Svět dětí II.

  • Svět dětí II.
  • Martin Mareček
  • Česká republika
  • 1999
  • 19 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. přiměřeně svému věku dokázat vysvětlit, jak komunismus dětem určoval mantinely, v nichž se smějí pohybovat
  2. dokázat vést rozhovor se svými prarodiči, zaměřený na vzpomínky týkající se dětství v době socialismu
  3. znát příklady hraček a her, s nimiž si hráli jejich vrstevníci za socialismu

Druhý díl dokumentu mapujícího svět dětství v komunistickém Československu je zaměřen na 70. a 80. léta minulého století. Pamětníci vzpomínají na vytahané béžové punčocháče, které nosila většina dětí bez rozdílu pohlaví, na stavebnici Merkur, těžko dostupnou Rubikovu kostku nebo na celonoční stání ve frontě před obchodem s jízdními koly. Ukázky z instruktážních filmů a záznamy povinného nácviku chemických poplachů v plynových maskách a pláštěnkách připomínají všudypřítomnou obavu z jaderného útoku „imperialistických mocností“. Ve filmu nechybí ukázky ze spartakiády, ze soutěží v množství starého papíru odevzdaného do sběrných surovin či z povinného sledování televizních záběrů pohřbů sovětských generálních tajemníků. „Máme z té doby v sobě hodně tmy a ani si to možná neuvědomujeme,“ říká v závěru dokumentarista Pavel Koutecký.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Dědo, povídej!

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • umějí vyhledat odpovědi na otázky, jak v době socialismu děti žily a trávily volný čas;
  • dokážou vést rozhovor se svými prarodiči, zaměřený na vzpomínky týkající se dětství.
     

Pojďte, pane, budeme si hrát!

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • znají příklady hraček a her, s nimiž si hráli jejich vrstevníci za socialismu;
  • dokážou vysvětlit, jak komunismus dětem určoval mantinely, v nichž se smějí pohybovat.

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • co to byl pionýr
  • s čím si děti hrály za socialismu
  • co to byla západní hračka
  • co byla branná výchova a co se tam děti učily
  • kdo mohl cvičit na spartakiádě

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

O svazu socialistické mládeže a středoškolákově "perestrojce"

Daniel Kaiser, z knihy Naše normalizace, Člověk v tísni, Praha 2011.

Partneři lekce