Sociální problematika – distanční výuka

Rozvíjejte u žáků schopnost empatie, seznamujte je s tématy jako závislosti, stáří nebo sociální vyloučení a podporujte je v aktivním občanství. Objevujte s žáky rozmanité lidské příběhy, které zahrnuje sociální problematika.  

Přinášíme výběr filmů vhodných k distanční výuce, a to včetně aktivit, na nichž mohou žáci pracovat samostatně doma.

Stupeň vzdělávání

Jak udělit žákům přístup k filmu?

Aby si mohli žáci film promítnout samostatně, je třeba jim udělit dočasný žákovský přístup. To mohou jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Po přihlášení máte možnost u každého filmu zvolit Zpřístupnit žákům. Vyplníte věkové rozmezí žáků a účel vytváření přístupu. Po odeslání odpovědí získáte přístupové údaje, které můžete zaslat žákům. Mají platnost po dobu 14 dnů. Údaje zpětně najdete ve svém profilu v přehledu vytvořených přístupů.

Základní školy – I. stupeň

Giovanni – první klučičí akvabela

Téma: rovnost pohlaví, šikana

Giovanni – první klučičí akvabela

Téma: rovnost pohlaví, šikana


Desetiletý Giovanni má neobvyklý sen. Chce být prvním chlapcem, který se zúčastní mistrovství Holandska v synchronizovaném plavání. Při pohledu na bezchybné výkony zkušených akvabel je mu ale jasné, že bez tvrdého tréninku se jim nemá šanci vyrovnat. Do závěrečné zkoušky mu zbývají jen čtyři týdny, a tak trénuje v každé volné chvíli. I když se mu spolužáci posmívají, že jde o výhradně holčičí sport, ani na chvilku nezauvažuje, že by se svého snu vzdal. Velkou oporu pro něj představuje jeho nejlepší kamarádka Kim, která na rozdíl od spolužáků věří, že to Giovanni dokáže. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Před projekcí žáci zapíší odpovědi na následující otázky: 

  1. Máš nějaký životní sen nebo cíl, za kterým se chceš vydat nebo ses za ním už vydal?  
  2. Co pro dosažení svého snu či cíle musíš udělat nebo co pro to už děláš?  
     

Přehrát film


Doporučená aktivita po filmu: 

Žáci napíší nebo formulují jednu větu jako odpovědi na otázky: 

  1. Co se mi na zhlédnutém příběhu líbilo?  
  2. Co se mi na zhlédnutém příběhu nelíbilo?  
  3. Co mě překvapilo nebo šokovalo?  
  4. Na co bych se Giovanního zeptal/a, kdyby to bylo možné?  

Společně si pak povídáme o jejich odpovědích z aktivity před i po projekci filmu. 

 

Související aktivita: 

Žáci napíší krátký sloh (esej, povídku, dopis, úvahu, sloupek) na téma:  

Pro kluky a pro holky? – Existuje podle tebe rozdělení kroužků a aktivit na „klučičí” a „holčičí”? A k čemu je to dobré a k čemu to dobré není? Znáš někoho, kdo se věnuje nějaké aktivitě, a je to pro jeho/její pohlaví neobvyklé? Zažil/a jsi nějakou podobnou situaci, kde hrálo důležitou roli to, jestli jsi kluk, nebo holka?  

Zavřít

Létající Anne

Téma: život s postižením, nemoc, rodina

Létající Anne

Téma: život s postižením, nemoc, rodina


Jedenáctiletá Anne je na první pohled obyčejná holandská dívka. Chodí do školy, nakupuje se sestrami v supermarketu, jezdí na kole a také ráda skáče na trampolíně nebo šplhá na ploty. Anne ale trpí Tourettovým syndromem, mozkovou dysfunkcí, která se projevuje různými tiky. Například se občas začne točit na místě nebo olizuje vše, co má zrovna nablízku. Anne se za svoje chování stydí, ale nemůže si pomoct. „Je to stejné, jako když jste pod vodou a potřebujete se nadechnout,“ popisuje.  

Vyzvěte děti, aby před a po zhlédnutí filmu vypracovaly doporučené aktivity.

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Na začátku položíme dětem následující otázky: Podle čeho si vybíráte své kamarády? Jaké vlastnosti by měl mít ten, koho považujete za svého kamaráda?

Necháme děti, aby své odpovědi zapsaly na list papíru. Případně mohou nakreslit svého kamaráda/dku a napsat k němu vlastnosti, podle kterých si kamarády vybírají.

Následují otázky: Jaké existují překážky ve vztazích s kamarády nebo spolužáky? Co všechno může kamarádství/přátelství pokazit?  Děti mohou své odpovědi opět zapsat nebo o nich diskutovat s rodiči.

Pokud mají děti sourozence nebo spolužáky, s nimiž se budou společně dívat na film, nechte je diskutovat spolu.

Přehrát film


Doporučená aktivita po filmu: 

Po filmu se s dětmi bavíme o tom, podle čeho si vybírá Anne své kamarády. Je těžké s ní kamarádit? Proč ano, proč ne? Chtěli byste vy Anne za kamarádku? Ideální je přejít v diskuzi k tématu život s jinakostí.

Ptáme se: Jaká omezení nebo naopak zkušenosti takový život přináší? Znáte ze svého okolí někoho, kdo potřebuje zvláštní přístup nebo péči? 

Zaměřit se můžete i na to, jestli děti ve filmu vše pochopily, jestli rozumí tomu, co je to Touretteův syndrom. Více o syndromu se můžete dozvědět v Otázkách a odpovědích.

 

Související aktivita: 

Dopis Anne – Děti mohou napsat Anne krátký dopis. Co by jí vzkázaly? 

Zavřít

Z kola ven – Jan a Josefina

Téma: život s postižením, rodina 

Z kola ven – Jan a Josefina

Téma: život s postižením, rodina 


Janovi je jedenáct let a je nadprůměrně inteligentní. Dokonce do té míry, že už přeskočil dva ročníky a chodí do třídy se staršími spolužáky. Jeho třináctiletá sestra Josefina je jeho pravým opakem. Narodila se totiž s Downovým syndromem. Špatně mluví, její pohyby jsou neohrabané a někdy reaguje podrážděně. Ve speciální škole se jí nelíbilo, a tak chodí do běžné školy, jen o dvě třídy níž než její vrstevníci. Novým spolužákům nejdřív připadala hodně divná a nějakou dobu trvalo, než si na ni zvykli. Na příkladu Jana, Josefiny a jejich kamarádů můžeme vidět, jak důležité je respektovat odlišnost druhých a jak velkou roli hraje citlivé chování ke komukoli, kdo se nějak vymyká průměru. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Na začátku vybídneme děti, aby samy sebe popsaly – mohou se i nakreslit a samy nebo s rodiči k obrázku zapisují svou charakteristiku. Pomáhat můžeme návodnými otázkami, např.: Jak vypadáš? Jaké máš vlastnosti? Co rád děláš? Co ti jde, nebo naopak nejde? apod. Následuje projekce filmu.

Přehrát film


Doporučená aktivita po filmu: 

Po filmu s dětmi krátce popíšeme, jaký byl Jan a jaká je Josefína, co je na filmu překvapilo a jestli všemu rozuměly.  

Najdi dvojníka – Úkolem dětí je najít v rodině svého dvojníka, tzn. hledat jakékoli podobné povahové nebo vzhledové rysy s ostatními členy rodiny, a to následovně: Děti si na větší papír nakreslí jednoduchý „rodinný“ strom, do kterého umístí jména členů své rodiny, a ke každému z nich napíší, v čem jsou si podobní (např. „Strýc Ota hrozně rád sbíral angličáky a známky, já zase moc rád sbírám kartičky hokejistů.“). Můžete využít pracovní list s otázkami. Doporučujeme, pokud je to možné, aby se do diskuze zapojily i další členové rodiny, ať už fyzicky nebo po telefonu. 

Cílem aktivity je zjistit informace o členech rodiny, kterým se dítě nejvíce podobá (nejlépe v obdobném věku). Můžete najít v rodinném archivu fotografie a hledat další shody; a pokud máte možnost pořídit jejich kopie, nalepte je také do stromu. Aktivitu zakončíme debatou na téma: Co nového jsem se dozvěděl/a o své rodině? 

 

Související aktivita: 

Nejlepší kamarád – Děti nakreslí nebo jinak výtvarně ztvární svého nejlepšího kamaráda či kamarádku. Popíšou jeho/její vlastnosti, povahové rysy a zamyslí se, v čem si jsou s ním/ní podobné a v čem jsou odlišné. Mohou kamarádovi nebo kamarádce napsat i vzkaz, ve kterém vylíčí podobnosti a rozdíly mezi sebou a jím/jí. 

Zavřít

Dům plný snů

Téma: rodina, život s postižením  

Dům plný snů

Téma: rodina, život s postižením  


Desetiletá Anne i přes svůj nízký věk velmi dobře ví, jak se chovat k lidem, kteří jsou jiní. Bydlí totiž ve velkém domě, kde společně s rodiči pečují o osm mentálně hendikepovaných lidí. Pro Anne jsou její spolubydlící kamarády, se kterými si hraje a tráví volný čas. Umí je rozveselit, když jsou smutní nebo když se jim něco nedaří. Nejraději si s nimi ale povídá o jejich snech. A protože Bob je básník, Robin hraje na bicí a Olivier dobře zpívá, rozhodnou se na blížící se sousedskou slavnost složit a zazpívat píseň o tom, že „žádný sen není tak velký, aby se nemohl stát skutečností“. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Předtím, než dětem film pustíte, si s nimi povídejte o tom, jak podle nich vypadá člověk s postižením

  1. Jak bys takového člověka popsal/a? 
  2. Čím se od sebe lišíte a co máte společného?  
  3. V čem může být člověk s postižením výjimečný? 
  4. Znáš ve svém okolí někoho s fyzickým nebo mentálním postižením? 
  5. Mluvil/a jsi s ním/ní někdy? 
  6. Jaké máš pocity, když se s postiženým potkáš nebo s ním mluvíš?

Přehrát film


Doporučená aktivita po filmu: 

Děti nakreslí nebo popíší svůj dům se všemi lidmi, kteří jsou pro ně v domě důležití. Mohou vytvořit více obrázků a momentů. Projdeme s nimi jednotlivé lidi a situace, které děti na svém obrázku nebo v popisu zachytily. Porovnáme jejich dům s domem, kde bydlí Anne a její rodina: 

  1. Chtěl/a bys bydlet v domě jako Anne?  
  2. Dozvěděl/a ses něco nového o lidech s postižením?  
  3. Co tě překvapilo, co jsi vnímal/a pozitivně, co naopak negativně?  

Případně společně dohledejte odpovědi na otázky, které děti k tématu napadaly.  

Informace o chráněném bydlení v Nizozemsku nebo u nás a další najdete v Otázkách a odpovědích.

 

Související aktivita: 

Životní sny – Po zhlédnutí filmu si povídejte s dětmi o tom, jaké mají životní sny – Co by chtěly dokázat nebo čím by se chtěly stát? 

Své představy nakreslí, necháme prostor jejich představivosti. Nemusí jít o velké plány; mohou snít o událostech v řádu týdnů, roků nebo o své dospělosti. Následně s dětmi porovnejte jejich sny a sny protagonistů snímku.

Zavřít

Malé mužstvo

Téma: sport, rovnost pohlaví

Malé mužstvo

Téma: sport, rovnost pohlaví


Hráči a hráčky barcelonského smíšeného týmu Margatánia dobře vědí, že nadcházející zápas v lize fotbalových přípravek opět prohrají. Jde jen o to, kolik dostanou gólů a zda se jim nějakým zázrakem náhodou nepoštěstí alespoň jeden vstřelit. Jednou už se jim to povedlo. Dala ho Ruth. Ale ten se nepočítal, protože byl z ofsajdu. V zábavně poskládaném snímku podtrženém hravou hudbou se nám představí fotbalový tým sedmiletých nadšenců, kteří i přes neustálé prohry a neschopnost vstřelit gól neztrácejí radost ze hry s kulatým nesmyslem. 

 

Doporučená aktivita před filmem:  

Nejprve si s dětmi povídejte o tom, jaké sporty rády dělají a proč. Nechte je napsat, co jim sport přináší a z čeho se při sportu radují. Pokud se Vaše dítě nevěnuje žádnému sportu, téma zaměňte s jakýmkoli jiným koníčkem. 

Pokud mají děti sourozence, mohou je diskutovat mezi sebou.  

Přehrát film


Doporučená aktivita po filmu: 

Doporučujeme rodičům dívat se na film s dětmi. Po filmu s nimi diskutujte o tom, jestli hrdinové filmu měli při fotbalovém zápase stejné pocity a radosti jako vyjmenovaly ony před filmem.  

Můžeme si s dětmi zahrát hru, v níž budete navzájem pantomimicky předvádět dvě odpovědi na původní otázku – Co ti sport přináší a z čeho se můžeš při sportu radovat? – jednu odpověď děti vyberou ze svého seznamu a jednu z karet, které najdete v pracovním listu.  

V závěru se věnujeme diskuzi o přínosech sportu a dále o negativní zkušenosti dětí jako sportovců (např.: trenéři/rodiče neoceňují snahu, ale jen vítězství; neslušné fandění a povzbuzování; kritické soudy, když se něco nedaří; nadávání rozhodčímu; psychický tlak; nerespektování pravidel apod.).  

 

Související aktivity: 

Dopis – Děti mohou napsat dopis trenérům nebo fanouškům s názvem Bavte se s námi, sport je hra, ne boj!  (Jako sport napíší ten, kterému se věnují.) V dopise se pokusí formulovat zdroje radosti aktivity, kterou provozují, nebo napsat jiný vzkaz třeba o tom, jak se teď cítí, když se sportu nemohou věnovat. 

Zavřít


Základní školy – II. stupeň

Darované housle

Téma: rodina, setkávání generací, holocaust 

Darované housle

Téma: rodina, setkávání generací, holocaust 


Joseph se narodil do rodiny, v níž každý ovládal hru na nějaký hudební nástroj. Pro něj to byly od malička housle. Po vypuknutí druhé světové války byl se svým otcem deportován z rodného Polska do pracovního tábora na Sibiř. Zde strávil dlouhých šest let. Po válce odjel do USA a své milované housle si nezapomněl vzít s sebou. Dnes už na ně vzhledem k vysokému věku hrát nemůže, a tak se rozhodl je věnovat některému z chudých dětí ze školy v newyorském Bronxu. Jeho housle tak získala dvanáctiletá Brianna, která na ně hraje s podobnou vášní jako kdysi on a uvědomuje si, jak důležitou roli při sbližování generací může sehrát hudba.  

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Před projekcí žáci zapíší odpovědi na následující otázky: 

  1. Jakou roli hraje ve vašem životě hudba? 
  2. Hrajete na nějaký hudební nástroj? 
  3. Co vám to přináší? 
  4. Pokračujete tím například v rodinné tradici? 
  5. Kdy posloucháte hudbu a jak se u toho cítíte?  

Přehrát film


Doporučená aktivita po filmu: 

Žáci se zamyslí nad životními osudy a paralelami mezi Josephem a Briannou a sepíší: Co mají společného? Co můžou nabídnout děti starým lidem a naopak? Proč je zajímavé poslouchat vyprávění starších lidí? 

Dále žáky vybídneme, aby napsali vzkaz a využili k tomu metodu R.A.F.T., při které si mohou vybrat za koho budou psát, komu bude vzkaz adresován, o čem bude a jakou bude mít formu.  

R (ROLE): Za koho budou žáci psát? Např. za sebe, za své rodiče, za někoho z filmu, za někoho, kdo je ve filmu zmíněný, ale nebyl tam, za režiséra, za celou generaci?    

A (ADRESÁT): Komu budou žáci psát? Např. někomu z filmu, svým prarodičům, vrstevníkům, autorovi filmu? 

F (FORMA): Žáci mohou vypracovat krátký text, dopis, SMS, novinový článek, příspěvek na sociální síť apod.  

T (TEXT): Žáci napíšou zvolenou formou text o délce, která odpovídá zvolené formě. 
 

Příklad zpracování:  

R. Třídní učitelka hlavní hrdinky 

A. Hlavní hrdinka  

F. Pochvala  

T. Příprava na Josephovu návštěvu 

Milá Brianno, musím Tě moc pochválit za Tvůj přístup k hudbě a Josephovi. Největší přínos spatřuji v pečlivosti, se kterou jsi nacvičila skladbu pro Josepha. Rozhodně jsi mu udělala radost. Třídní učitelka 
 

Texty žáci vypracují do sdíleného dokumentu nebo vám je zašlou jinou domluvenou elektronickou cestou. Pokud vyučujete online, mohou žáci dobrovolně své vzkazy přečíst před ostatními a společně pak můžete aktivitu shrnout.  

 

Související aktivita: 

Žáci zkusí vypátrat v jejich rodině předmět, který má důležitou hodnotu pro více členů rodiny. Může je navést samotný film nebo rodiče či prarodiče. Cílem je najít ideálně takový předmět, který se v rodině dědí po generace; ale mohou najít i nějaký předmět ze současnosti, ke kterému se váže příběh či zážitek a který si proto rodina schovala. Zajímavé jsou také staré fotografie nebo historické písemnosti, oblečení, dopisy apod. 

Žáci pak předmět vyfotí a napíší k němu jeho příběh. 

Zavřít

Tančím pro tebe

Téma: stáří, rodina

Tančím pro tebe

Téma: stáří, rodina


Tradiční norský tanec „halling“ byl odjakživa mužskou záležitostí. „Hodně lidí si myslí, že halling není pro dívky, což je chyba,“ říká hlavní hrdinka filmu Vilde, která se tomuto neobvyklému koníčku věnuje. Ráda by uspěla na blížícím se šampionátu a svým úspěchem tak dodala sílu svému nemocnému dědečkovi. se kterým má hodně blízký vztah. Dědeček je vážně nemocný a Vilde doufá, že mu její úspěch udělá radost a dodá sílu k boji se zákeřnou chorobou.  

Vyzvěte žáky, aby před a po zhlédnutí filmu vypracovali doporučené aktivity.

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Před zhlédnutím filmu nechte žáky napsat, co pro ně jejich prarodiče znamenají Co se od nich mohou naučit? A co naopak mohou naučit oni své prarodiče? Můžete se zapojit i Vy, kteří s žáky aktivitu provádíte. Pokud se stane, že někdo prarodiče nemá, může si vybrat kohokoli z rodiny, kdo je mu blízký.  

Ti žáci, kteří mají prarodiče na blízku, s nimi mohou na zmíněné otázky nahrát i krátký rozhovor na mobilní telefon.
 

Přehrát film


Doporučená aktivita po filmu: : 

Po zhlédnutí filmu zadejte žákům, aby vypracovali krátký text s využitím metody R.A.F.T.  podle následujícího návodu:

R (ROLE): Za koho budou žáci psát? Např. za sebe, za své rodiče, za někoho z filmu, za někoho, kdo je ve filmu zmíněný, ale nebyl tam, za režiséra, za celou generaci?   

A (ADRESÁT): Komu budou žáci psát? Např. někomu z filmu, svým prarodičům, vrstevníkům, autorovi filmu?

F (FORMA): Mohou vypracovat krátký text, dopis, SMS, novinový článek, příspěvek apod. 

T (TEXT): Žáci napíšou zvolenou formou text o délce, která odpovídá zvolené formě. 

 

Žáci Vám poté zašlou své práce, včetně těch, které vypracovali před zhlédnutím filmu, prostřednictvím kanálu, který máte pro komunikaci zvolený (např. přes e-mail, facebookovou skupinu, Google Classroom, systém Bakaláři apod.).

 

Související aktivita: 

Chci Tě potěšit – Žáci dají dohromady deset fotografií, obrázků, citátů, které podle nich udělají radost jejich prarodičům. Výslednou práci Vám opět mohou poslat elektronicky nebo ji nasdílet mezi sebou navzájem. 

Zavřít

Tak to vidím já: Pepa

Téma: rodina, sociální vyloučení, chudoba 

Tak to vidím já: Pepa

Téma: rodina, sociální vyloučení, chudoba 


Čtrnáctiletý Pepa žije se svými rodiči v severních Čechách. Už od svých sedmi let tráví každou volnou chvíli na brigádách a vydělanými penězi přispívá do rodinného rozpočtu svých nezaměstnaných rodičů. Více než hračky ho vždy zajímalo, zda budou mít doma druhý den co jíst a čím topit v kamnech. Mrzí ho, že se na něj lidé v okolí často dívají skrz prsty. Jeho snem je vyučit se, mít vlastní dům a rodinnou pohodu. A kdyby se na něho usmálo štěstí a on vyhrál milion, koupil by rodičům kola a brusle a začali by si užívat spokojený život.

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Před zhlédnutím filmu požádejte žáky, aby odpověděli na otázku: Co byste dělali, kdybyste vyhráli milion korun?

Doporučujeme poslat jim odkaz na sdílený dokument, kam budou zapisovat své odpovědi (anonymně, nebo se mohou podepsat, pokud chtějí).

Výsledky pak můžete shrnout za celou třídu – kolik z nich myslelo jen na sebe, kolik z nich i na rodinu, případně na charitu – a představit je všem.

Do stejného dokumentu nebo jinou formou žáci dále zapíší, jaké materiální věci mladí lidé jako oni potřebují k tomu, aby se cítili ve skupině svých vrstevníků dobře. Seznam si ponechejte a vraťte se k němu po projekci filmu. 

Přehrát film


Doporučená aktivita po filmu: 

Po projekci se vraťte k otázkám položeným před filmem, tentokrát však z pohledu Pepy. Porovnejte (sami nebo s žáky) odpovědi z jejich pohledu a z pohledu Pepy. Z původního seznamu sestaveném žáky vyškrtněte všechno, co Pepa nemá.

Práci mohou žáci udělat i samostatně se svými odpověďmi. Případně sepíší své postřehy jako úvahu, ve které se zamyslí nad tím, jak se jejich situace liší od Pepy. 

Pokud s žáky máte společné online hovory, je dobré ukončit práci s filmem společnou reflexí, kdy na základě příběhu Pepy proberete problematiku sociálního vyloučení v širších souvislostech (viz informačním text).

 

Související aktivita: 

Vyzkoušejte aktivity zaměřené na finanční gramotnost: Mám na to? nebo Příjmy a výdaje.

Zavřít

Hadí dívka

Téma: chudoba, rodina 

Hadí dívka

Téma: chudoba, rodina 


Tematické okruhy: Sociální problematika | Globální rozvojové vzdělávání

Erdenchimeg je jedenáctiletá dívka, která žije se svou matkou v prosté jurtě v hlavním městě Mongolska. Často se jí stýská po otci, který byl odsouzen k mnoha letům vězení. Nezapomíná ale snít. Ráda by se stala profesionální hadí ženou. Na přímluvu samotné trenérky dostává dívka životní šanci navštěvovat prestižní akrobatickou školu. Přestože se mezi dívkami z bohatých rodin cítí nepatřičně, odhodlaně pokračuje a podstupuje náročný a bolestivý trénink. Nejde jí totiž jen o zábavu. Stát se akrobatkou je šance, jak si splnit sen a uživit sebe i rodinu.  

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Životní cíle a sny – Před projekcí filmu vybídněte žáky, aby zapsali veškeré myšlenky, nápady a asociace na téma Mé životní sny a cíle. Své odpovědi zaznamenají na papír nebo do dokumentu v počítači (např. Microsoft Word či jiného programu) a mohou je diskutovat s rodiči nebo sourozenci. 

Poté si představí, že se přenesli 15 let do budoucna a jejich životní sny a cíle se naplnily. Úkolem žáků je vytvořit myšlenkovou mapu (podle vzoru) a pomocí obrázků, symbolů či slov vyjádřit, co vše se musí stát, aby se jejich sny naplnily.  
 

Přehrát film


Doporučená aktivita po filmu: 

Po zhlédnutí filmu žáci použijí k jeho reflexi metodu I.N.S.E.R.T. Papír či dokument v počítači si rozdělí na čtyři pole a do každého postupně napíšou znaménka plus (+), minus (-), vykřičník (!) a otazník (?); ke znaménkům pak připíšou své odpovědi. 

plus (+): Co na filmu vnímáš jako pozitivní, co se ti líbilo a s čím souhlasíš?   

minus (-): Co naopak vnímáš jako negativní, co se ti nelíbilo a s čím nesouhlasíš?   

vykřičník (!): Co bylo ve filmu nového, co jsi nevěděl nebo co považuješ za jeho nejsilnější část?   

otazník (?): Vyvstaly ti po zhlédnutí filmu nějaké otázky? Jaké? Sepiš je a dohledej na ně odpověď. 

(Podrobnější informace k reflexní metodě I.N.S.E.R.T. najdete v informačním textu Jak na reflexi emocí po filmové projekci, str. 2.) 

 

Žáci se poté opět podívají na svoji myšlenkovou mapu a označí ty obrázky, symboly nebo slova, které vedly k naplnění snů a cílů u nich i u hadí dívky Erdenchimeg. O těchto obrázcích, symbolech a slovech žáci mohou debatovat s rodiči či se sourozenci. Nakonec se žáci zamyslí nad níže uvedenými otázkami a své odpovědi a názory nahrají na telefon nebo do počítače jako video či audio nahrávku:
 

  1. Co vás na Erdenchimeg zaujalo?   
  2. Čím je pro vás inspirativní?  
  3. Co je pro ni v životě nejtěžší?  
  4. Jaké myslíte, že je poselství filmu?  
  5. Co vás ve filmu zaujalo?

 

Související aktivita: 

Prezentace o Mongolsku – Žáci vytvoří v Microsoft PowerPoint či jiném programu krátkou prezentaci o Mongolsku. Měli by zmínit zajímavá fakta, která je osobně zaujala, spíše než vypisovat základní geografické a demografické údaje. Mohou přidat fotky, obrázky i krátká videa. 

Zavřít

Haiduc - život na ulici

Téma: závislosti, sociální vyloučení 

Haiduc - život na ulici

Téma: závislosti, sociální vyloučení 


Když bylo Nicuovi pouhých sedm let, utekl ze strachu z věčně agresivního a opilého otce z domova. Od té doby žije v ulicích rumunské Bukurešti a většinu času tráví zdrogovaný ve společnosti dalších mladistvých narkomanů. Vdechování toxických výparů z igelitových sáčků mu zničilo zdraví natolik, že během dvouměsíčního pobytu v nemocnici skoro zemřel. Tvrdí, že by se rád uzdravil a začal znovu chodit do školy. Nejdříve se ale musí zbavit své závislosti a zhoubného vlivu věčně zfetovaných „kamarádů“. Podaří se mu s podporou jeho opatrovnice Ralucy začít nový život? 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Před zhlédnutím filmu si žáci nakreslí čtyřlístek. Do každého lístku napíšou nebo nakreslí jednu věc, která je činí šťastnými a je pro ně důležitá. Během sledování filmu mají za úkol přemýšlet o tom, co chybí hlavnímu hrdinovi ke štěstí.
 

Přehrát film


Doporučená aktivita po filmu: 

Po filmu žáci nakreslí další čtyřlístek za hlavního hrdinu. Popíší, jaké věci podle nich činí šťastného Nicuu a písemně vysvětlí proč. Dále v krátkém textu napíšou, které ze zmíněných věcí by mohl Nicua ovlivnit a které nikoli. Mohou psát do dokumentu v počítači nebo na papír. 

V dalším písemném projevu vypracují odpovědi na otázky:  

  1. Co tě na filmu a hlavním hrdinovi nejvíce zaujalo nebo překvapilo?  
  2. S čím souhlasíš a s čím máš naopak problém?  
  3. Jak situaci hlavního hrdiny ovlivňují drogy, které jsou všude kolem něj?  
  4. Co bys Nicuovi vzkázal/a, kdybys měl/a tu možnost?  

 

Související aktivita: 

Jak se žije lidem na ulici v Česku? – Žáci téma zpracují ve formě projektu. Jejich úkolem je zhotovit informační plakát s využitím údajů, fotografií či grafiky z internetu. Vytvoří ho např. v Microsoft PowerPoint (jako 1 snímek), Microsoft Word nebo jednoduchém online grafickém nástroji Canva. Plakát mohou vytvořit/nakreslit i skutečný ve formátu A3. Nechte jim na zhotovení plakátu dostatečný čas.

Využít mohou také doporučené materiály a odkazy (najdou je přímo pod filmem) nebo informační materiál Otázky a odpovědi

Zavřít

Poslouchám

Téma: rodina, šikana, homofobie, migrace 

Poslouchám

Téma: rodina, šikana, homofobie, migrace 


Dětský svět je občas plný komplikací a problémů, o kterých není vždy snadné mluvit s rodiči nebo přáteli. V Nizozemsku pomáhá dětem speciální telefonní linka Kindertelefoon – obdoba české Linky bezpečí. Snímek zachycuje autentické zpovědi neznámých dětí: Opuštěné dívky, která tráví prakticky celý týden sama doma bez rodičů. Kluka, který doufá, že není gay. Nebo úzkostlivého chlapce, který žije v azylovém domě jako uprchlík a bojí se budoucnosti. Někdy ale děti volají i s úsměvnými příběhy nebo si chtějí jen popovídat. Na lince ale ve všech případech někdo trpělivě naslouchá… 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Než se žáci podívají na film, sepíší odpovědi na následující otázky: Co vám pomáhá, když vás něco tíží? Když je vám například smutno, máte vztek nebo se cítíte být osamělí? 
 

Přehrát film


Doporučená aktivita po filmu: 

Žáci po zhlédnutí filmu napíšou krátkou reflexi, kde vylíčí, jak se cítili při sledování filmu, co vnímají pozitivně, negativně, co je překvapilo nebo čemu nerozuměli. Dále mohou ve svých úvahách písemně pokračovat a zkusí sepsat, jak může někomu pomoci nasloucháním, zda je lepší mluvit o svých problémech s někým, koho známe nebo s někým neznámým. 

Zároveň necháme žáky vyhledat, kam se mohou v Česku se svými problémy obrátit oni, jaká jsou důležitá telefonní čísla apod. Odkazy na organizace, jejich telefonní čísla případně i další informace žáci vloží do stejného dokumentu, do kterého napsali text s reflexí po filmu. 

Pokud žáci nepracovali v dokumentech ve sdílené složce, pošlou Vám vypracovaný text prostřednictvím kanálu, který máte pro komunikaci zvolený (např. přes e-mail, facebookovou skupinu, systém Bakaláři apod.). V případě, že odpovědi psali na papír, pošlou Vám fotografie svých zápisků. 

 

Související aktivita: 

Jak aktivně naslouchat? – Pokud mohou žáci pracovat ve dvojicích, například se sourozencem nebo s kamarádem, můžeme si v praxi vyzkoušet, jak správně (aktivně) naslouchat. 

Pošlete žákům pracovní list Aktivní naslouchání. Sdělte jim, že se mohou projit se spolužákem nebo více spolužáky způsobem, jakým spolu běžně komunikují (například prostřednictvím sociální sítě, WhatsApp, Skype nebo telefonu) a diskututovat spolu jednotlivé body. Lze také využít participaci rodičů.  

Kromě vypsaných konverzačních technik můžete klást další otázky: Co dalšího vám ještě dopomůže k tomu, abyste cítili, že vás druhý opravdu poslouchá? Žáci by měli zjistit, že k aktivnímu naslouchání patří vstřícná řeč těla, oční kontakt, zaujatý tón hlasu, soustředěný výraz, neskákání do řeči atp.  

Je-li to možné, ve dvojicích pak mohou nacvičovat, jak by reagovali, kdyby za nimi kamarád nebo sourozenec přišel s nějakým problémem. Naslouchající zkusí postupovat podle návodu v pracovním listu. Mluvčí si vybere jednu ze situací zachycených ve filmu nebo si žáci mohou vymyslet vlastní situaci, kterou chtějí v rozhovoru řešit. Po jednom kole si role vymění. 

Zavřít


Střední školy

Navzdory strachu

Téma: rasismus, homofobie

Navzdory strachu

Téma: rasismus, homofobie


Matthewa Bogera vyhodili ve třinácti letech kvůli jeho sexuální orientaci z domova. Následující roky žil na ulicích Hollywoodu, kde byl také v postranní uličce brutálně zbit skupinou neonacistických skinheadů. Matthew útok přežil a šťastně se ze života na ulici dostal. O dvacet pět let později se náhodou seznámil s bývalým skinheadem Timem Zaalem. Oba muži si brzy uvědomili, že se již setkali. Tim byl jedním z útočníků, kteří Matthewa zmlátili a odešli, považujíce ho za mrtvého. Jejich životy se obrátily naruby a oni se vydali na cestu odpouštění a usmíření. Pro oba to znamenalo poprat se s vlastním přesvědčením i strachem. Ani jednoho z nich by nenapadlo, že jejich shledání povede ke spolupráci… a přátelství.  

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Před zhlédnutím filmu žáci napíší krátký text (esej, úvahu) v rozsahu 10–20 vět na téma „Co bych druhému nikdy nedokázal/a odpustit?”
 

Přehrát film


Doporučená aktivita po filmu: 

Pokud realizujete s žáky synchronní online výuku, nechte po projekci filmu každého z nich říci či napsat do chatu 1 slovo, kterým vyjádří nejsilnější pocit z příběhu, jenž právě viděli. Následně můžete nechat žáky své slovo vysvětlit, doptat se, proč dané slovo zvolili, žáci se mohou ptát sebe navzájem apod. 

Poté jim zadejte, aby doplnili svůj text vypracovaný před projekcí filmu ještě o odpovědi na otázky níže:  

  1. Uveď, co bys po zhlédnutí příběhu Tima a Matthewa nedokázal/a druhému odpustit? Změnilo se po zhlédnutí filmu nějak tvoje přemýšlení?  
  2.  Odpustil ti někdy někdo něco? Jak ses cítil/a? 
  3.  Myslíš si, že je potřeba odpouštět? Svou odpověď zdůvodni.

 

Související aktivita: 

Žáky můžete nechat prostudovat si odborný text Otázky a odpovědi. Získají v něm doplňující informace k tématu filmu a odpovědi na otázky, které je mohou v souvislosti s filmem napadat. 

Zavřít

Černá ovce

Téma: rasismus, domácí násilí, šikana

Černá ovce

Téma: rasismus, domácí násilí, šikana


„Mohl to být jeden z vás,“ běduje matka Cornelia Walkera a jeho bratra u televizní reportáže o rasově motivované vraždě 10letého chlapce. Píše se rok 2000 a rodina nigerijských přistěhovalců opouští Londýn. Doufá, že v anglickém Essexu najdou bezpečné útočiště a klidný život. Jak se však brzy ukazuje, atmosféře malého města vládne gang rasistů. O šrámech, které na dětské duši zanechá xenofobie a násilí, s mrazivou působivostí vypráví ve filmu skutečný Cornelius. Na Oscara nominované dokudrama si současně pokládá otázku, kam až je člověk schopen zajít v touze po přijetí. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Žáci si zapíší 5–10 jednoslovných odpovědí na otázku: Co může člověka dovést k tomu, že nenávidí druhého člověka nebo dokonce celou skupinu lidí?  
 

Přehrát film


Doporučená aktivita po filmu: 

Po filmu necháme žáky zformulovat 1 slovo, které nejvíc vystihuje pocit, resp. dojem, který v nich film vyvolal. Napíšou jej opět do svého dokumentu.

Poté se vrátíme k seznamu důvodů nenávisti, který žáci vytvořili před projekcí. Jejich úkolem je doplnit to, co jim v seznamu případně chybí a uvědomili si to až při projekci filmu. Žáci srovnají důvody, které uváděli před filmem a přidají důvody, které hrály roli v životě hlavního hrdiny. Na závěr mohou napsat, zdali zažili nějakou obdobnou situaci, ve které se cítili odmítáni skupinou nebo měli strach z toho, že je okolí či nějaká skupina nepřijme, a přidat svou zkušenost, jak se s takovou situací vyrovnali. 

 

Související aktivita: 

Dopis – Žáci napíšou krátký vzkaz či dopis hlavnímu hrdinovi nebo jiné postavě z filmu. 

Zavřít

Hiphop-erace

Téma: stáří

Hiphop-erace

Téma: stáří


Může se soubor seniorů a seniorek, jehož věkový průměr se blíží devadesátce a skoro všichni členové vlastní umělou kloubní náhradu, úspěšně zúčastnit hiphopové taneční soutěže? Film sleduje fascinující cestu novozélandských nadšenců, kteří to se svým vystoupením chtějí dotáhnout až do Las Vegas. Životní elán a nadhled jim rozhodně nechybí. Díky pozitivnímu přístupu se jim daří překonávat i zdánlivě neřešitelné překážky a dokazovat, že věk je jen číslo a s humorem jde všechno lépe.

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Vybídneme žáky, aby písemně zpracovali odpovědi podle zadání níže. Cílem je přemýšlet před filmem o tom, co pro ně znamená stáří. Ke zpracování můžeme také zadat jen některé body. (Tato metoda zvaná Kostka vám pomůže prozkoumat jakýkoli jev ze šesti stran.) 

  1. POPIŠ Co je to stáří? Stačí slovo nebo věta. 
  2. POROVNEJČemu se stáří podobá? A čeho je opakem? 
  3. VYBAV SI/ASOCIUJJaké jsou tvé další asociace, když se řekne stáří? 
  4. ANALYZUJ Co všechno stáří tvoří, co má vliv na to, jaké stáří je? 
  5. APLIKUJ K čemu je stáří dobré? K čemu je dobré být starý? 
  6. ARGUMENTUJ Jaké jsou klady a zápory stáří?

Přehrát film


Doporučená aktivita po filmu:  

  1. Po filmu necháme žáky zformulovat 1 slovo, které nejvíc vystihuje pocit, který v nich film vyvolal. 
  2. Poté žáci napíší krátký vzkaz či dopis s využitím metody R.A.F.T. podle tohoto zadání: 

R (ROLE): Za koho budou žáci psát? Např. za sebe, za své rodiče, za někoho z filmu, za někoho, kdo je ve filmu zmíněný, ale nebyl tam, za režiséra, za celou generaci?   

A (ADRESÁT): Komu budou žáci psát? Např. někomu z filmu, svým prarodičům, vrstevníkům, autorovi filmu?

F (FORMA): Mohou vypracovat krátký text, dopis, SMS, novinový článek, příspěvek apod. 

T (TEXT): Žáci napíšou zvolenou formou text o délce, která odpovídá zvolené formě. 

 

Po zhlédnutí filmu se mohou žáci opět vrátit k tomu, co si poznamenali o stáří, a znovu své poznámky promyslet a doplnit. 

 

Související aktivita: 

Kybersenioři – Žáci mohou zhlédnout další film, jehož cílem je uvědomit si generační rozdíly, ale i skutečnost, že se mohou jednotlivé generace navzájem obohacovat.

Zavřít

Přízrak Martin

Téma: život s postižením, nemoc, závislosti

Přízrak Martin

Téma: život s postižením, nemoc, závislosti


Osmadvacetiletý Martin je upoutaný na invalidní vozík a odkázaný na pomoc rodičů a ošetřovatelek. V devatenácti letech totiž sedl spolu s kamarády do auta opilý a pod vlivem drog. Po nárazu do telegrafního sloupu utrpěl těžká zranění s doživotními následky – od krku dolů je ochrnutý, nemůže mluvit, ale jeho mentální schopnosti zůstaly neporušeny. Martin bydlí v domě s pečovatelskou službou a se svým okolím komunikuje prostřednictvím počítače. Dívá se na televizi, hraje karty a podílí se na projektu, který varuje teenagery před řízením pod vlivem drog. Navzdory relativně aktivnímu životu však jeho mikrokosmos postrádá mnohé z toho, čeho si užívají zdraví lidé. Kdo se o Martina postará, až jeho rodiče zemřou? Poučí se někdo z jeho chyb? 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Před projekcí filmu je dobré začít krátkým brainstormingem odpovědí na otázku Co si představím, když se řekne handicap?

Brainstorming je metoda, ve které mohou padat i zdánlivě nesouvisející slova nebo hesla, nic tedy není špatně. Pokud žáci pracují zcela samostatně, mohou si slova, která je napadají, napsat na papír; v takovém případě doporučujeme, aby si každý zapsal 10 slov (které pak projdeme při společné výuce). Pokud pracujeme se studenty společně ve sdíleném online prostředí (prostřednictvím WhatsApp, Skype, Microsoft Teams apod.), může brainstorming proběhnout „naživo”, případně formou chatu.

Přehrát film


Doporučená aktivita po filmu: 

Žáci po projekci napíší krátkou reflexi k filmu, v níž zodpoví na následující otázky: 

Jak ses při sledování filmu cítil? 

Co jsi vnímal/a pozitivně? 

Co jsi vnímal/a negativně? 

Co tě překvapilo nebo čemu jsi nerozuměl/a? 

Dále mohou v textu pokračovat a rozepsat odpovědi na otázky: Znáte někoho, kdo havaroval v autě po požití alkoholu nebo jiných omamných látek? Sedli byste si do auta, které by řídil kamarád, který pil? Znáte někoho, kdo má celoživotní následky po úraze?

 

Související aktivita: 

Pro další inspiraci můžeme využít další doprovodné materiály, například spoty kampaně Nemyslíš, zaplatíš

Žáci si také si mohou projít sekci pro mladistvé na webových stránkách Pij s rozumem a její jednotlivé podstránky. Na jednu A4 napíší, co nového se dozvěděli, s čím souhlasí nebo nesouhlasí či se mohou svěřit, zda mají s alkoholem již nějakou negativní zkušenost (ať už vlastní nebo cizí).

Zavřít

 


Podívejte se na online lekce z dalších tematických okruhů:

Přehled všech filmů

Veškeré audiovizuální lekce JSNS najdete v přehledu všech filmů a výukových materiálů – vyhledávat můžete podle témat, věku a dalších kritérií. 

Doporučení pro vyučující  

  • Důležitou součástí při práci s AV lekcemi je reflexe emocí, která by měla bezprostředně po zhlédnutí filmu proběhnout i v případě, že se na film žáci dívají samostatně. Výborně poslouží metody R.A.F.T., Jedno slovo, Pětilístek nebo I.N.S.E.R.T.
  • Do distanční výuky se mohou zapojit také rodiče (zvláště u žáků I. stupně ZŠ). Přitom mohou využít naše doporučení Jak na reflexi po filmové projekci, na které je můžete upozornit. Metody reflexe pomohou přirozeně vyjádřit dojmy, emoce a uvolnit napětí po téměř jakémkoli zážitku.
  • U každé AV lekce naleznete také informační materiál ve formě Otázek a odpovědí, který popisuje kontext dané problematiky. 
  • Podívejte se na souhrn tipů, jak na výuku na dálku s JSNS materiály.