


Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Jak moc nasloucháme odborníkům
Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+
Žáci:
- dokážou kriticky posoudit míru souhlasu mezi odborníky a odbornicemi u určitého společenského tématu
- rozumí úloze médií při snaze vyváženě informovat společnost
- jsou schopni analyzovat a kriticky přistupovat k mediálnímu obsahu
Kdo je tady odborník?
Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 14+
Žáci:
- dokážou vyhodnotit, kdy se v médiích ke společenské otázce vyjadřuje odbornice či odborník na dané téma a kdy ne
- kriticky přistupují k mediálnímu obsahu
- jsou schopni kriticky posoudit míru souhlasu mezi odborníky a odbornicemi u určitého společenského problému
Otázky a odpovědi
Informační texty
- zpravodajství
- zásady novinářské práce
- mediální objektivita
- novinářská etika
Jak se ptát – 5 klíčových otázek
Informační texty
- pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení
Průvodce světem médií pro vyučující
Informační texty
- fungování tradičních a nových médií
- jak informace konzumují mladí
- podoby mediálního obsahu
- postupy a standardy novinářské práce
- vlastníci médií
Tipy, jak na internetu nenaletět
Informační texty
Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
- základní metody reflexe
- od reflexe k diskuzi
📢NOVĚ: Učíme s filmem
- tipy a doporučení
- instruktážní videa
- příručky
- výukové plány
Přejít na lekci:
Doprovodné a doporučené materiály
Etický kodex novinářů
Jakými etickými pravidly se řídí práce novinářů v ČR? Syndikát novinářů vytvořil etický kodex.
MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky
Nezávislé hodnocení důvěryhodnosti českých médií na základě dodržování základních novinářských norem.
Průvodce světem médií pro vyučující
Porozumění, jak média fungují, kdo je vlastní, jaké mají zájmy a jak se vytváří obsah, je klíčové pro kritické myšlení a ochranu před manipulací či dezinformacemi.
Aktivita Zpravodajský DJ
Žádné zprávy nemohou nikdy zachytit všechny události, které se ten den staly. Novináři zohledňuji při výběru tzv. zpravodajské hodnoty.
Koronavirus a média
Jak se zorientovat v záplavě informací o koronaviru? Přehled důležitých informačních zdrojů.
Příklady analýz podle 5 klíčových otázek
Ukázky analýz podle metodiky 5 klíčových otázek vypracované k různým typům mediálních sdělení.