1989: Z dopisů psaných přes železnou oponu

  • 1989: Z dopisů psaných přes železnou oponu
  • Karel Strachota
  • Česká republika
  • 2019
  • 44 min.
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. skrze dopisy studenta Petra Kořínka se seznámit s fenoménem emigrace
  2. vžít se do pocitů lidí, kteří žili v nesvobodném režimu
  3. dozvědět se o pozvolném rozpadu sovětského bloku, pádu Berlínské zdi i studentských demonstrací, ústících v sametovou revoluci

Petrovi Kořínkovi je 21 let, pochází z Pardubic, poslouchá undergroundové kapely, čte samizdatové knihy, ve škole má problémy kvůli svým dlouhým vlasům. A sní o emigraci. Je totiž začátek roku 1989 a nic nenasvědčuje tomu, že by se v komunistickém Československu dočkal svobody. „Nedovedu si představit, že bych v tom policejním státě, kde o mém životě rozhoduje pořád někdo jiný, žil dál,“ píše rodičům v dopise, který hází do schránky chvíli před tím, než 7. února 1989 nasedá do vlaku mířícího do Paříže.

Po několika krušných měsících v utečeneckém táboře nakonec získá pas, najde si práci a seznámí se i s vůdčí postavou českého exilu Pavlem Tigridem, přesto je mu ale smutno. Jen těžko se smiřuje s myšlenkou, že možná už nikdy neuvidí své rodiče a kamaráda Martina, s nimiž si pravidelně píše. Aspoň na dálku tak spolu prožívají pozvolný rozpad sovětského bloku, pád Berlínské zdi a nakonec i studentské demonstrace ústící v sametovou revoluci. A také naděje i obavy z nejisté budoucnosti. Právě dopisy, které si Petr posílá se svými nejbližšími, jsou osnovou snímku Karla Strachoty přibližujícího fenomén emigrace. Kombinaci dopisů, archivních záběrů a dobových fotografií umocňují kresby, animace, a především výrazná hudební složka.

 

Tato lekce je k dispozici i v anglické verzi.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Být odejit

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • se dokážou vcítit do situace mladého člověka v nesvobodné zemi a v exilu
  • dozvědí se o situaci československých migrantů v 80. letech
  • dokážou argumentovat ve prospěch svých hodnot a názorů

Časová osa

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • se orientují v klíčových událostech roku 1989
  • chápou souvislost mezi osobním životem a dějinnými událostmi
  • ocení společenský význam občanské angažovanosti

Dopis

90 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • se dozvídají o situaci lidí v exilu a jejich blízkých v 80. letech v Československu
  • pomocí psaní dopisu formulují svůj názor
  • naslouchají druhým a sdílí s nimi text

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Socialistický svaz mládeže
  • kontrola kultury v Československu
  • kontrola dopisů v Československu
  • cestování do zahraničí
  • pád železné opony
  • 17. listopad 1989 na Národní třídě
  • sametová revoluce
  • Občanské fórum

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • zamyšlení nad opuštěním rodné země a důvody emigrace
  • formulování názoru pomocí psaní dopisu
  • úvaha o problematice emigrace za komunismu

Doprovodné a doporučené materiály

„Už jsem toho měl v Československu plné zuby"

Úryvky z materiálů, které sesbíral režisér filmu

Debata se Šimonem Pánkem, jedním ze studentských vůdců sametové revoluce

Debata se Šimonem Pánkem, jedním ze studentských vůdců sametové revoluce, moderovaná Jakubem Železným z ČT. Video / 63 min

Plakáty sametové revoluce

Plakáty sametové revoluce z knihy Filipa Blažka

Sametová revoluce očima západu

Listopadová reportáž britské televize BBC o událostech v Československu (anglicky)

Sestrami přes železnou oponu

Vzpomínky Jaroslavy Kellett na emigraci na webu Echo24

Pět případů od železné opony

Článek na Akutálně.cz shrnující pět příběhů obětí československé železné opony

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce