Farídulláh má dnes volno

  • Faridullahs fridag
  • Jens Pedersen, Taj Mohammad Bakhtari
  • Afghánistán, Dánsko
  • 2013
  • 17 min.
  • 7—12 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s tématem rodiny v jiných zemích
  2. uvědomit si význam vzdělání z hlediska kvality budoucího života
  3. mít povědomí o překážkách ve vzdělávání dětí v rozvojových zemích

Během války v Afghánistánu přišla rodina jedenáctiletého Farídulláha o svůj dům a byla nucena strávit několik let v utečeneckém táboře. Aby měli z čeho žít, půjčuje si jeho otec peníze od majitele malé cihelny a ty pak splácí každodenní tvrdou dřinou všech členů rodiny. Farídulláhovým snem je chodit do školy. Už pátým rokem jsou ale jeho pracovními nástroji místo tužky a papíru lopata a dřevěné kolečko. I přes šedesát hodin týdně strávených těžkou prací při výrobě cihel a časté výtky věčně nespokojeného šéfa je Farídulláh plný obdivuhodné energie a věří, že si jednou otevře vlastní restauraci.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Sny a realita

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:

  • dokážou pracovat s obrazovým materiálem a výroky hlavního hrdiny
  • umějí formulovat vlastní myšleny
  • jsou schopni vyvodit logické závěry

Mám volno - co s ním?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 7+

Žáci:

  • umějí pojmenovat emoce, které v nich film vyvolal;
  • dokážou porovnat své životní podmínky s těmi, které mají děti v rozvojových zemích.
     

Faridullahovy sny

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 9+

Žáci:

  • si uvědomují hodnotu vzdělání
  • dokážou formulovat své myšlenky

 

Škola základ života

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu) / doporučený věk: 8+

Žáci:

  • dokážou formulovat postřehy z filmu
  • jsou empatičtí k problémům druhých
  • si uvědomují význam vzdělání z hlediska kvality budoucího života

Obyčejný den

Aktivita / 40 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:      

  • uvědomují si rozdílné možnosti dětí žijících v našich podmínkách a dětí v jiných částech světa;
  • rozvíjejí svoji empatii a své altruistické postoje.

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • informace o Afghánistánu
  • dětská práce
  • školní docházka v Afghánistánu

 

 

Příběh mojí rodiny

Propojte díky vzpomínkám svět dětí, (pra)rodičů a školy. Projekt přibližuje dětem nedávnou minulost a rodinné příběhy prostřednictvím rozhovorů a aktivit se staršími příbuznými.

Souhrnné informace, aktivity do hodin, další doporučené filmy, tipy a příklady dobré praxe najdete v příručce Příběh mojí rodiny.

Aktivity k této lekci:

Epilog k filmu

Video / 3 min.

Díky českým a dánským dětem, které tento film viděly, se vybraly potřebné prostředky, aby Farídulláh mohl začít chodit do školy.

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • zamyšlení nad povinnostmi žáka
  • porovnání úkolů žáka s povinnostmi hlavního hrdiny
  • úvaha nad budoucností hlavní postavy 

Doprovodné a doporučené materiály

Humanitární a rozvojová pomoc v Afghánistánu

O zahraniční misi organizace Člověk v tísni a jejích aktivitách

Film - Zóny bez dětské práce

Volně přístupný vzdělávací film sekce Rozvojovka Člověka v tísni

Dětská práce – příčiny, souvislosti, důsledky a řešení

Časopis informačně vzdělávací sekce Člověka v tísni Rozvojovka

Diplomová práce Dětská práce v rozvojovém světě (Jana Báborská)

Zdařilá diplomová práce na téma dětské práce vytvořená pod záštitou Masarykovy univerzity v Brně

Dětská práce očima NaZemi

Informace o dětské práci poskytnuté od neziskové organizace NaZemi, která se především zaobírá otázkou společenské odpovědnosti a tématu Fair Trade

Informační brožura o dětské práci

Informace o dětské práci vydané Asociací pro mezinárodní otázky

Cíle udržitelného rozvoje (SDGs)

4. Cíl udržitelného rozvoje zformulovaný členskými státy OSN, týkající se rovného přístupu k inkluzivnímu a kvalitnímu vzdělání pro všechny

Víte, co jíte? Firmy často těží z dětské práce

Poměrně aktuální článek o dětské práci od České televize doplněný o několik videí

Oxfam International - Time to care

Z nové zprávy Oxfam International o stavu ekonomických nerovností ve světě vyplývá, že v roce 2019 pouhých 2 153 lidí disponovalo větším majetkem než 60 % světové populace.

Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě

Informační materiál Českého fóra pro rozvojovou spolupráci o globálním vzdělávání v České republice.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Kamarádi vzdělání