Vždy si zjisti souvislosti. Ptej se, co se stalo!
Skvěle! Je vidět, že jste se nespokojili pouze s částí informace, ale zajímá vás celý příběh. Díky tomu dokážete opravdu zjistit, co se stalo.
Jak to dopadlo právě s vaším tvrzením? Co se stalo?
Skvěle! Je vidět, že jste se nespokojili pouze s částí informace, ale zajímá vás celý příběh. Díky tomu dokážete opravdu zjistit, co se stalo.
V mediálním prostoru platí rčení “Důvěřuj, ale prověřuj” více než jinde. Neznamená to, že se se musíte pouštět do detektivní práce u každé zprávy, kterou na sítích nebo i jinde v médiích zachytíte, ale krátké zastavení a ověření je na místě. Především, když se informaci chystáte sdílet dál.
Právě tyto jednoduché otázky vám můžou pomoci otestovat informace, které čtete nebo slyšíte. Tuto “pomůcku” využívají nejen vyučující, kteří pracují s materiály Jednoho světa na školách v hodinách mediálního vzdělávání, ale bezpečně proplouvat mediálními vodami může pomoct i vám a vašim dětem.
První zastavení by mělo přijít už u titulku. Nečelíte totiž jen možným zavádějícím tvrzením, ale i třeba hrozbě scamů, které vás chtějí obrat o peníze či dalších podvodů. Už jen letmý pohled na toho, kdo příspěvek vyslal do světa, vám napoví, zda je bezpečné kliknout a zjistit více informací či se mu obloukem vyhnout.
Tvrzení, co je psané, to je dané, již dávno neplatí. Máme před sebou fakta, názory, více či méně skrytou reklamu nebo dokonce manipulaci, lež či podvod? Podle toho bychom měli k textu přistupovat a zvážit, jestli mu dále věnovat svůj čas a zda obsah stojí třeba za sdílení nebo spíše za nahlášení.
Čím to, že se článek ukázal zrovna nám? Koho chtěl autor oslovit? Komu je sdělení určeno? A vnímal by sdělení jinak starší člověk a jinak dospívající dítě? Jaký by na ně mělo vliv? Může se zdát, že máme víc otázek než odpovědí, ale mnohdy stačí se správně zeptat. A také nezapomínat na to, že čím víc něčemu věnujeme pozornost, tím více se nám to ukazuje.
Jak nás upoutal zrovna tento příspěvek, jak nás nalákal ke kliknutí a následnému přečtení nebo shlédnutí? Naplnila se naše očekávání nebo jsme dostali něco, co jsme si vůbec neobjednali?
Proč vlastně dané sdělení vzniklo? Důvodů může být široká paleta, ale vždy tu nějaký je a pokud ho odhalíme, může nám hodně prozradit. Může jít o osobní motivaci, jako chuť někoho pobavit, něco sdělit, sdílet, svěřit se nebo někoho vzdělávat či přesvědčit. V těchto případech může být odměnou dobrý pocit, popularita nebo hodně “lajků” a sledujících. Velmi silnou motivací je pak komerční profit nebo získání hlasů voličů.
Stále více rodičů si klade otázku, jak být svým dětem průvodcem i v digitálním světě. Jak jim pomoci využít jeho výhody a zároveň je připravit na nebezpečí, jako jsou falešné profily, podvody nebo kyberšikana? Jak děti podpořit, aby dokázaly odolat závislostem, orientovat se v záplavě informací a kriticky hodnotit mediální sdělení?
Prozkoumejte výběr 34 filmů a dalších materiálů z oblasti mediálního vzdělávání, které jsou díky souhlasu tvůrců veřejné a rodiče je mohou využít jako oporu při výchově a vzdělávání svých dětí. Materiály jsou přehledně rozdělené do tří věkových kategorií.
Kritické myšlení a mediální gramotnost patří mezi klíčové kompetence nás všech.
V Jednom světě na školách proto podporujeme jejich rozvoj tím, že pro vyučující připravujeme výukové materiály a pomáháme jim se vzdělávat.
Třeba právě teď, během Týdnů mediálního vzdělávání.