Jsem tu nový

  • Nieuw
  • Eefje Blankevoort
  • Nizozemsko
  • 2014
  • 20 min.
  • 8—14 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si hodnoty, které jsou spojeny s pojmem domov
  2. zamyslet se nad důvody, proč lidé opouštějí své domovy
  3. pozitivně naladit žáky na příchod nového spolužáka

Osmiletý Tanans pocházející z Konga přišel o oba rodiče a posledních pár let strávil v uprchlickém táboře. Nyní se již nemůže dočkat nového domova v ubytovně holandského městečka. A hlavně nových kamarádů ve škole. Problém je, že jim zatím vůbec nerozumí a holandština s jejím typickým „chrochtavým“ přízvukem mu připadá velmi těžká. Tanansovi spolužáci jsou ale trpěliví a s pomocí angličtiny a jednoduchých her ho zasvěcují do nového jazyka a prostředí. Vstřícnost nových kamarádů a schopnost Tananse zvládat výzvy v nové zemi včetně jízdy na kole nasvědčují tomu, že si velmi brzy poradí i s holandštinou.

Doporučený věk

8—14 let

Tematický okruh

Globální vzdělávání

Téma

Migrace

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Jsem tu nový

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 8+

Žáci:
  • si uvědomují hodnoty, které jsou spojeny s pojmem domov
  • se zamyslí nad důvody, proč lidé opouštějí své domovy
  • se vcítí do pocitů dítěte-uprchlíka a vyjádří je

Vítáme tě mezi námi

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 8+

Žáci:

  • jsou pozitivně naladěni na příchod nového žáka
  • se umějí vcítit do pocitů druhých lidí
  • jsou tolerantní k ostatním

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • pojmy azyl a uprchlík
  • příčiny migrace
  • uprchlíci v ČR
  • Kongo

Mluvme o migraci

  • užitečné informace k tématu migrace ve škole
  • záznam ze semináře Mluvme o migraci
  • rady a doporučení jak diskutovat
  • mýty a fakta
  • výstupy z diskuzí s odborníky 

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • co pro žáky znamená domov
  • vcítění se do role dítěte-uprchlíka
  • problematika uprchlictví
  • básnička pomocí metody Pětilístek

Doprovodné a doporučené materiály

Postup při integraci cizinců

Usnesení vlády popisující postup při realizaci integrace cizinců v České republice

Český statistický úřad - Cizinci v ČR

Statistiky zaměřené na počty cizinců žijících v České republice

UNHCR v ČR

Webový portál úřadu OSN pro uprchlíky

Člověk v tísni: Mýty a fakta o urchlících

Často kladené dotazy o uprchlících a migraci

Demokratická republika Kongo – další selhání OSN?

Studie popisující konflikty v Demokratické repubice Kongo a jejich důsledky

Konflikt v Demokratické republice Kongo

Článek o vývoji situace v Demokratické republice Kongo

Úmluva o právním postavení uprchlíků

Klíčový dokument v oblasti mezinárodní ochrany uprchlíků

Pomoc uprchlíkům

Webový portál iniciativy Hate Free sdružující informace o možnostech pomoci uprchlíkům

Inkluzivní škola

Webový portál pro pedagogy, kteří se podílejí na začleňování dětí s odlišným mateřským jazykem do českého vzdělávacího systému

CzechKid

Webový portál věnovaný interkulturní výchově

Migrace online

Webový portál pro kritickou diskusi o migraci v České republice

Občanská válka v Kongu

Bakalářská práce zabývající se analýzou příčin občanské války v Demokratické republice Kongo

Encyklopedie migrace

Vzdělávací projekt organizace Online encyklopedie migrace, který je vytvářen v úzké spolupráci s Karlovou Univerzitou v Praze a dalšími evropskými univerzitami.

Cíle udržitelného rozvoje (SDGs)

10. Cíl udržitelného rozvoje zformulovaný členskými státy OSN, týkající se snižování nerovnosti uvnitř zemí i mezi nimi

Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě

Informační materiál Českého fóra pro rozvojovou spolupráci o globálním vzdělávání v České republice.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce