Co si myslíme, že si myslí odborníci (a jak se pleteme)

  • Nature
  • IDEA při CERGE-EI a Maur Film
  • Česká republika
  • 2022
  • 8 min.
  • titulky
  • 15–21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. blíže se seznámit s rolí odborníků v médiích
  2. získat povědomí o vyváženosti debaty a mediální objektivitě
  3. kriticky přistupovat k mediálnímu obsahu a znát hlavní zpravodajské hodnoty

Dělat informovaná rozhodnutí je v současné době, přeplněné údajně podloženými fakty a informačními zdroji, stále obtížnější. Spíš než média, která v rámci vyváženosti a dojmu objektivity, poskytují obdobný prostor protichůdným názorovým stranám a často tak vytvářejí dojem kontroverze, jsou důvěryhodnějším zdrojem odborníci. Spot popisuje unikátní odbornou studii, v níž 95 % českých lékařů doporučilo během pandemie očkování proti onemocnění Covid-19. Veřejnost však v témže výzkumu odhadovala, že pouze 60 % lékařů vakcínu považuje za bezpečnou a doporučeníhodnou. Kdyby veřejnost znala skutečný názor odborníků, zájem o očkování by se reálně zvýšil. Spot ukazuje, že univerzálním lékem na chaos, který vytváří záplava neověřených informací z internetu, jsou jasně formulovaná fakta v informačních kampaních a adekvátně zastoupený hlas odborníků v mediálních výstupech.

 U této lekce si můžete zapnout české titulky pro neslyšící.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Jak moc nasloucháme odborníkům

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • dokážou kriticky posoudit míru souhlasu mezi odborníky a odbornicemi u určitého společenského tématu
  • rozumí úloze médií při snaze vyváženě informovat společnost
  • jsou schopni analyzovat a kriticky přistupovat k mediálnímu obsahu

Kdo je tady odborník?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • dokážou vyhodnotit, kdy se v médiích ke společenské otázce vyjadřuje odbornice či odborník na dané téma a kdy ne
  • kriticky přistupují k mediálnímu obsahu
  • jsou schopni kriticky posoudit míru souhlasu mezi odborníky a odbornicemi u určitého společenského problému

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • zpravodajství
  • zásady novinářské práce
  • mediální objektivita
  • novinářská etika

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Průvodce světem médií pro vyučující

Informační texty

  • fungování tradičních a nových médií
  • jak informace konzumují mladí
  • podoby mediálního obsahu
  • postupy a standardy novinářské práce
  • vlastníci médií

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Doprovodné a doporučené materiály

Etický kodex novinářů

Jakými etickými pravidly se řídí práce novinářů v ČR? Syndikát novinářů vytvořil etický kodex.

MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky

Nezávislé hodnocení důvěryhodnosti českých médií na základě dodržování základních novinářských norem.

Průvodce světem médií pro vyučující

Porozumění, jak média fungují, kdo je vlastní, jaké mají zájmy a jak se vytváří obsah, je klíčové pro kritické myšlení a ochranu před manipulací či dezinformacemi.

Aktivita Zpravodajský DJ

Žádné zprávy nemohou nikdy zachytit všechny události, které se ten den staly. Novináři zohledňuji při výběru tzv. zpravodajské hodnoty.

Koronavirus a média

Jak se zorientovat v záplavě informací o koronaviru? Přehled důležitých informačních zdrojů.

Příklady analýz podle 5 klíčových otázek

Ukázky analýz podle metodiky 5 klíčových otázek vypracované k různým typům mediálních sdělení.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce