Kde si máme hrát?

  • Ta Paidia Den Paizei
  • Angeli Andrikopoulou, Argyris Tsepelikas
  • Řecko
  • 2010
  • 22 min.
  • titulky
  • 10–15 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. vzbudit zájem žáků o místo, kde žijí
  2. umět formulovat své názory, myšlenky a vhodně argumentovat
  3. posílit občanskou participaci
  4. získat informace o fungování komunální politiky a správě veřejných prostor

Skupinka dětí, bydlících ve stejné čtvrti v jednom řeckém městě, miluje fotbal. Každý den po škole si kopají s míčem před domem, což ale nelibě nesou sousedé, a pravidelně je vyhánějí. Kam ale mají jít, když v blízkém okolí není žádné hřiště? „Každé dítě má právo si hrát, musíme se svého práva dovolat,“ rozhodnou se jednoho dne tři z nich. Alexandra, Vlad a Chrysa se vypraví za starostou města s žádostí o vybudování dětského hřiště na místě zarostlého a nevyužívaného plácku. Postupně ale zjišťují, že podání podobné žádosti není zdaleka tak jednoduché. Přesto se nevzdávají a podstupují všechny nutné kroky. Podaří se jim nakonec po ročním snažení dosáhnout jejich cíle?

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

A co děti, mají si kde hrát?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • mají zájem o místo, kde žijí
  • mají informace o správě veřejných prostor
  • umějí ovlivnit využití veřejného prostoru

Žádost

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:

  • znají pojmy občanská společnost a participace
  • znají základy fungování komunální politiky

Úhel pohledu

Aktivita / 75 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • se blíže zajímají o místo, kde žijí
  • umějí formulovat své názory, myšlenky a vhodně argumentovat
  • znají principy fungování místní samosprávy

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • dětská práva a povinnosti
  • možnosti participace žáků
  • činnost místních samospráv
  • politický systém v Řecku
  • financování dětských hřišť

Příběh mojí rodiny

Propojte díky vzpomínkám svět dětí, (pra)rodičů a školy. Projekt přibližuje dětem nedávnou minulost a rodinné příběhy prostřednictvím rozhovorů a aktivit se staršími příbuznými.

Souhrnné informace, aktivity do hodin, další doporučené filmy, tipy a příklady dobré praxe najdete v příručce Příběh mojí rodiny

Aktivita k této lekci:

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Doprovodné a doporučené materiály

Publikace Kdo jiný?

praktické návody pro zapojení do veřejného dění , příklady začlenění projektu do výuky

Zapojte i svoje žáky. Kdo jiný?

Metodika pro pedagogy s inspiracemi a návody, jak u žáků probudit větší zájem o dění ve společnosti

Co bychom měli změnit v naší obci

Můžete využít materiály, které pro vyučující připravil spolek Oživení.

Slovník pojmů k výchově k demokratickému občanství

Materiál Rady Evropy vysvětlující pojmy, které se váží k výchově k demokratickému občanství

Zapojme se

pracovní sešit s praktickými informacemi (právo na informace, účast veřejnosti)

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Kamarádi vzdělání