Kde si máme hrát?

  • Kde si máme hrát?
  • Angeli Andrikopoulou, Argyris Tsepelikas
  • Řecko
  • 2010
  • 22 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. vzbudit zájem žáků o místo, kde žijí
  2. umět formulovat své názory, myšlenky a vhodně argumentovat
  3. posílit občanskou participaci
  4. získat informace o fungování komunální politiky a správě veřejných prostor

Skupinka dětí, bydlících ve stejné čtvrti v jednom řeckém městě, miluje fotbal. Každý den po škole si kopají s míčem před domem, což ale nelibě nesou sousedé, a pravidelně je vyhánějí. Kam ale mají jít, když v blízkém okolí není žádné hřiště? „Každé dítě má právo si hrát, musíme se svého práva dovolat,“ rozhodnou se jednoho dne tři z nich. Alexandra, Vlad a Chrysa se vypraví za starostou města s žádostí o vybudování dětského hřiště na místě zarostlého a nevyužívaného plácku. Postupně ale zjišťují, že podání podobné žádosti není zdaleka tak jednoduché. Přesto se nevzdávají a podstupují všechny nutné kroky. Podaří se jim nakonec po ročním snažení dosáhnout jejich cíle?

Doporučený věk

10—16 let

Tematický okruh

Občanská angažovanost

Téma

Aktivní občanství

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

A co děti, mají si kde hrát?

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • mají zájem o místo, kde žijí
  • mají informace o správě veřejných prostor
  • umějí ovlivnit využití veřejného prostoru

Žádost

Aktivita / 60 min.

Žáci:

  • znají pojmy občanská společnost a participace
  • znají základy fungování komunální politiky

Úhel pohledu

Aktivita / 75 min.

Žáci:

  • se blíže zajímají o místo, kde žijí
  • umějí formulovat své názory, myšlenky a vhodně argumentovat
  • znají principy fungování místní samosprávy

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • dětská práva a povinnosti
  • možnosti participace žáků
  • činnost místních samospráv
  • politický systém v Řecku
  • financování dětských hřišť

Tady bydlím já

Aktivita / 90 min.

Žáci:

  • uskuteční rozhovor se svými rodiči a prarodiči zaměřený na místo, kde žijí, a jeho proměnu v čase
  • uvědomí si změny, které se v okolí jejich bydliště za poslední desetiletí udály

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Publikace Kdo jiný?

praktické návody pro zapojení do veřejného dění , příklady začlenění projektu do výuky

Zapojte i svoje žáky. Kdo jiný?

Metodika pro pedagogy s inspiracemi a návody, jak u žáků probudit větší zájem o dění ve společnosti

Slovník pojmů k výchově k demokratickému občanství

Materiál Rady Evropy vysvětlující pojmy, které se váží k výchově k demokratickému občanství

Dokument Veselá vesnice

reportáž o činnosti cestovatele, který se vrátil zpět do své obce a věnujeme se jejímu rozvoji

Zapojme se

pracovní sešit s praktickými informacemi (právo na informace, účast veřejnosti)

Partneři lekce