O médiích: Zkreslení a předsudky

  • How to Spot Bias In The Media
  • Sarah Larsen
  • Austrálie
  • 2018
  • 13 min.
  • 11—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s fenoménem „bias“, tedy s kognitivními zkresleními, předsudky a předpojatostmi
  2. uvědomit si, že naše individuální získávání a zpracování informací podléhá zkreslením
  3. rozeznávat předsudky u sebe i druhých a zaujímat k nim kritický postoj

Vesmírná loď potkává plavidlo jiné mimozemské civilizace a kapitánka mise okamžitě zavelí jej zneškodnit. Pátrání po tom, co ji vedlo k tak rychlému nekompromisnímu rozhodnutí, nám odhalí, jakým způsobem v našem myšlení a během našeho života zkreslení či předpojatost vzniká. Vliv má nejbližší rodina, širší okolí i média a hlídat svoje myšlení může být pořádný oříšek. Tento film proto nabízí stručný, ale  důkladný vhled do toho, jak si lze zkreslení či předsudky uvědomovat nejen u ostatních, ale i u sebe.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Zkontrolujte svoje myšlení

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 11+

Žáci:

  • se seznámí s pojmem bias – zkreslení, předsudek, předpojatost
  • umí poznat některé podoby kognitivních zkreslení a zaujímají k nim kritický postoj
  • uvědomí si, že získávání a zpracování informací a proces chápání podléhá zkreslením
  • zjišťují, jaké nástroje mají k dispozici pro uvědomění si vlastních předsudků

Můj mobil je nejlepší

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 11+

Žáci:

  • se seznámí s pojmem bias - zkreslení, předsudek, předpojatost
  • si uvědomí, že získávání a zpracování informací a proces chápání podléhá zkreslením
  • si uvědomí důležitost dostatečných a relevantních zdrojů při vytváření názoru a rozhodování

Kvíz

Pracovní list v podobě kvízu připravený k vyplnění.

Žáci:

  • otestují si, jak pozorně sledovali děj filmu
  • zopakují si informace o tématu předsudků

List pro vyučující - správné odpovědi

Metodický list pro vyučující ke kvízu se správnými odpověďmi

 

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • bias
  • předpojatost, předsudek, stereotyp
  • konfirmační zkreslení
  • Dunningův-Krugerův efekt

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Bez faulu

Analytický server zabývající se argumentačními fauly, manipulacemi a zkresleními ve zpracování informací

Myslím sám za sebe

Kritické myšlení v neformálním vzdělávání - sborník a aktivity

Trénink myšlení TrainBrain

Interaktivní aktivity pro rozvoj schopnosti efektivně pracovat se svým rozumem a logikou

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.