Vzpomínáme: Svět dětí II.

  • Svět dětí II.
  • Martin Mareček
  • Česká republika
  • 1999
  • 19 min.
  • 10—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. přiměřeně svému věku dokázat vysvětlit, jak komunismus dětem určoval mantinely, v nichž se smějí pohybovat
  2. dokázat vést rozhovor se svými prarodiči, zaměřený na vzpomínky týkající se dětství v době socialismu
  3. znát příklady hraček a her, s nimiž si hráli jejich vrstevníci za socialismu

Druhý díl dokumentu mapujícího svět dětství v komunistickém Československu je zaměřen na 70. a 80. léta minulého století. Pamětníci vzpomínají na vytahané béžové punčocháče, které nosila většina dětí bez rozdílu pohlaví, na stavebnici Merkur, těžko dostupnou Rubikovu kostku nebo na celonoční stání ve frontě před obchodem s jízdními koly. Ukázky z instruktážních filmů a záznamy povinného nácviku chemických poplachů v plynových maskách a pláštěnkách připomínají všudypřítomnou obavu z jaderného útoku „imperialistických mocností“. Ve filmu nechybí ukázky ze spartakiády, ze soutěží v množství starého papíru odevzdaného do sběrných surovin či z povinného sledování televizních záběrů pohřbů sovětských generálních tajemníků. „Máme z té doby v sobě hodně tmy a ani si to možná neuvědomujeme,“ říká v závěru dokumentarista Pavel Koutecký.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Pojďte, pane, budeme si hrát!

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:

  • znají příklady hraček a her, s nimiž si hráli jejich vrstevníci za socialismu;
  • dokážou vysvětlit, jak komunismus dětem určoval mantinely, v nichž se smějí pohybovat.

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • co to byl pionýr
  • s čím si děti hrály za socialismu
  • co to byla západní hračka
  • co byla branná výchova a co se tam děti učily
  • kdo mohl cvičit na spartakiádě

Ostalgie ve výuce

Informační texty

  • co je ostalgie
  • úskalí paměti a vzpomínání 
  • ostalgie ve výuce

Příběh mojí rodiny

Propojte díky vzpomínkám svět dětí, (pra)rodičů a školy. Projekt přibližuje dětem nedávnou minulost a rodinné příběhy prostřednictvím rozhovorů a aktivit se staršími příbuznými.

Souhrnné informace, aktivity do hodin, další doporučené filmy, tipy a příklady dobré praxe najdete v příručce Příběh mojí rodiny

Aktivita k této lekci:

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • srovnání současnosti s životy rodičů a prarodičů, když byli dětmi
  • úvaha, co se žákům jeví na různých dobách lepší a co horší
  • uvědomění, jak v době socialismu děti žily a trávily volný čas 

Doprovodné a doporučené materiály

O svazu socialistické mládeže a středoškolákově "perestrojce"

Lubomír Martínek v knize Naše normalizace (vydal Člověk v tísni, Praha 2011)

Retrogalerie hraček

Webová stránka České televize zobrazující hračky druhé poloviny minulého století

Retrogalerie školních pomůcek

Webová stránka České televize zobrazující předměty ze školy a školy z druhé poloviny minulého století

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Kamarádi vzdělání