nad tím, kdo je cílovou skupinou propagandistických videí a jak může na videa reagovat

Na okraji společnosti

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • se zamýšlejí nad potřebou patřit do nějaké skupiny
  • se seznamují s příčinami radikalizace mladých lidí
  • znají nástroje islamistické propagandy

Přitažlivá

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • znají myšlenky a hodnoty, které obsahuje propaganda tzv. Islámského státu
  • znají nástroje, které tzv. Islámský stát používá k šíření své propagandy
  • se zamýšlejí nad příčinami, které vedou mladé lidi k radikalizaci

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Co je islamismus, džihádismus a fundamentalismus?
  • Co způsobilo, že se velký počet mladých lidí v Belgii radikalizoval?
  • Jaký typ obsahu džihádistická propaganda nabízí?

Kyberdžihád z pohledu filmové výchovy

Informační texty

  • jak diskutovat o filmu
  • posílení filmové gramotnosti žáků
  • čeho si všimnout u filmu Kyberdžihád

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Mapa území tzv. Islámského státu

Neustále se aktualizující mapa, která zachycuje, jak se proměňuje rozložení sil v Sýrii a Iráku.

Jak Islámský stát využívá k propagandě sociální sítě

Článek serveru Investigace.cz, který mapuje online propagandu tzv. Islámského státu.

Rozmach Islámského státu v Afghánistánu

Po odchodu spojeneckých vojsk z Afghánistánu posílila tamější odnož Islámského státu, problematikou se zabývá článek na serveru iROZHLAS.cz.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Vznik lekce Kyberdžihád byl financován i ze zdrojů Operačního programu Praha - pól růstu ČR, číslo projektu CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000347.

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.