3. Ruská propaganda v Česku

  • Ruská propaganda v Česku
  • Jan Turek
  • Česká republika
  • 2015
  • 6 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

 
  1. mít povědomí o médiích šířících ruskou propagandu v ČR
  2. umět poznat nepravdivou informaci i neseriózní informační zdroj  
  3. být kritický/á k mediálnímu sdělení, rozvíjet svou mediální gramotnost
 

Zkušený novinář Ondřej Soukup se již více než dvacet let věnuje Rusku a zemím bývalého SSSR. Ze svých zkušeností moc dobře ví, jak velký zájem má Rusko na ovlivňování veřejného mínění v zemích Evropské unie včetně České republiky. S využitím ukázek z televizního zpravodajství i článků z nejrůznějších webových stránek vysvětluje, jakým způsobem pracuje ruská propaganda. Ať už jde o informování ohledně sestřelení malajsijského letadla nad Ukrajinou, či cestu amerického vojenského konvoje přes naše území, vždy je nutné položit si tři základní otázky: Kdo je autorem zprávy? Jak je zpráva podána? A o jaké se opírá zdroje?

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Porovnání článků

Aktivita / 45 min. (včetně projekce)

Žáci: 
  • provedou analýzu pěti článků a porovnají jejich obsah s reálným průběhem událostí
  • uvědomí si nutnost ověřování informací z více zdrojů
  • uvědomí si důležitost ověřování nezávislosti informačních zdrojů
 

Neověřená informace

Aktivita / 30 min.

Žáci: 
  • umí popsat cíle a některé nástroje propagandy 
  • si uvědomují možné následky propagandy
  • jsou kritičtí k mediálnímu sdělení a uvědomují si nutnost ověřování informací z více zdrojů

Americký konvoj

Aktivita / 45 min.

Žáci: 
  • diskutují o průjezdu amerického vojenského konvoje Českem
  • porovnají informace, které divákům o této události podala ruská a česká média
  • provedou analýzu ruské zprávy o této události 
 

Co se stalo s MH17?

Aktivita / 45 min. (včetně projekce)

Žáci: 
  • posílí svou schopnost kriticky vyhodnocovat informace
  • vyhledají na internetu spekulace o příčinách pádu malajsijského letadla a porovnají je
  • uvědomí si nutnost ověřování informací z více zdrojů
 

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • cíle a nástroje ruské propagandy v ČR
  • české proruské servery
  • Rusové v ČR
 

Propagandistické lahůdky

Informační texty

  • 7 ruských propagandistických videí s komentářem
  • videoklipy, TV reportáž o Foru 2000, dětský TV pořad, animovaný film, promo a virální videa

Rejstřík pojmů

Informační texty

  • rejstřík pojmů souvisejících s rusko-ukrajinským konfliktem
  • klíčové události, osoby, místa a média

Jak se ptát - 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Kontrolní mechanismy médií

Informační texty

  • schéma porovnání kontrolních mechanismů nezávislých médií a médií řízených autoritativním režimem

Tipy, jak na internetu nenaletět

  • sedm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Josef Šlerka o proputinovské kyberpropagandě: Zaskočila nás nepřipravené

Rozhovor se sémiotikem a vedoucím oboru Studia nových médií na FF UK Josefem Šlerkou o ruské kyberpropagandě v ČR

Russian bid for Czech hearts and minds

Článek o vzrůstajícím počtu proruských webů v češtině (ENG)

Odolnost vůči mediální manipulaci a propagandě v 21. století

Prezentace J. Valůcha ze semináře Mediální propaganda v rusko-ukrajinském konfliktu

Partneři lekce