Farídulláh má dnes volno

  • Faridullahs fridag
  • Jens Pedersen, Taj Mohammad Bakhtari
  • Afghánistán, Dánsko
  • 2013
  • 17 min.
  • 7—12 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s tématem rodiny v jiných zemích
  2. uvědomit si význam vzdělání z hlediska kvality budoucího života
  3. mít povědomí o překážkách ve vzdělávání dětí v rozvojových zemích

Během války v Afghánistánu přišla rodina jedenáctiletého Farídulláha o svůj dům a byla nucena strávit několik let v utečeneckém táboře. Aby měli z čeho žít, půjčuje si jeho otec peníze od majitele malé cihelny a ty pak splácí každodenní tvrdou dřinou všech členů rodiny. Farídulláhovým snem je chodit do školy. Už pátým rokem jsou ale jeho pracovními nástroji místo tužky a papíru lopata a dřevěné kolečko. I přes šedesát hodin týdně strávených těžkou prací při výrobě cihel a časté výtky věčně nespokojeného šéfa je Farídulláh plný obdivuhodné energie a věří, že si jednou otevře vlastní restauraci.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Sny a realita

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:

  • dokážou pracovat s obrazovým materiálem a výroky hlavního hrdiny
  • umějí formulovat vlastní myšleny
  • jsou schopni vyvodit logické závěry

Mám volno - co s ním?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 7+

Žáci:

  • umějí pojmenovat emoce, které v nich film vyvolal;
  • dokážou porovnat své životní podmínky s těmi, které mají děti v rozvojových zemích.
     

Faridullahovy sny

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 9+

Žáci:

  • si uvědomují hodnotu vzdělání
  • dokážou formulovat své myšlenky

 

Škola základ života

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu) / doporučený věk: 8+

Žáci:

  • dokážou formulovat postřehy z filmu
  • jsou empatičtí k problémům druhých
  • si uvědomují význam vzdělání z hlediska kvality budoucího života

Obyčejný den

Aktivita / 40 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:      

  • uvědomují si rozdílné možnosti dětí žijících v našich podmínkách a dětí v jiných částech světa;
  • rozvíjejí svoji empatii a své altruistické postoje.

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • informace o Afghánistánu
  • dětská práce
  • školní docházka v Afghánistánu

 

 

Příběh mojí rodiny

Propojte díky vzpomínkám svět dětí, (pra)rodičů a školy. Projekt přibližuje dětem nedávnou minulost a rodinné příběhy prostřednictvím rozhovorů a aktivit se staršími příbuznými.

Souhrnné informace, aktivity do hodin, další doporučené filmy, tipy a příklady dobré praxe najdete v příručce Příběh mojí rodiny.

Aktivity k této lekci:

Epilog k filmu

Video / 3 min.

Díky českým a dánským dětem, které tento film viděly, se vybraly potřebné prostředky, aby Farídulláh mohl začít chodit do školy.

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro distanční výuku

  • zamyšlení nad povinnostmi žáka
  • porovnání úkolů žáka s povinnostmi hlavního hrdiny
  • úvaha nad budoucností hlavní postavy 

Doprovodné a doporučené materiály

Humanitární a rozvojová pomoc v Afghánistánu

O zahraniční misi organizace Člověk v tísni a jejích aktivitách

Film - Zóny bez dětské práce

Volně přístupný vzdělávací film sekce Rozvojovka Člověka v tísni

Dětská práce – příčiny, souvislosti, důsledky a řešení

Časopis informačně vzdělávací sekce Člověka v tísni Rozvojovka

Diplomová práce Dětská práce v rozvojovém světě (Jana Báborská)

Zdařilá diplomová práce na téma dětské práce vytvořená pod záštitou Masarykovy univerzity v Brně

Dětská práce očima NaZemi

Informace o dětské práci poskytnuté od neziskové organizace NaZemi, která se především zaobírá otázkou společenské odpovědnosti a tématu Fair Trade

Informační brožura o dětské práci

Informace o dětské práci vydané Asociací pro mezinárodní otázky

Cíle udržitelného rozvoje (SDGs)

4. Cíl udržitelného rozvoje zformulovaný členskými státy OSN, týkající se rovného přístupu k inkluzivnímu a kvalitnímu vzdělání pro všechny

Víte, co jíte? Firmy často těží z dětské práce

Poměrně aktuální článek o dětské práci od České televize doplněný o několik videí

Oxfam International - Time to care

Z nové zprávy Oxfam International o stavu ekonomických nerovností ve světě vyplývá, že v roce 2019 pouhých 2 153 lidí disponovalo větším majetkem než 60 % světové populace.

Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě

Informační materiál Českého fóra pro rozvojovou spolupráci o globálním vzdělávání v České republice.

Partneři lekce

Kamarádi vzdělání
Mé oblíbené filmy

Mějte své oblíbené filmy rychle po ruce

Novinkou na webu je „symbol srdíčka", který se objeví na Vašem profilu po přihlášení. Jde o funkci ukládání oblíbených lekcí ve vašem profilu. Případně si můžete dávat na seznam filmy, které chcete zhlédnout později.