Farídulláh má dnes volno

  • Farídulláh má dnes volno
  • Jens Pedersen, Taj Mohammad Bakhtari
  • Afghánistán, Dánsko
  • 2013
  • 17 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s tématem rodiny v jiných zemích
  2. uvědomit si význam vzdělání z hlediska kvality budoucího života
  3. mít povědomí o překážkách ve vzdělávání dětí v rozvojových zemích

Během války v Afghánistánu přišla rodina jedenáctiletého Farídulláha o svůj dům a byla nucena strávit několik let v utečeneckém táboře. Aby měli z čeho žít, půjčuje si jeho otec peníze od majitele malé cihelny a ty pak splácí každodenní tvrdou dřinou všech členů rodiny. Farídulláhovým snem je chodit do školy. Už pátým rokem jsou ale jeho pracovními nástroji místo tužky a papíru lopata a dřevěné kolečko. I přes šedesát hodin týdně strávených těžkou prací při výrobě cihel a časté výtky věčně nespokojeného šéfa je Farídulláh plný obdivuhodné energie a věří, že si jednou otevře vlastní restauraci.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Sny a realita

Aktivita / 60 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • dokážou pracovat s obrazovým materiálem a výroky hlavního hrdiny
  • umějí formulovat vlastní myšleny
  • jsou schopni vyvodit logické závěry

Mám volno - co s ním?

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • umějí pojmenovat emoce, které v nich film vyvolal;
  • dokážou porovnat své životní podmínky s těmi, které mají děti v rozvojových zemích.
     

Faridullahovy sny

Aktivita / 45 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • si uvědomují hodnotu vzdělání
  • dokážou formulovat své myšlenky

Škola základ života

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • dokážou formulovat postřehy z filmu
  • jsou empatičtí k problémům druhých
  • si uvědomují význam vzdělání z hlediska kvality budoucího života

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • informace o Afghánistánu
  • dětská práce
  • školní docházka v Afghánistánu

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Epilog k filmu

Díky českým a dánským dětem, které tento film viděly se vybraly potřebné prostředky aby Farriduláh mohl začít chodit do školy

Humanitární a rozvojová pomoc v Afghánistánu

O zahraniční misi organizace Člověk v tísni a jejích aktivitách

O dětské práci

Rozvojovka – Informačně vzdělávací sekce Člověka v tísni, o.p.s.

Film - Zóny bez dětské práce

Volně přístupný vzdělávací film sekce Rozvojovka Člověka v tísni

Diplomová práce Dětská práce v rozvojovém světě (Jana Báborská)

Zdařilá diplomová práce na téma dětské práce vytvořená pod záštitou Masarykovy univerzity v Brně

Dětská práce očima NaZemi

Informace o dětské práci poskytnuté od neziskové organizace NaZemi, která se především zaobírá otázkou společenské odpovědnosti a tématu Fair Trade

Informační brožura o dětské práci

Informace o dětské práci vydané Vydala Asociací pro mezinárodní otázky

Víte, co jíte? Firmy často těží z dětské práce

Poměrně aktuální článek o dětské práci od České televize doplněný o několik videí

Partneři lekce