Mistr propagandy

  • Mistr propagandy
  • Laurence Rees
  • Velká Británie
  • 1992
  • 51 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. získat informace o vzniku a vývoji nacistické propagandy
  2. pochopit roli zábavy v moderní propagandě
  3. uvědomit si využitelnost filmu a filmových technik v propagandistickém působení

Film představuje postavu nacistického ministra propagandy Josefa Goebbelse. Dobové záběry zachycují počátek jeho politické kariéry, nástup k moci a snahu ovládnout německý film. Snímek s využitím unikátních archivních materiálů a vzpomínek pamětníků – včetně jeho tehdejších spolupracovníků nebo milenky Lídy Baarové – rekonstruuje Goebbelsovy postupy, ukazuje jeho obdiv k tehdejší hollywoodské produkci, ale i soukromý život. Nabízí detailní analýzu technik, které „mistr propagandy“ při vytváření propagandistických snímků využíval, a zachycuje vývoj nacistické filmografie reflektující situaci, v níž se válčící Německo zrovna nacházelo. Sledujeme tak ukázky z filmových estrád z předválečné doby, antisemitských historických dramat z první poloviny čtyřicátých let nebo z komedie  Dobrodružství barona Prášila, na kterou  stáli obyvatelé bombardovaných německých měst před biografy dlouhé fronty, aby na chvíli zapomněli na tíživou realitu, která je s blížícím se koncem války obklopovala.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Zábava je nejlepší propaganda

Aktivita / 45 min. (včetně projekce ukázky)

Žáci:

  • seznámí se se vznikem a vývojem moderní propagandy
  • chápou roli zábavy v propagandistickém působení
  • umí vysvětlit pojem propaganda a rozlišují její druhy

Film a propaganda

Aktivita / 45 min. (včetně projekce ukázky)

Žáci:

  • si uvědomují využitelnost filmu a filmových technik v propagandě – umí vysvětlit roli propagandy v nacistickém Německu
  • dokážou vysvětlit pojem propaganda a rozlišit její druhy

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • nástup A. Hitlera a NSDAP k moci – osobnost J. Goebbelse – nacistická propaganda

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity