Co si myslíme, že si myslí odborníci (a jak se pleteme)

  • Nature
  • IDEA při CERGE-EI a Maur Film
  • Česká republika
  • 2022
  • 8 min.
  • 15—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. blíže se seznámit s rolí odborníků v médiích
  2. získat povědomí o vyváženosti debaty a mediální objektivitě
  3. kriticky přistupovat k mediálnímu obsahu a znát hlavní zpravodajské hodnoty

Dělat informovaná rozhodnutí je v současné době, přeplněné údajně podloženými fakty a informačními zdroji, stále obtížnější. Spíš než média, která v rámci vyváženosti a dojmu objektivity, poskytují obdobný prostor protichůdným názorovým stranám a často tak vytvářejí dojem kontroverze, jsou důvěryhodnějším zdrojem odborníci. Spot popisuje unikátní odbornou studii, v níž 95 % českých lékařů doporučilo během pandemie očkování proti onemocnění Covid-19. Veřejnost však v témže výzkumu odhadovala, že pouze 60 % lékařů vakcínu považuje za bezpečnou a doporučeníhodnou. Kdyby veřejnost znala skutečný názor odborníků, zájem o očkování by se reálně zvýšil. Spot ukazuje, že univerzálním lékem na chaos, který vytváří záplava neověřených informací z internetu, jsou jasně formulovaná fakta v informačních kampaních a adekvátně zastoupený hlas odborníků v mediálních výstupech.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Jak moc nasloucháme odborníkům

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • dokážou kriticky posoudit míru souhlasu mezi odborníky a odbornicemi u určitého společenského tématu
  • rozumí úloze médií při snaze vyváženě informovat společnost
  • jsou schopni analyzovat a kriticky přistupovat k mediálnímu obsahu

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • zpravodajství
  • zásady novinářské práce
  • mediální objektivita
  • novinářská etika

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Etický kodex novinářů

Jakými etickými pravidly se řídí práce novinářů v ČR? Syndikát novinářů vytvořil etický kodex.

MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky

Nezávislé hodnocení důvěryhodnosti českých médií na základě dodržování základních novinářských norem.

Česká mediální krajina: Média veřejné služby

Přečtěte si více o veřejnoprávních médiích v textu Česká mediální krajina.

Aktivita Zpravodajský DJ

Žádné zprávy nemohou nikdy zachytit všechny události, které se ten den staly. Novináři zohledňuji při výběru tzv. zpravodajské hodnoty.

Koronavirus a média

Jak se zorientovat v záplavě informací o koronaviru? Přehled důležitých informačních zdrojů.

Příklady analýz podle 5 klíčových otázek

Ukázky analýz podle metodiky 5 klíčových otázek vypracované k různým typům mediálních sdělení.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce