O médiích: Zkreslení a předsudky

  • How to Spot Bias In The Media
  • Sarah Larsen
  • Austrálie
  • 2018
  • 13 min.
  • 11—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s fenoménem „bias“, tedy s kognitivními zkresleními, předsudky a předpojatostmi
  2. uvědomit si, že naše individuální získávání a zpracování informací podléhá zkreslením
  3. rozeznávat předsudky u sebe i druhých a zaujímat k nim kritický postoj

Vesmírná loď potkává plavidlo jiné mimozemské civilizace a kapitánka mise okamžitě zavelí jej zneškodnit. Pátrání po tom, co ji vedlo k tak rychlému nekompromisnímu rozhodnutí, nám odhalí, jakým způsobem v našem myšlení a během našeho života zkreslení či předpojatost vzniká. Vliv má nejbližší rodina, širší okolí i média a hlídat svoje myšlení může být pořádný oříšek. Tento film proto nabízí stručný, ale  důkladný vhled do toho, jak si lze zkreslení či předsudky uvědomovat nejen u ostatních, ale i u sebe.

Doporučený věk

11—21 let

Tematický okruh

Mediální vzdělávání

Téma

Zpravodajství a publicistika

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Zkontrolujte svoje myšlení

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 11+

Žáci:

  • se seznámí s pojmem bias – zkreslení, předsudek, předpojatost
  • umí poznat některé podoby kognitivních zkreslení a zaujímají k nim kritický postoj
  • uvědomí si, že získávání a zpracování informací a proces chápání podléhá zkreslením
  • zjišťují, jaké nástroje mají k dispozici pro uvědomění si vlastních předsudků

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • bias
  • předpojatost, předsudek, stereotyp
  • konfirmační zkreslení
  • Dunningův-Krugerův efekt

Kvíz

Pracovní list v podobě kvízu připravený k vyplnění.

Žáci:

  • otestují si, jak pozorně sledovali děj filmu
  • zopakují si informace o tématu předsudků

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Bez faulu

Analytický server zabývající se argumentačními fauly, manipulacemi a zkresleními ve zpracování informací

Krimyš

16 kognitivních zkreslení kazících naše rozhodování (krimys.cz a manipulatori.cz)

Myslím sám za sebe

Kritické myšlení v neformálním vzdělávání - sborník a aktivity

Trénink myšlení TrainBrain

Interaktivní aktivity pro rozvoj schopnosti efektivně pracovat se svým rozumem a logikou

Partneři lekce

Válka na Ukrajině

Materiály JSNS k ruské vojenské invazi

V souvislosti s aktuálními událostmi na Ukrajině jsme z portálu JSNS.CZ vybrali dokumentární filmy, lekce, materiály a aktivity do hodin a také řadu doporučení pro vyučující k tomu, jak s žáky mluvit o válečném konfliktu, uprchlících, mediální manipulaci a propagandě. Na stránce Válka na Ukrajině najdete speciálně připravený výběr lekcí k současné situaci spolu s aktivitami do hodin nebo publikaci Podoby ruské propagandy. Nabídku materiálů budeme průběžně rozšiřovat.