Online výuka pro žáky I. stupně ZŠ

Využijte materiály JSNS přizpůsobené distanční výuce – žáci tak mohou zhlédnout film a samostatně vypracovat úkoly přímo z domova.

Tematické okruhy

Jak udělit žákům přístup k filmu?

Aby si mohli žáci film promítnout samostatně, je třeba jim udělit dočasný žákovský přístup. To mohou jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Po přihlášení máte možnost u každého filmu zvolit Zpřístupnit žákům. Vyplníte věkové rozmezí žáků a účel vytváření přístupu. Po odeslání odpovědí získáte přístupové údaje, které můžete zaslat žákům. Mají platnost po dobu 14 dnů. Údaje zpětně najdete ve svém profilu v přehledu vytvořených přístupů

 

Mediální vzdělávání

Bezpečnostní prohlídka

Téma: rizika kyberprostoru, závislost

Bezpečnostní prohlídka

Téma: rizika kyberprostoru, závislost


Ve vtipném spotu skenují prarodiče vlastní děti a vnoučata, kteří právě přišli na večeři, jako při letištní kontrole. Zabavené mobily putují do speciálního košíku. Kampaň #DeviceFreeDinner (Večeře bez mobilů) upozorňuje na to, jak se obzvlášť mladá generace nedokáže obejít bez moderních technologií; přitom rodinná večeře je přesně ta příležitost, k níž mobily zkrátka nepatří.  
 

Přehrát film (1 min.)


Doporučená aktivita: 

Žáci sepíší odpovědi na následující otázky:  

  1. Proč myslíš, že babička a dědeček ve videu zabavovali dětem mobily? Čeho tím chtěli dosáhnout? 

  2. Jaký vztah mají k mobilům tvoji prarodiče (nebo jiní starší lidé ve tvém okolí)?  

  3. Používají členové tvé rodiny během návštěv a rodinných oslav telefony? Jak to na tebe působí? 

  4. K čemu jsou mobily dobré? 

  5. Jaké negativní dopady mohou mít mobily na náš život?   

  6. Máš svůj mobil? Pokud ano, na jaká 3 místa by sis ho určitě nebral/a s sebou? Proč? 

Ve třídě pak jejich odpovědi můžeme společně diskutovat.
 

Související aktivita: 

Žáci nakreslí obrázek na téma Co pro mě znamená mobil, pokud telefon vlastní; nebo na téma Moje závislosti – aneb nedám ani ránu bez…, pokud telefon nemají. 

Zavřít

Děti online (Zachy)

Téma: sociální sítě a internet

Děti online (Zachy)

Téma: sociální sítě a internet


Většina dnešních dětí dokáže ovládat počítač či mobilní telefon dříve, než se naučí zavazovat si tkaničky nebo jezdit na kole. Po celém světě vyrůstají nové generace dětí, které tráví výrazně více času ve virtuálním světě než hraním si na hřišti. Tento film přináší příběh mladého protagonisty; talentovaného dvanáctiletého youtubera, jenž se setkává s nečekanou slávou, ale i projevy nenávisti na internetu. Poté, co žáci zhlédnou Děti online, je nechte vypracovat následující aktivitu.
 

Přehrát film (17 min.)


Doporučená aktivita: 

Žáci natáčejí „youtuberská” videa – V aktivitě si žáci zahrají na youtubera. Mají za úkol natočit krátké 3–5minutové video. Před natáčením by se měli zamyslet a sepsat na papír následující body: 

  1. Obsah videaJaké bude téma videa (rodina, sport, móda, vaření, hry)? Pro koho video natáčím (rodiče, sourozenci, kamarádi, paní učitelka nebo pan učitel)? 
  2. Forma videa Bude to vlog, rozhovor, instruktážní video/návod, hraní her online? Kdo bude ve videu vystupovat a kde se bude natáčet? 

Žákům pošleme pár návrhů, které mohou zpracovat, např. rozhovor s rodičem na libovolné téma, „pořad” o vaření, „reportáž” o současném dění v ulici při pohledu z okna, jak správně vypočítat příklad vybraný příklad z matematiky, učíme se anglicky atp. Doporučujeme dát žákům dostatečně dlouhý časový prostor na vypracování; přibližně dva týdny.

Při společné výuce se můžeme podívat na videa žáků, kteří jej chtějí ukázat ostatním, a diskutovat: Jak se vám natáčelo? Setkali jste se během plánování či natáčení s nějakými problémy? Bylo to pro vás jednoduché, nebo vám to zabralo hodně času a námahy? Uveřejnili byste výsledek na YouTube? Jak reagovali vaši kamarádi, spolužáci, blízcí? A jak by naopak reagovali ti, kteří vás osobně neznají? Žáci mohou své odpovědi i sepsat a poslat.

Popis celé aktivity je v publikaci Být v obraze 2, str. 103. Stručné zásady fungování YouTube a popis fenoménu youtuberů najdete v Otázkách a odpovědích k filmu Děti online (Zachy). 

 

Související aktivita: 

V digitálním světě: Jak mluvit na internetu – Díl animovaného seriálu V digitálním světě hravou formou popisuje, že dřív než něco zveřejníme, je potřeba promyslet, jestli bychom stejnou myšlenku s klidným svědomím přednesli vlastním rodičům nebo spolužákům v opravdovém životě.

Zavřít

Malé mužstvo

Téma: sport, rovnost pohlaví

Malé mužstvo

Téma: sport, rovnost pohlaví


Hráči a hráčky barcelonského smíšeného týmu Margatánia dobře vědí, že nadcházející zápas v lize fotbalových přípravek opět prohrají. Jde jen o to, kolik dostanou gólů a zda se jim nějakým zázrakem náhodou nepoštěstí alespoň jeden vstřelit. Jednou už se jim to povedlo. Dala ho Ruth. Ale ten se nepočítal, protože byl z ofsajdu. V zábavně poskládaném snímku podtrženém hravou hudbou se nám představí fotbalový tým sedmiletých nadšenců, kteří i přes neustálé prohry a neschopnost vstřelit gól neztrácejí radost ze hry s kulatým nesmyslem. 

 

Doporučená aktivita před filmem:  

Žáci sepíší, jaké sporty rády dělají a proč. Dále uvedou, co jim sport přináší a z čeho se při sportu radují. Pokud se žák nevěnuje žádnému sportu, téma může zaměnit s jakýmkoli jiným koníčkem. 
 

Přehrát film (10 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Po filmu se žáci ve své úvaze zamyslí nad tím, jestli hrdinové filmu měli při fotbalovém zápase stejné pocity a radosti jako vyjmenovaly oni před filmem. 

Během společné výuky se následně věnujeme diskuzi o přínosech sportu a i o negativní zkušenosti dětí jako sportovců (např.: trenéři/rodiče neoceňují snahu, ale jen vítězství; neslušné fandění a povzbuzování; kritické soudy, když se něco nedaří; nadávání rozhodčímu; psychický tlak; nerespektování pravidel apod.).

Abychom téma zakončili pozitivně, můžeme si s žáky společně zahrát hru, v níž budou pantomimicky předvádět dvě odpovědi na původní otázku – Co ti sport přináší a čeho se můžeš při sportu radovat? – jednu odpověď žáci vyberou ze svého seznamu a jednu z karet, které najdete v pracovním listu. Ostatní žáci hádají odpovědi.

Související aktivity: 

Dopis – Žáci napíší dopis trenérům nebo fanouškům s názvem Bavte se s námi, sport je hra, ne boj! (Jako sport napíší ten, kterému se věnují.) V dopise se pokusí formulovat zdroje radosti aktivity, kterou provozují. Pokud nesportují, vybídneme je, aby se vžili do role sportovce takového sportu, který se jim líbí.

Zavřít

V digitálním světě: Pravda, nebo ne?

Téma: ověřování informací, zdroje

V digitálním světě: Pravda, nebo ne?

Téma: ověřování informací, zdroje


Filip a Kocour táhnou do boje za záchranu světa před tajným spiknutím mravenců a mimozemšťanů. Při brouzdání internetem totiž nalítli na důvěryhodně vypadající fake news.  Patálie hrdinů můžou být inspirací, jak se v dnešní záplavě informací na webu orientovat a odlišit pravdu od fám a dezinformací. Ve svobodném prostoru internetu je totiž možné narazit na mnoho verzí téže události a dřív, než budu informaci považovat za pravdivou a pošlu ji dál, je dobré držet se několika zásad. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Žákům vysvětlíme rozdíl mezi faktem a názorem.   

Venku je teplo, je názor – pro někoho je teplo, pro někoho ne.
Venku je 25 stupňů
, je fakt – je to teploměrem změřená hodnota.  

Venku je mlha, je fakt.
Venku je krásně, je názor – někomu se mlha líbí a někomu ne.

Jejich úkolem je napsat své dva příklady znázorňující rozdíl mezi faktem a názorem.
 

Přehrát film (2 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Žáci po zhlédnutí dílu odpoví na otázky týkající se porozumění příběhu

Jakým situacím čelily postavy? Dostaly se do problémů? Jak je vyřešily?  

Poté se zamyslí nad následujícím: Je všechno, co se píše na internetu, pravda? Už jsi někdy narazil/a na nepravdivou informaci? Slyšel/a jsi, třeba ve škole, nějakou historku, která ti připadala podezřelá?  

Mohou své odpovědi sepsat nebo namluvit jako audio či video nahrávku.

Starším žákům dále zadáme rozbor článku, který tvrdí, že nejvyšší horou České republiky se stane Luční hora. Jejich úkolem je podle doporučení z epizody seriálu posudit: 

  1. Co článek tvrdí? 
  2. Kdo článek napsal? 
  3. Kdo jej zveřejnil? 
  4. Dají se informace z článku ověřit? (Byl/je František Měch mluvčí KRNAP? Existuje turistický klub Sněžníci?) 
  5. S jakým záměrem článek vznikl? (Např.: předat informace, zavádět, pobavit aj.?) 

Žáky upozorníme, že tento článek sice vznikl za účelem pobavit, ale na internetu najdeme mnoho informací o důležitých tématech, které nemusí být pravdivé a vznikly za účelem zavádět nebo i oklamat. Cílem je, aby si žáci uvědomovali, že informace je potřeba ověřovat a že nelze věřit všemu, co je na internetu. 

 

Související aktivita: 

Žáci si zkusí napsat vlastní fake news, tedy lživou/klamavou zprávu – krátký text, který se tváří jako skutečná zpráva, např. do novin, ale neopírá se o fakta, neuvádí věrohodné zdroje a mnohdy se snaží vyvolat emoce. 

Témata můžeme nechat jejich fantazii nebo se mohou inspirovat vtipnými tématy: 

  1. Do českých močálů se vpustí krokodýli. Mají sníst všechny žáby, které svým krkáním ruší noční klid. 
  2. Z důvodu opatření proti šíření nemoci jsou zavřená hračkářství – aby se ale hračky nezkazily, obchody je budou zdarma rozvážet dětem.
Zavřít

V digitálním světě: Tvořit na internetu

Téma: internet, sociální sítě, YouTube

V digitálním světě: Tvořit na internetu

Téma: internet, sociální sítě, YouTube


Mína a Filip tančí a zpívají ve videoklipu k narozeninám sestřenky Nity. Za kamerou sedí Kocour se svým bodrým okem zkušeného režiséra. Tvořit na internetu je dnes ve skutečnosti velmi snadné. Režisérem může být každý, kdo má telefon nebo tablet. Zbytek práce už udělají speciální aplikace, které dají amatérskému videu efektní kabátek. Obtížnější už je však své dílo z internetu stáhnout, pokud nás třeba překvapí negativní reakce publika. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Touží žáci stát se youtuberem, muserem (TikTok) nebo publikovat na Instagramu?  

Vybídneme je, aby se zamysleli a sepsali PROČ. Jaká to má pozitiva? (Např. rád fotím nebo natáčím, baví mě fotky upravovat, můžu být slavný, můžu si tak vydělávat atd.) Jaká to má úskalí nebo přímo negativa? (Např. potřebuji umět s chytrým telefonem a aplikacemi, můžu být zklamaný, že je moje tvorba prohlížená, můžu dostat nepříjemné až nenávistné komentáře, být slavný může být i obtěžující atd.) 
 

Přehrát film (2 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Žáci točí a publikují video; doporučujeme jim poslat následující návod:

1. Zvol si téma a námět

  • DIY (komentovaný postup výroby palačinek nebo gumičkových náramků) 
  • Tutoriál (jak začít s Minecraftem nebo chemický experiment) 
  • Rozhovor (s rodičem o jeho práci nebo se spolužákem o vietnamštině) 
  • Challenge (např. kdo rychleji sní půl kila luskového hrášku) 
  • Vlog Top 5 (pět nejlepších věcí v karanténě nebo pět důvodů proč se (ne)vrátit do školy) 
  • Beauty video (jak se nalíčit na Halloween nebo jak ostříhat bráchu strojkem) 
  • Prank (neboli „vylomenina“; nechte se dítětem poučit, o co jde!) 
  • Recenze (na deskové hry, videohry, knížky či filmy) 

2. Natáčej! 

Postup si promyslete tak, aby nebylo nutné video stříhat. Dle námětu promyslete, která z možností je vhodnější:

  • Natočte jeden dlouhý záběr – v tom případě je dobré postup před natáčením dobře promyslet, případně vyzkoušet. Pokud nebudete s výsledkem spokojeni, natočte akci vícekrát a vyberte pro publikování to nejpovedenější. Jednozáběrová volba může být vhodná například pro recenzi nebo challenge. 
  • Druhá možnost je rozdělit video do předem stanovených kroků – záběrů. Natáčí postupně, po každém kroku kameru zastavte a připravte si další krok. Vyhnete se tak „hluchým” místům, video bude dynamičtější a můžeme také střídat velikosti záběrů. Hodí se třeba na videorecept nebo beauty tutorial. 

3. Upravuj 

Pokud se přece jen rozhodnete video stříhat, tipy na aplikace najdete v tomto materiálu, ve kterém také naleznete širší úvod do otázek souvisejících s publikováním tvorby na internet. 

4. Zveřejni 

Na YouTube si založte účet, pokud jej nemáte. Při zveřejňování máte možnost nastavit viditelnost a pečlivě zvažte, jestli bude video soukromé (pro přátele), neveřejné (pro ty, kterým pošlete odkaz), nebo veřejné (pro všechny). 

 

Související aktivita: 

Děti online (Zachy) – Příběh mladého talentovaného dvanáctiletého youtubera, jenž se setkává s nečekanou slávou, ale i projevy nenávisti na internetu. Žáci do dvou sloupců napíší, co se jim na životě Zachyho líbí a co nelíbí.  

Zavřít

V digitálním světě: Jak mluvit na internetu

Téma: sociální sítě a internet 

V digitálním světě: Jak mluvit na internetu

Téma: sociální sítě a internet 


Mína si za zády utahuje z Filipa, že mu to na fotkách, řekněme, nesluší. Drobná poznámka míněná v legraci se při zveřejnění online nafoukne a oklikou se dostane až k babičce sourozenců. Rčení dvakrát měř, jednou řež platí pro komunikaci na internetu dvojnásob. Cokoli vypustíme do prostoru – názor, hlášku nebo fotku – je prakticky nemožné vzít zpět. Dříve než něco zveřejníme, je potřeba promyslet, jestli bychom stejnou myšlenku s klidným svědomím přednesli vlastním rodičům nebo spolužákům v opravdovém životě. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Žáci mají za úkol napsat, jaká pravidla slušného chování obecně dodržujeme (zdravíme se, prosíme a děkujeme, mluvíme slušně, nenadáváme, neskáčeme do řeči atd.). Dále se zamyslí nad tím, proč jsou pravidla slušného chování důležitá (např. chováme-li se k ostatním ohleduplně a laskavě, velmi pravděpodobně se tak i oni budou chovat k nám). Ve třídě s nimi jejich postřehy společně diskutujte.
 

Přehrát film (2 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

K aktivitě je třeba spolupráce rodiče, popř. je možné ji realizovat s menší skupinou žáků.

Žáci mají za úkol nakreslit jakýkoliv jednoduchý obrázek podle jejich fantazie (domácí zvíře, rodina, oblíbená hračka apod.). Mezitím si připravíme nádobu s nalepeným nápisem INTERNET. Můžeme využít například krabici, hrnec nebo mísu. 

Dále řekneme žákům, aby obrázek vhodili do nádoby a představili si, že tím obrázek zveřejnili na internetu. Poté se na chvíli i nádobou vzdálíme a obrázky lehce upravíme – postavám namalujeme knír, část obrázku ustříhneme nebo jinak pozměníme. Poté se vrátíme a žákům obrázky ukážeme. 

V případě online výuky mohou žáci obrázky nakreslit v programu Malování, poslat je a my je ve stejném programu upravíme, můžeme část smazat a žákům je následně nasdílet.

Zeptáme se jich, jestli chápou, co tato hra znázorňuje. Jejím cílem je uvědomit si, že na internetu je zveřejněné všechno navždy a nad tím, co se se zveřejněným obsahem stane, už nemáme plnou kontrolu.  

Pokud mají žáci chuť ještě na jedno „sdílení”, postup zopakujeme. Dáváme si však pozor, aby byli úpravy citlivé vůči žákům, cílem není je příliš zneklidnit, ale demonstrovat princip. Na závěr se můžete vrátit k úvodním pravidlům slušného chování, která žáci zapsaly. Diskutujte s nimi, co z nich platí i pro komunikaci online. 

 

Související aktivita: 

Škála – Žákům pošleme list s následující tvrzeními. Ti ho doma rozstříhají na proužky tak, aby se jeden proužek rovnal jedné větě. Jejich úkolem je seřadit chování od nejméně k nejvíce zraňujícímu. Proužky v tomto pořadí pak nalepí na papír, naskenují/vyfotí a pošlou, případně nasdílí během společné výuky.

Napsat přes internet spolužákovi do zprávy, že ho všichni nesnáší. 

Vyfotit učitele ve směšné pozici a dát to na internet. 

Dát na internet fotku sourozence, když brečí vzteky. 

Nemluvit se spolužákem. 

Nemluvit se sourozencem. 

Vyhrožovat spolužákovi fackou. 

Dát spolužákovi facku. 

Dát sourozenci facku. 

Říct spolužákovi, že je hloupý. 

Říct mámě, že je hloupá. 

Říct sourozenci, že je hloupý. 

Křičet na spolužáka. 

Křičet na sourozence. 

Společně si pak s žáky povídáme o tom, proč seřadili činnosti v tomto pořadí a snažíme se je vést k argumentaci. Popsané situace jsou záměrně vybrané tak, aby nebylo jednoznačné, které chování je více či méně přijatelné. 

Aktivita je inspirovaná metodou Filozofie pro děti.

Zavřít

V digitálním světě: Vyhledávače

Téma: internetové vyhledávače

V digitálním světě: Vyhledávače

Téma: internetové vyhledávače


Hrdinové seriálu testují schopnosti internetových vyhledávačů a pokládají jim všetečné dotazy. Kostičky Ping a Pong jejich otázky překládají do vhodně zvolených klíčových slov, aby se dostali k přesnější odpovědi. Rychle nalézt informaci, která mě zajímá, je klíčovou funkcí internetu. Pomocníci jako jsou vyhledávače Google, Seznam nebo Yahoo je „loví“ na miliardách webových stránek pomocí tajného vzorce zvaného algoritmus. Ten pak také odpovědi vhodně uspořádá a Kocoura, který tvrdí, že má nejdelší fousky na světě, usvědčí z omylu. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Vysvětlíme dětem, že to není tak dávno, kdy internet neexistoval (nebo k němu neměl zdaleka přístup každý). Když bylo třeba něco zjistit, nebylo možné to jednoduše „vygůglit”.

Žáci zkusí vymyslet a sepsat způsoby, jak by bez internetu zjistili nějakou informaci – například: Jaká je nejdelší řeka na světě? (mohou se zeptat rodičů, starších sourozenců, zkusit najít v knížce doma, v knihovně apod.). 
 

Přehrát film (2 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Vyhledávání na internetu krok po kroku: 

  1. Pošlete žákům téma, o kterém mají něco zjistit – rekordy ve sportu, kolik stojí nové kolo, co si sbalit na dovolenou do k moři, nejčtenější knížky...
  2. Jejich úkolem je na papír napsat několik klíčových slov, která je k tématu napadají. 
  3. Žáci dále zadávají do vyhledávače (např. Google, Seznam, DuckDuckGo, Bing...) různá klíčová slova ze svého seznamu a zjišťují, jaké výsledky jim vyhledávač nachází. 
  4. Výsledky písemně okomentují, kupříkladu odpovídají na otázky:

    – Jsou některé z odkazy placené reklamy? Kde se placený – obsah zobrazuje a jak se pozná?
    – Kolik výsledků jsi našel?
    – Záleží na pořadí klíčových slov a diaktiritce? Apod.
  5. Dále zjišťují rozdíly vyhledávání, pokud stejná klíčová slova zadají do různých vyhledávačů. Pro srovnání mohou udělat screenshoty (fotky obrazovky či výstřižky).
  6. Upozorníme žáky, že mohou ve výsledcích listovat (vyhledávače najdou obvykle mnoho stránek výsledků), mohou si zobrazit obrázky nebo videa, popř. nastavit další podmínky vyhledávání (velikost obrázku, barvu a další).    

Společně pak diskutujeme o rozdílech ve výsledcích vyhledávání – všichni žáci měli zadané stejné téma, ale výsledky se mohou lišit. Diskuze by měla vést ke klíčovým pojmům a otázkám ze seriálu – Co jsou to vyhledávače? Co jsou to algoritmy? Pokud si sami nejste v některých otázkách jisti, doporučujeme seznámit se s materiálem Otázky a odpovědi

 

Související aktivita: 

Hledat na internetu – to je tak trochu jako hledat jehlu v kupce sena. Zadáme proto žákům, aby ve svém oblíbeném vyhledávači pátrali, co to vlastně znamená „hledat jehlu v kupce sena”. Je to rčení, úsloví, přirovnání, nebo pořekadlo? 

Dále mají za úkol zjistit a napsat:

– Jak se věta řekne anglicky? 

– Jaké obrázky větě nejvíce odpovídají?

– Kolik výsledků jim vyhledávač našel? Co se nachází na poslední stránce všech výsledků?

– A pokud je v kupce sena 135 na druhou stébel, kolik stébel tam je? (Mohou také do vyhledávače zadat, co to znamená, je-li číslo na druhou.)

Zavřít

V digitálním světě: Rodičovská kontrola

Téma: internet, nevhodný obsah na internetu

V digitálním světě: Rodičovská kontrola

Téma: internet, nevhodný obsah na internetu


Filip s Mínou a Kocourem brouzdají internetem, až narazí na stopku. Prohlížeč zakázal Filipovi vstoupit na lákavě vypadající web. Při surfování na internetu je snadné zapomenout se a nechat se vlákat na nejrůznější stránky, které se nám samy nabízejí. Zdaleka ne všechno na webu je ale vhodné pro dětské oči. Programům, které hlídají, aby se děti nedostaly na místa, jež by je mohla vyděsit nebo šokovat, se říká rodičovská kontrola. Rodiče díky nim mohou filtrovat, co děti smějí navštěvovat nebo omezovat dobu, po kterou mohou být online. 
 

Přehrát film (2 min.)


Doporučená aktivita filmu: 

Předem žákům pošleme pracovní list s aktivitou Cítím se. Mají za úkol zamyslet se, které z uvedených emocí nerady během pohybu na internetu zažívají a k těmto pocitům přimalovat zámek. Poté si promyslí, proč zámky nakreslili u daných emocí a v jakých situacích můžou nechtěné emoce ve světě online zažívat (sledování hrůzostrašného filmu, hraní videoher mnoho hodin do pozdního večera apod.).  

Žáci dále vytvoří seznam rodinných „pravidel internetu“; např. mají žáci přístup na internetu k jakémukoli obsahu? Kolik hodin denně smí trávit online? Platí v rodině jiná pravidla pro starší děti než pro mladší?  

Při výuce poté společně o tématu diskutujeme. Diskuzi vedeme k tomu, že není vhodné, aby si žáci na internetu prohlíželi obsah (fotografie, videa apod.), kde je vyobrazené především násilí, vulgarismy, krev, agresivita aj. 

Téma doporučujeme uzavřít pozitivně a nasměrovat pozornost k příjemným emocím a prožitkům, které může online svět nabídnout – např. pobavení, fascinace, odpočinek či propojení s kamarády. Zeptáme se žáků, jaké další klady internetu je napadají. 

 

Související aktivita: 

S žáky je vhodné otevřít i téma pornografie. Výzkumy ukazují, že (nejen) české děti jsou pornografickému obsahu vystaveny poprvé mezi 8. až 11. rokem věku.

Doporučujeme zaslat rodičům text Porno-konverzace. Aneb kdy a jak mluvit s dětmi o pornografii, který obsahuje praktická doporučení od expertů z oblasti psychologie a nových médií. 

Pozn.: Inspirace pro softwarovou rodičovskou kontrolu a související informace k tématu naleznete v materiálu Otázky a odpovědi.

Zavřít

V digitálním světě: Lajky na internetu

Téma: internet, sociální sítě, YouTube

V digitálním světě: Lajky na internetu

Téma: internet, sociální sítě, YouTube


Kocour a Filip mezi sebou soutěží, kdo na sociální sítí získá víc lajků. Bude to Kocourovo nové „selfíčko“, nebo Filipovo roztomilé štěňátko? S lajky jako by se na internetu roztrhl pytel. Čím víc jich nějaká fotka nebo příspěvek má, tím spíš si myslíme, že se ostatním líbí. Jakou váhu jim ale ve skutečnosti přičítat, a opravdu každý, kdo něco lajkuje, tím touží vyjádřit, že se mu příspěvek líbí? 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Žáci si napíšou na papír „Radost mi dělá…“ a „Záleží mi na…“ a každou větu doplní třemi slovy. K papíru se vrátí po projekci filmu.
 

Přehrát film (2 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Žáci zhlédnou několik videí svého oblíbeného youtubera (případně si vyberou z žebříčku nejsledovanějších českých a slovenských youtuberů). Na stejný papír (jako před projekcí) pak zapíšou následující informace:

  • jméno youtubera a názvy zhlédnutých videí,
  • zda by daným videím dali lajk (palec nahoru), nebo ne a proč,
  • kolik jednotlivá videa dostala lajků a palců dolů.

Dále si s žáky povídáme online; případně si papír s poznámkami žáci přinesou do třídy. Diskuzi vedeme k otázkám: Jsou lajky a palce dolů měřítkem kvality daných videí? Je jednodušší lajkovat, anebo vysvětlovat, proč se mi něco líbí? Proč se mi některá videa líbí a jiná ne? 

Vrátíme se pak v debatě k myšlence seriálu, že kliknout na lajk i palec dolů je velmi snadné. Vysvětlíme jim, že to lidé často dělají bezmyšlenkovitě, z nudy, nebo protože tak jednají jejich kamarádi, a nemá tak cenu lajkům přikládat velký význam. 

Na závěr se vrátíme k papíru s poznámkami z aktivity před projekcí filmu. Ptáme se žáků, jestli jsou pro ně věci, které uvedli, důležitější než sběr lajků. 

 

Související aktivita: 

Děti online (Zachy) – Jak se asi cítí tvůrce videa, když dostane mnoho negativních ohlasů nebo palců dolů? 

Žáci zhlédnou dokument Děti online (Zachy) a poté mají za úkol prozkoumat Zachyho YouTube kanál. Zachy je poměrně často terčem „hejtrů” (lidí, kteří ho urážejí a nadávají mu) a jeho videa získávají relativně velké počty palců dolů a negativních komentářů. Žáci se zamyslí nad tím, proč má někdo potřebu palce dolů dávat a psát ošklivé komentáře.

Žáků se pak ptáme na jejich názory. Vysvětlíme, že vyjadřovat se na internetu ošklivě (např. na YouTube a jiných sociálních sítích) je mnohem jednodušší, než stejná slova říkat z očí do očí – kvůli domnělé anonymitě; lidé takto mnohdy jednají z nudy, chtějí vypadat zajímavěji nebo protože Zachymu či jinému youtuberovi závidí.

Zavřít

 

Moderní československé dějiny

Normalizační loutka

Téma: normalizace

Normalizační loutka

Téma: normalizace


Snímek Normalizační loutka se na dobu normalizace dívá dětskýma očima. Přibližuje svět školy, betonových hřišť a pionýrských schůzek, svět, který trestá každé vybočení z řady. Hlavní postava filmu má k hrdinství daleko, a tak volby, které v průběhu života činí, nejsou vlastně žádnými skutečnými volbami. Jako mnozí další i ona se stává šedou myší.  

Specialita tohoto filmu: Na dvou místech má žák možnost interaktivně vstoupit do děje – zamyslet se nad volbami hlavní postavy a rozhodnout o dalším pokračování příběhu. Doporučujeme žáky na tuto skutečnost před zhlédnutím filmu upozornit.  
 

Přehrát film (42 min.)


Doporučená aktivita před filmem: 

Skaut, nebo pionýr? – Žáci si rozdělí papír A4 na tři sloupce: jeden sloupec nazvou SKAUT, druhý PIONÝR a třetí nechají bez názvu. Pod každý název napíšou, co je podle nich charakteristické pro skauta a co naopak pro pionýra. Mohou se přitom zeptat rodičů, prarodičů, příbuzných nebo známých, popřípadě si informace vyhledat na internetu. Do třetího sloupce pak napíšou ty charakteristiky, které podle nich mohou obě organizace spojovat.   

Žáci pokračují tím, že si přečtou dva následující sloupce: skautské a pionýrské zákony. Vybídněte je, aby jednotlivé zákony porovnaly a zkusily písemně formulovat, čím se od sebe liší (co v pionýrských zákonech chybí a proč). 

 

Skautské zákony

Pionýrské zákony
Skaut je pravdomluvný. Pionýr je oddaný své socialistické vlasti a Komunistické straně Československa.
Skaut je věrný a oddaný. Pionýr je přítelem Sovětského svazu a obhájcem pokroku a míru na celém světě.
Skaut je prospěšný a pomáhá jiným. Pionýr ctí hrdinství práce a boje. 
Skaut je přítelem všech lidí dobré vůle a bratrem každého skauta. Pionýr svým jednáním, učením a prací prospívá socialistické vlasti.
Skaut je zdvořilý. Pionýr je hrdý na svoji Pionýrskou organizaci SSM.
Skaut je ochráncem přírody a cenných výtvorů lidských. Pionýr se připravuje na vstup do Socialistického svazu mládeže.
Skaut je hospodárný.  

 

Pracovní listy: 

K aktivitě můžeme využít pracovní list Skaut, nebo pionýr

 

Související aktivita: 

Jaká je hlavní postava? – Žáci popíší postavu z filmu vlastními slovy a doplní své myšlenky a názory na ní k následujícím bodům: 

Vlastnosti: 
Co si myslí: 
Co říká: 
Co dělá: 
Proč to dělá (její motivace): 
Jak se obléká: 
Jak působí na ostatní: 
Proč se chová právě tímto způsobem (její argumenty): 

Zavřít

O zlém snu

Téma: 2. světová válka, holocaust

O zlém snu

Téma: 2. světová válka, holocaust


Malá Eva měla panenku Haničku a brávala ji s sebou k babičce na oslavy svátku chanuka. Psala se 40. léta a nad Evropou se stahovala těžká mračna. Eva tehdy ještě netušila, že v následujících letech ztratí nejenom Haničku, ale i oba rodiče. Dokumentární film Pavla Štingla zprostředkovává životní příběh Evy Erbenové, ženy, jejíž osud tragicky poznamenal holocaust a která v dětství prošla Terezínem i vyhlazovacím táborem Osvětim-Birkenau. Patří mezi jedny z mála, kteří přežili pochod smrti. Nacisti ji totiž zapomněli ve stodole, kam na noc nahnali štvané ženy a děti. Eva našla nový domov v obci Postřekov, kde se jí ujala statečná rodina Jánových, která dívku v posledních válečných týdnech skrývala, a riskovala tak vlastní život. Režisér používá hranou rekonstrukci ilustrující předválečné šťastné dětství děvčátka a nový život v Postřekově. 

Žáci si díky filmu lépe představí tragédii holocaustu pomocí konkrétního osudu jedné dívky, která je navíc jejich vrstevnicí.  

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Žáci si napíší na papír následující otázky: 

  1. Jak se jmenuje hlavní hrdinka? 
  2. Jakou hračku má nejraději? 
  3. Kam se musí s rodiči přesunout během 2. světové války?  
  4. Co dostala k jídlu ráno, v poledne a večer? 

Následuje projekce filmu. 
 

Přehrát film (49 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Po zhlédnutí filmu žáci napíší k výše uvedeným otázkám odpovědi. O obsahu filmu si pak můžeme během společné výuky povídat a případně necháme žáky celý příběh dokončit podle jejich fantazie.    

Dále se žáci pokusí doplnit chybějící informace v textu Můj příběh psaném očima hlavní hrdinky Evy. Pracovní list jim můžeme poslat předem či je nechat psát vynechané informace na samostatný papír nebo do dokumentu na počítači.  

Zavřít

Vzpomínáme: Svět dětí II.

Téma: normalizace, rodina

Vzpomínáme: Svět dětí II.

Téma: normalizace, rodina


Dokumentární film mapuje svět dětství v komunistickém Československu v 70. a 80. letech minulého století. Pamětníci vzpomínají na hračky, které byly typické pro tehdejší dobu, na touhu po „angličákách”, nedostupnost jízdních kol, na nulový prostor pro individualitu, na svačiny ve škole. Doporučená aktivita, pracující s částí filmu, se zaměřuje na porovnání tehdy a teď  a umožňuje dětem nahlédnout do světa jejich rodičů a prarodičů, když byli dětmi. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Před zhlédnutím filmu žáci napíší odpovědi na následující otázky: 

Jaké máš tři nejoblíbenější hračky? 

Jaká je tvá hračka snů, kterou jsi nikdy nedostal/a? 

Co tě ve škole baví/bavilo? 

Co tě ve škole nebaví/nebavilo? 

Které jídlo ve školní jídelně ti nejvíc chutná? 

Které jídlo ve školní jídelně ti moc nechutná? 

Jak trávíš přestávky? 

Jaké máš ve škole kromě učení povinnosti? 

Odpovědi je nechte napsat na papír.

 

Aktivita po filmu se vztahuje k části 1:15–7:35
 

Přehrát film (19 min.)


Doporučená aktivita po filmu:

Žákům vytvoříme a pošleme tabulku (nebo si jí vytvoří sami), která bude mít tři sloupce:  

Co jsem se dozvěděl/a z filmu? 

Co jsem se dozvěděl/a od maminky/tatínka? 

Co jsem se dozvěděl/a od babičky/dědečka? 

Do řádků vepíší stejné otázky, které jsou v aktivitě před zhlédnutím filmu. 

Žáci mají za úkol zjišťovat informace a zakreslit nebo vepsat do tabulky odpovědi. Nejsou-li jejich prarodiče nablízku, mohou jim zavolat a položit otázky po telefonu. Pokud se stane, že někdo prarodiče nemá, mohou oslovit kohokoli jiného, kdo je jim blízký.  

Ve třídě nebo společně online si pak povídáme s žáky o tom, jaké to bylo, když jsme byli ve stejném věku jako oni. Následně mohou napsat krátký text na téma Srovnejte dobu, když byl pan učitel/paní učitelka ještě dítě, se současností. Co se vám zdá lepší a co horší?

 

Pracovní listy: 

Dědo, povídej – Žákům můžete dát k vypracování otázky v pracovním listu (na str. 3). Nemusíte jej tisknout, odpovědi mohou psát na papír nebo zaznamenat do dokumentu na počítači. Informace mohou hledat i na internetu. Ve třídě s nimi pak nad otázkami diskutujte. 

 

Související aktivita: 

Pokud se žáci dívali pouze na část filmu, která se vztahuje k doporučeným aktivitám (čas 1:15–7:35), můžou zhlédnout film celý. Následně si zapíšou na papír otázky, které je k filmu nebo tématu napadají.

Společně pak můžete jejich otázky rozebírat a povídat si o tom, co jim není na době před 40–50 lety jasné.  

Zavřít

 

Sociální problematika

Dům plný snů

Téma: rodina, život s postižením

Dům plný snů

Téma: rodina, život s postižením


Desetiletá Anne i přes svůj nízký věk velmi dobře ví, jak se chovat k lidem, kteří jsou jiní. Bydlí totiž ve velkém domě, kde společně s rodiči pečují o osm mentálně hendikepovaných lidí. Pro Anne jsou její spolubydlící kamarády, se kterými si hraje a tráví volný čas. Umí je rozveselit, když jsou smutní nebo když se jim něco nedaří. Nejraději si s nimi ale povídá o jejich snech. A protože Bob je básník, Robin hraje na bicí a Olivier dobře zpívá, rozhodnou se na blížící se sousedskou slavnost složit a zazpívat píseň o tom, že „žádný sen není tak velký, aby se nemohl stát skutečností“. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Předtím, než si žáci film pustí, zamyslí se nad tím, jak podle nich vypadá člověk s postižením. Odpovědi mohou sepsat na papír.

  1. Jak bys takového člověka popsal/a? 
  2. Čím se od sebe lišíte a co máte společného?  
  3. V čem může být člověk s postižením výjimečný? 
  4. Znáš ve svém okolí někoho s fyzickým nebo mentálním postižením? 
  5. Mluvil/a jsi s ním/ní někdy? 
  6. Jaké máš pocity, když se s postiženým potkáš nebo s ním mluvíš?
     

Přehrát film (19 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Žáci nakreslí svůj dům se všemi lidmi, kteří jsou pro ně v domě důležití. Mohou vytvořit více obrázků a momentů. Obrázky následně vyfotí/naskenují a pošlou či nasdílí během výuky. Porovnáme jejich dům s domem, kde bydlí Anne a její rodina: 

  1. Chtěl/a bys bydlet v domě jako Anne?  
  2. Dozvěděl/a ses něco nového o lidech s postižením?  
  3. Co tě překvapilo, co jsi vnímal/a pozitivně, co naopak negativně?  

Informace o chráněném bydlení v Nizozemsku nebo u nás a další najdete v Otázkách a odpovědích.

 

Související aktivita: 

Životní sny – Po zhlédnutí filmu mají žáci za úkol zamyslet se, jaké mají životní sny – Co by chtěly dokázat nebo čím by se chtěly stát? 

Své představy nakreslí, necháme prostor jejich představivosti. Nemusí jít o velké plány; mohou snít o událostech v řádu týdnů, roků nebo o své dospělosti. K obrázku navíc napíší sny protagonistů snímku. Během společné výuky pak sny žáků a protagonistů porovnáme.

Zavřít

Giovanni – první klučičí akvabela

Téma: rovnost pohlaví, šikana

Giovanni – první klučičí akvabela

Téma: rovnost pohlaví, šikana


Desetiletý Giovanni má neobvyklý sen. Chce být prvním chlapcem, který se zúčastní mistrovství Holandska v synchronizovaném plavání. Při pohledu na bezchybné výkony zkušených akvabel je mu ale jasné, že bez tvrdého tréninku se jim nemá šanci vyrovnat. Do závěrečné zkoušky mu zbývají jen čtyři týdny, a tak trénuje v každé volné chvíli. I když se mu spolužáci posmívají, že jde o výhradně holčičí sport, ani na chvilku nezauvažuje, že by se svého snu vzdal. Velkou oporu pro něj představuje jeho nejlepší kamarádka Kim, která na rozdíl od spolužáků věří, že to Giovanni dokáže. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Před projekcí žáci zapíší odpovědi na následující otázky: 

  1. Máš nějaký životní sen nebo cíl, za kterým se chceš vydat nebo ses za ním už vydal?  
  2. Co pro dosažení svého snu či cíle musíš udělat nebo co pro to už děláš?  
     

Přehrát film (17 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Žáci napíší nebo formulují jednu větu jako odpovědi na otázky: 

  1. Co se mi na zhlédnutém příběhu líbilo?  
  2. Co se mi na zhlédnutém příběhu nelíbilo?  
  3. Co mě překvapilo nebo šokovalo?  
  4. Na co bych se Giovanního zeptal/a, kdyby to bylo možné?  

Společně si pak povídáme o jejich odpovědích z aktivity před i po projekci filmu. 

 

Související aktivita: 

Žáci napíší krátký sloh (esej, povídku, dopis, úvahu, sloupek) na téma:  

Pro kluky a pro holky? – Existuje podle tebe rozdělení kroužků a aktivit na „klučičí” a „holčičí”? A k čemu je to dobré a k čemu to dobré není? Znáš někoho, kdo se věnuje nějaké aktivitě, a je to pro jeho/její pohlaví neobvyklé? Zažil/a jsi nějakou podobnou situaci, kde hrálo důležitou roli to, jestli jsi kluk, nebo holka?  

Zavřít

Létající Anne

Téma: život s postižením, nemoc, rodina

Létající Anne

Téma: život s postižením, nemoc, rodina


Jedenáctiletá Anne je na první pohled obyčejná holandská dívka. Chodí do školy, nakupuje se sestrami v supermarketu, jezdí na kole a také ráda skáče na trampolíně nebo šplhá na ploty. Anne ale trpí Tourettovým syndromem, mozkovou dysfunkcí, která se projevuje různými tiky. Například se občas začne točit na místě nebo olizuje vše, co má zrovna nablízku. Anne se za svoje chování stydí, ale nemůže si pomoct. „Je to stejné, jako když jste pod vodou a potřebujete se nadechnout,“ popisuje.  

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Před zhlédnutím filmu žáci nakreslí svého kamaráda/dku a napíší k němu krátké odpovědi na otázky:

  1. Jaké vlastnosti by měl mít ten, koho považuji za svého kamaráda?
  2. Podle čeho si vybírám kamaráda?  
  3. Jaké existují překážky ve vztazích s kamarády nebo spolužáky?
  4. Co všechno může kamarádství/přátelství pokazit? 

Přehrát film (20 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Po filmu se žáci zamýšlejí, podle čeho si vybírá Anne své kamarády. Písemně odpovídají na otázky: Je těžké s ní kamarádit? Proč ano, proč ne? Chtěl/a bys vy Anne za kamarádku?

Ve třídě nebo online si pak společně povídáme o jejich odpovědích; žáky můžeme rozdělit do skupinek. Ideální je pak přejít v diskuzi k tématu život s jinakostí.

Ptáme se: Jaká omezení nebo naopak zkušenosti takový život přináší? Znáte ze svého okolí někoho, kdo potřebuje zvláštní přístup nebo péči? 

Zaměřit se můžeme i na to, jestli žáci ve filmu vše pochopili, jestli rozumí tomu, co je to Touretteův syndrom. Více o syndromu se můžete dozvědět v Otázkách a odpovědích.

 

Související aktivita: 

Dopis Anne – Žáci napíší Anne krátký dopis. Co by jí vzkázali? 

Zavřít

Z kola ven – Jan a Josefina

Téma: život s postižením, rodina

Z kola ven – Jan a Josefina

Téma: život s postižením, rodina


Janovi je jedenáct let a je nadprůměrně inteligentní. Dokonce do té míry, že už přeskočil dva ročníky a chodí do třídy se staršími spolužáky. Jeho třináctiletá sestra Josefina je jeho pravým opakem. Narodila se totiž s Downovým syndromem. Špatně mluví, její pohyby jsou neohrabané a někdy reaguje podrážděně. Ve speciální škole se jí nelíbilo, a tak chodí do běžné školy, jen o dvě třídy níž než její vrstevníci. Novým spolužákům nejdřív připadala hodně divná a nějakou dobu trvalo, než si na ni zvykli. Na příkladu Jana, Josefiny a jejich kamarádů můžeme vidět, jak důležité je respektovat odlišnost druhých a jak velkou roli hraje citlivé chování ke komukoli, kdo se nějak vymyká průměru. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Na začátku vybídneme žáky, aby sami sebe popsali – mohou se i nakreslit a poté samostatně nebo s rodiči k obrázku zapisují svou charakteristiku. Poskytneme jim návodné otázky, např.: Jak vypadáš? Jaké máš vlastnosti? Co rád děláš? Co ti jde, nebo naopak nejde? apod. Následuje projekce filmu.
 

Přehrát film (16 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Po filmu žáci nakreslí Jana a Josefínu a krátce je písemně popíší. Uvedou, co je na filmu překvapilo a případně zapíší otázky, pokud něčemu nerozuměli.  

Najdi dvojníka – Úkolem žáků je najít v rodině svého dvojníka, tzn. hledat jakékoli podobné povahové nebo vzhledové rysy s ostatními členy rodiny, a to následovně: Žáci si na větší papír nakreslí jednoduchý „rodinný“ strom, do kterého umístí jména členů své rodiny, a ke každému z nich napíší, v čem jsou si podobní (např. „Strýc Ota hrozně rád sbíral angličáky a známky, já zase moc rád sbírám kartičky hokejistů.“). Mohou využít pracovní list s otázkami. Doporučujeme, pokud je to možné, aby se do online diskuze zapojili i další členové rodiny. 

Cílem aktivity je zjistit informace o členech rodiny, kterým se žák nejvíce podobá (nejlépe v obdobném věku). Můžete najít v rodinném archivu fotografie a hledat další shody; a pokud máte možnost pořídit jejich kopie, nalepte je také do stromu.

Žáci své obrázky mohou naskenovat a poslat, nasdílet či jen ukázat během výuky, společně si je prohlédneme, zodpovíme jejich dotazy a debatujeme o informacích, které zjistili. Aktivitu zakončíme diskuzí na téma: Co nového jsem se dozvěděl/a o své rodině? 

 

Související aktivita: 

Nejlepší kamarád – Žáci nakreslí nebo jinak výtvarně ztvární svého nejlepšího kamaráda či kamarádku. Popíšou jeho/její vlastnosti, povahové rysy a zamyslí se, v čem si jsou s ním/ní podobné a v čem jsou odlišné. Mohou kamarádovi nebo kamarádce napsat i vzkaz, ve kterém vylíčí podobnosti a rozdíly mezi sebou a jím/jí. 

Zavřít

 

Lidská práva a Globální rozvojové vzdělávání

Farídulláh má dnes volno

Téma: rodina, chudoba, sociální vyloučení

Farídulláh má dnes volno

Téma: rodina, chudoba, sociální vyloučení


Tematický okruh: Globální rozvojové vzdělávání | Sociální problematika

Během války v Afghánistánu přišla rodina jedenáctiletého Farídulláha o svůj dům a byla nucena strávit několik let v utečeneckém táboře. Aby měli z čeho žít, půjčuje si jeho otec peníze od majitele malé cihelny a ty pak splácí každodenní tvrdou dřinou všech členů rodiny. Farídulláhovým snem je chodit do školy. Už pátým rokem jsou ale jeho pracovními nástroji místo tužky a papíru lopata a dřevěné kolečko. I přes šedesát hodin týdně strávených těžkou prací při výrobě cihel a časté výtky věčně nespokojeného šéfa je Farídulláh plný obdivuhodné energie a věří, že si jednou otevře vlastní restauraci.  

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Škola základ života – Při práci na aktivitě mohou žáci spolupracovat se sourozenci nebo rodiči. Před promítáním filmu do Pracovního listu 1 (str. 3) zaznamenají, jaké práce musejí vykonávat v průběhu týdne a jak dlouho. Žáci krátce zhodnotí, jestli doma pomáhají hodně, nebo málo. Poté vyplní Pracovního listu 2 (str. 4), do kterého zaznamenají svá PRO a PROTI týkající se povinné školní docházky. Pracovní listy si nemusí žáci tisknout, stačí, pokud odpovědi zaznamenávají do jiného dokumentu nebo na papír. 
 

Přehrát film (17 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Žáci mají po projekci za úkol zamyslet se nad tím, čeho si u hlavních protagonistů všimli, co je zaujalo a proč. Následně písemně porovnají své domácí povinnosti zapsané v pracovním listě 1 s povinnostmi Farídulláha.

O vypracovaném úkolu následně diskutujeme během společné výuky. Zeptáme se žáků, zda uvedli mezi své vykonávané práce i docházku do školy, která patří mezi jejich povinnosti. Dále si společně nebo ve skupinkách povídáme o PRO a PROTI týkající se povinné školní docházky. 

 

Související aktivita: 

Co se stalo s Farídulláhem? – Žáci napíší krátkou úvahu (900–1800 znaků, nanejvýš jedna A4) o tom, jak se daří Farídulláhovi po natočení dokumentu. 

Po odevzdání úvahy žákům pusťte epilog k filmu, aby zjistili, jak se Farídulláhovi dnes skutečně daří. Odkaz na epilog naleznete v doprovodných a doporučených materiálech v AV lekci Faridulláh má dnes volno

Zavřít

Jsem tu nový

Téma: Migrace

Jsem tu nový

Téma: Migrace


Tematický okruh: Globální rozvojové vzdělávání

Osmiletý Tanans pocházející z Konga přišel o oba rodiče a posledních pár let strávil v uprchlickém táboře. Nyní se již nemůže dočkat nového domova v ubytovně holandského městečka. A hlavně nových kamarádů ve škole. Problém je, že jim zatím vůbec nerozumí a holandština s jejím typickým „chrochtavým“ přízvukem mu připadá velmi těžká. Tanansovi spolužáci jsou ale trpěliví a s pomocí angličtiny a jednoduchých her ho zasvěcují do nového jazyka a prostředí. Vstřícnost nových kamarádů a schopnost Tananse zvládat výzvy v nové zemi včetně jízdy na kole nasvědčují tomu, že si velmi brzy poradí i s holandštinou.  

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Jsem tu nový – Žáci se zamyslí nad tématem domov a nad důvody, které by je vedly k opuštění domova nebo i České republiky. Mohou si o tématu povídat s rodiči, sourozenci, kamarády a poté své nápady v několika větách zaznamenají.
 

Přehrát film (20 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Po projekci žáci vyjádří jejich dojmy z filmu metodou Jedno slovo – napíší jedno slovo, které nejvíc vystihuje pocit nebo dojem, jenž v nich film vyvolal.

Poté se žáci pokusí vcítit do pocitů hlavního hrdiny filmu. Dopíšou níže uvedené věty ze svého pohledu: 

  1. Vzpomínám... 
  2. Jsem překvapený…  
  3. Často se mi zdá… 
  4. Těší mě…  
  5. Trápí mě…  
  6. Potřebuji…  
  7. Přeji si…  

S žáky pak projdeme jejich důvody k opuštění domova. Mohou se podělit o své jedno slovo, které vysvětlí, okomentují, případně doplní slova další.  

Nakonec můžeme s žáky diskutovat o problematice uprchlictví. Rozhovor by je měl vést k zamyšlení a k většímu pochopení lidí, kteří se ocitli v pozici uprchlíka. Ptáme se například na následující otázky:  

 
Proč opouštějí uprchlíci své domovy? 

Jak se podle tvého názoru cítí v nové zemi? 

Jak bychom jim my mohli pomoct? 

Znáš nějaké organizace, které se věnují pomoci uprchlíkům? 

 

Související aktivita: 

Žáci napíší „básničku” v pěti řádcích metodou Pětilístek podle následujících pokynů:

  1. řádek – jedno podstatné jméno (slovo, které se vztahuje k filmu) 
  2. řádek – dvě přídavná jména, která rozvíjejí podstatné jméno z prvního řádku 
  3. řádek – tři slovesa, která rozvíjejí podstatné jméno z prvního řádku 
  4. řádek – věta o čtyřech slovech – myšlenka vztahující se k filmu 
  5. řádek – jedno podstatné jméno – jakási tečka za celou myšlenkou 

Metodu Pětilístek lze použít i při jiných aktivitách.

Zavřít

Náramky od Kamar

Téma: gender, rovnost pohlaví, chudoba, dětská práce

Náramky od Kamar

Téma: gender, rovnost pohlaví, chudoba, dětská práce


Tematické okruhy: Lidská práva | Globální rozvojové vzdělávání

Hlavní postavou snímku je jedenáctiletá indická dívka Kamar – výřečná, bezprostřední a hlavně předčasně dospělá. Místo školy či dětských her se svými vrstevníky totiž musí pomáhat v domácnosti a tvrdě pracovat. Společně s matkou a mladšími sourozenci zdobí levné plastové náramky blyštivými kamínky. Ty jsou tak rozžhavené, že se Kamar při práci často bolestivě popálí. To jí ale tolik nevadí. Mnohem více ji trápí, že jí matka nedovolí chodit do školy. Bez jejího přivýdělku by totiž rodina jen těžko vyšla. Kamar se ale svého snu o vzdělání nevzdává a každý den se modlí k bohu, aby vyslyšel její přání a umožnil jí naučit se číst a psát. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Obyčejný den – Žáci si před projekcí filmu samostatně vyplní levou část pracovního listu (odpovědi mohou zaznamenávat na papír). Popíší v něm, jak vypadá jejich běžný den. 
 

Přehrát film (22 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Žáci napíší „básničku” v pěti řádcích metodou Pětilístek podle následujících pokynů:

  1. řádek – jedno podstatné jméno (slovo, které se vztahuje k filmu) 
  2. řádek – dvě přídavná jména, která rozvíjejí podstatné jméno z prvního řádku 
  3. řádek – tři slovesa, která rozvíjejí podstatné jméno z prvního řádku 
  4. řádek – věta o čtyřech slovech – myšlenka vztahující se k filmu 
  5. řádek – jedno podstatné jméno – jakási tečka za celou myšlenkou 

Po reflexi se žáci vrátí k pracovnímu listu. Vyplní jeho pravou části, tzn. popíší, co dělá během dne Kamar. Dále shrnou rozdíly mezi tím, jak tráví čas oni a jak Kamar (mohou podtrhovat v textu). 

 

Související aktivita: 

Hodnoty Před projekcí filmu si žáci samostatně vytvoří žebříček 5–7 nejdůležitějších hodnot ve svém životě a zdůvodní, proč kterou hodnotu dali právě na dané místo (např. zdraví – 1. místo, protože zdraví je nejdůležitější základ, na kterém můžeme stavět všechno další...). Dále odpoví na otázky níže; zapisují je do myšlenkové mapy na papír – stačí doprostřed papíru do kruhu vepsat slovo vzdělání a z něj vést šipky (např. 8 šipek), z nichž ke každé žák vymyslí jednu odpověď. 

Objevilo se mezi tvými nejdůležitějšími hodnotami také vzdělání?

Na kterém místě?  

Co všechno ve tvém životě ovlivňuje vzdělání?

Co by ti nedostupnost vzdělání znemožnila nebo v čem by tě přímo ohrozila?
 

Následně si žáci promítnou film Náramky od Kamar. Po zhlédnutí filmu celou aktivitu zopakují, a to z pohledu Kamar. 

Zavřít

Nora zpívá pro Sýrii

Téma: migrace

Nora zpívá pro Sýrii

Téma: migrace


Téma: Globální rozvojové vzdělávání

Kvůli neustále probíhající válce v Sýrii je ohroženo už několik milionů dětí. Jednou z nich je i desetiletá Nora, která společně s rodiči a sourozenci musela narychlo opustit svůj domov. Nyní žije v provizorním obydlí v uprchlickém táboře v sousedním Jordánsku. Když vzpomíná na události, při nichž v sutinách vybombardovaného domu zahynula její kočka, má v očích slzy. Přesto si v sobě zachovává optimismus a hledí do budoucnosti s nadějí, že si jednou ve svobodné Sýrii založí uměleckou školu. Kromě malování a vyšívání se aktivně věnuje hudbě a společně se svými kamarády a spolužáky doufá v brzký návrat do své milované vlasti. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Před promítáním zadáme žákům za úkol nakreslit na arch papíru siluetu postavy. Pokud mají k dispozici flip chart nebo velký arch papíru, mohou např. rodiče obkreslit jejich postavu. Poté si žáci promyslí, z čeho mají strach. Své strachy zapíší do siluety na místo, kde se jim v těle vytvářejí a kde je cítí nejintenzivněji (hlava, srdce, žaludek).
 

Přehrát film (18 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Žáci písemně reflektují film skrze následující otázky. Odpovědi mohou diskutovat online se svými spolužáky: 

Jak se podle vás cítí lidé, kteří jsou nuceni opustit svou zemi kvůli válce? 
Mohou jim pomoci lidé ze zemí, kde je mír? Jak? 
Pomáhá také Česká republika? 
Myslíte, že je tato pomoc dostatečná? 
Proč někteří lidé nechtějí uprchlíkům pomoci? 
Co se dá s jejich strachem z pomoci udělat? 
Jak můžeme pomoci my sami?
 

Dále do siluety zaznamenají jinou barvou, čeho se bála hlavní hrdinka filmu. Obavy své s obavami Nory srovnají v krátké písemné úvaze.  

 

Související aktivita: 

Kufr – Žáci nakreslí obrázek kufru a do něj 5 věcí, které by si s sebou vzali, kdyby museli opustit domov. Poté svůj výběr 5 věcí zdůvodní.

Zavřít

Pasažér

Téma: rasismus

Pasažér

Téma: rasismus


V letadle můžete potkat různé lidi. Třeba dámu, která důrazně žádá letušku o jiné místo, když zjistí, že je jejím sousedem černoch. Naštěstí se najde jedno volné místo v první třídě. To je ale k velkému překvapení nabídnuto spolu s omluvou pasažérovi černé pleti. Přece nebude sedět vedle někoho tak omezeného.  

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Spolucestující – Žáci popíší nebo případně nakreslí, jak by měl/a vypadat jejich ideální spolucestující v letadle. Jaké vlastnosti by měl/a a neměl/a mít? Co by si nepřály, aby dělal/a? Jak by nemusel/a vypadat?

Pošleme žákům pracovní list – sadu fotografií s obličeji různých lidí. Žáci z nich vyberou ty, se kterými by chtěli sedět v letadle, se kterými by sedět nechtěli a u kterých je jim to jedno (případně mohou potenciální spolucestující seřadit podle toho, jak se jim jako spolucestující zamlouvají od nejlepšího po nejhoršího). Požádáme žáky, aby nám svůj výběr odůvodnili. 
 

Přehrát film (1 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Po projekci zadejte žákům krátkou reflexi pocitů. V pracovním listu si zvolí panáčka, který nejlépe vystihuje jejich aktuální pocity. Číslo tohoto panáčka napíší na papír nebo do dokumentu v počítači a následně odůvodní svůj výběr. 

Společně (online, nebo ve třídě) reflektujeme s žáky aktivitu a zhlédnutý spot. Ptáme se na například tyto otázky:   

Projevily se u  tebe předsudky? 

V jakých okamžicích či situacích? 

Stalo se ti, že jsi pod tlakem skupiny volil/a jinak než původně?  

 

Související aktivita: 

Žáci napíší „básničku” v pěti řádcích metodou Pětilístek podle následujících pokynů:

  1. řádek – jedno podstatné jméno (slovo, které se vztahuje k filmu) 
  2. řádek – dvě přídavná jména, která rozvíjejí podstatné jméno z prvního řádku 
  3. řádek – tři slovesa, která rozvíjejí podstatné jméno z prvního řádku 
  4. řádek – věta o čtyřech slovech – myšlenka vztahující se k filmu 
  5. řádek – jedno podstatné jméno – jakási tečka za celou myšlenkou 
Zavřít

 

Životní prostředí

Moje sousedka

Téma: energie

Moje sousedka

Téma: energie


Loutkově animovaný snímek představuje jeden den v životě dvou obyvatelek jednoho domu. Každá z nich má jiné každodenní rituály a návyky. Sledujeme obě dvě od ranního vstávání – vidíme, jak si vaří kávu, zda se koupou, či sprchují, jak sledují televizi, i to, jak si doma topí. Jedna zachází s energiemi zodpovědně a druhá jimi plýtvá tak, že to sama pozná na svých účtech. Přitom šetřit nemusí být těžké. Stačí zhasínat po odchodu z místnosti světlo nebo utahovat vodovodní kohoutek. Film na vtipném srovnání domácích zvyků dvou sousedek ukazuje, jak i drobná opatření šetří energii a peníze.

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Na začátku žáci zkusí promyslet a sepsat způsoby, jak se dá v domácnosti ušetřit na energiích (za vodu, plyn a elektřinu). 

Přehrát film (9 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Film si žáci mohou promítnout dvakrát. Při první projekci mají čas a prostor uvědomit si celkové vyznění filmu (jeho smysl). Před druhou projekcí mají za úkol všímat si chování obou sousedek a toho, jaké činnosti více šetří energie. Lépe se tak budou soustředit na detaily.

Žáci poté napíší, v čem se Červená sousedka chovala správně oproti sousedce Zelené: Jak Červená šetřila teplem, vodou, světlem a energiemi? A jakým způsobem naopak Zelená plýtvala? Pokud se na film dívali žáci i s rodiči, mohou také napsat své postřehy a poté žáci své poznámky s poznámkami rodičů porovnat. Kolik věcí zachytili? (Ve filmu je jich více než 15.)

Na závěr se žáci zamyslí nad tím, jak by v domácnosti mohli přistupovat k energiím zodpovědněji. Mohou sepsat pravidla, kterými se budou doma řídit. Společně si pak povídáme o tom, jaká pravidla vymysleli a jak s energiemi zacházet zodpovědně a jak nikoli. 

 

Související aktivita: 

Jak je to u nás doma – Úkol navazuje na předešlou aktivitu. Vede žáky k uvědomění si vlastní odpovědnosti za kvalitu života a podporu zdravého životního prostředí. Na konkrétních příkladech z vlastní domácnosti se děti učí, jak se lze k prostředí, ve kterém žijeme, chovat šetrněji. Zároveň se snaží „vtáhnout do hry“ rodiče, aby společně s žáky přemýšleli nad šetrným hospodařením, komunikovali s nimi o tématu, diskutovali a snažili se nalézat možná řešení. Otázky v pracovním listu (na str. 3) můžeme žákům nasdílet či poslat. 

Alternativně můžeme žákům zadat za úkol, aby posoudili, v čem je jejich domácnost ekologická (šetrná k životnímu prostředí) a v čem by naopak mohli v rodině něco změnit. 

Zavřít

Zvířata zachraňují svět: Lvi recyklují

Téma: environmentální chování

Zvířata zachraňují svět: Lvi recyklují

Téma: environmentální chování


Zvířata zachraňují svět je série vtipných animovaných spotů, v nichž zvířata radí lidem, jak se chovat šetrněji k životnímu prostředí. Postavičky parodují nešetrné lidské způsoby chování, nabízejí tipy na lepší zacházení s přírodou a jejími zdroji a současně zdůrazňují, že každý z nás může přispět k zmírnění devastace přírody. V tomto spotu půjde o recyklaci. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Žáci na papír vypracují odpovědi na tři otázky: 

Co to je recyklace? 

Které materiály se nejčastěji recyklují? 

Proč je recyklace potřebná?   
 

Přehrát film (3 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Plakát – Lvi ve spotu recyklovali, jak to je u žáků doma? Necháme je vytvořit plakát (například jako koláž), na který namalují či nalepí všechny materiály, které u nich doma recyklují. Ke každému materiálu napíší alespoň jednu věc, která se z recyklovaného materiálu vyrábí (např. ze skla se dají vyrobit nové vázy, z plastu igelitové tašky, z papíru obal na vajíčka apod.).  

Hotový plakátek  i s úvodními odpověďmi vyfotí a pošlou nám ho, případně ho ukáží běhěm online výuky.

 

Související aktivita: 

KVÍZ: Recyklace papíru – Žáci samostatně nebo s rodiči vyplní následující test týkající se recyklace papíru. Odpovědi mohou zkusit uhádnout nebo dohledat na internetu. Správně výsledky jsou v PDF v odkazu pod tabulkou. (Jedna otázka má dvě správně odpovědi)

 

Otázka

 

A B C

1. Kolik stromů zachrání recyklace jedné tuny papíru?

 

7 17 27

2. Kolik stromů se denně na celém světě kácí kvůli výrobě toaletního papíru? 

 

27 2700 27000

3. Ve které zemi se poprvé recykloval papír? 

 

Japonsko Rusko USA

4. Který papír nepatří do modrého kontejneru? 

 

účtenky kapesník kartonová krabice
5. Kolikrát se smí recyklovat papír? 3x 5x 7x

 

Správné výsledky najdete v PDF.

Zavřít

Zvířata zachraňují svět: Sloní sprcha

Téma: environmentální chování

Zvířata zachraňují svět: Sloní sprcha

Téma: environmentální chování


Zvířata zachraňují svět je série vtipných animovaných spotů, v nichž zvířata radí lidem, jak se chovat šetrněji k životnímu prostředí. Postavičky parodují nešetrné lidské způsoby chování, nabízejí tipy na lepší zacházení s přírodou a jejími zdroji a současně zdůrazňují, že každý z nás může přispět k zmírnění devastace přírody. Minutový spot Sloní sprcha varuje před plýtváním vodou.  

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Položíme žákům otázku K čemu potřebují člověk a ostatní živočichové vodu? a necháme je sepsat na papír všechny jejich nápady. Rodiče je poté mohou doplnit vlastními poznatky. 
 
Dále žáci v několika větách napíší svou představu o tom, jak by vypadal svět bez vody. 
 

Přehrát film (1 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Šetrné hospodaření s vodou – Žáci si v pracovním listu aktivity Voda a projdou první cvičení, ve kterém jsou dvojice obrázků. Vyberou vždy ten obrázek, na kterém se s vodou hospodaří lépe. Ve druhém cvičení je úkolem žáků vybarvit obrázek podle pokynů, čímž dokončí větu ve cvičení. Řešení obou aktivit je zde

Žáci dále mají za úkol zamyslet nad tím, co dělají ve své rodině pro úsporu vody. Mohou si o tom povídat společně i s rodiči a sourozenci.

Žáci pak vypracují „Úmluvu o šetření vodou u nás doma“ – pravidla, aby ve své domácnosti plýtvali vodou co nejméně. Pokud taková pravidla už v rodině dodržují, napíší dopis ostatním, kteří by potřebovali poradit; mohou si představit, že jej adresují například sousedům. 

Vypracované úkoly pak diskutujeme společně ve třídě nebo online. 

 

Související aktivita: 

Žáci si vyzkouší  krátký vodní test. Na webu Vodní strážci najdou Kvíz o vodě. Po vyplnění kvízu se dozví správné odpovědi. 

Zavřít

 

Cizojazyčné lekce

Giraffe in the Rain

Angličtina | Téma: globální rozvojové vzdělávání, migrace

Giraffe in the Rain

Angličtina | Téma: globální rozvojové vzdělávání, migrace


Jazykové oblasti: vocabulary (feelings, adjectives) 

Jazykové dovednosti: listening, writing, speaking

 

Jednoho dne Žirafa zjistí, že jí místní samovládce odpojil vodu. Jakmile se vzepře jeho nespravedlivému činu, je ze své domoviny vyhoštěna. Život v nové zemi, jejímiž obyvateli jsou výhradně psi, ale pro ni není jednoduchý. Po nekonečném čekání na podání žádosti o azyl ji v novém podnájmu vítají pouze podezřívavé pohledy nevrlé paní domácí. Když ji navíc druhý den pro její cizí původ odmítají v jedné práci za druhou, začne Žirafa propadat zoufalství. Až když pozná přátelského psího zahradníka, svitne jí na lepší časy. Při úpravě stromů a živých plotů se totiž její dlouhý krk náramně hodí. K tomu, aby mohla být šťastná, jí však chybí oficiální povolení, že může v nové zemi zůstat… Hravý animovaný snímek s řadou vtipných momentů velmi výstižně ukazuje typické překážky, s nimiž se musí v nové zemi vypořádat téměř každý uprchlík, Žirafu nevyjímaje.  

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Zeptáme se žáků, co pro ně znamená domov (zopakují si tak základní slovíčka z rodiny, zvířat apod.). Nápady zaznamenají v angličtině pomocí jednoduché myšlenkové mapy v pracovním listu 1, kterou jim pošleme nebo si mohou nakreslit na papír vlastní.
 

Přehrát film (12 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Sdělíme žákům, aby vyplnili cvičení v pracovním listu 2. V prvním cvičení se nejprve pokusí vyjádřit svou emoci z filmu pomocí zakroužkování správného emotikonu a v dalších cvičeních žirafu popíší, čímž si procvičí přídavná jména, či zakroužkují, jaké problémy žirafa zažívá. Pracovní list můžeme žákům poslat či nasdílet. 

Nakonec se dětí zeptáme, co by několika slovy žirafě vzkázali (pokud nebudou vědět, jak to anglicky vyjádřit, mohou si frázi vyhledat). V případě, že jsou děti v angličtině pokročilejší, žirafě napíší krátký dopis.  

 

Související aktivita: 

Pošleme (nebo předem rozdáme) žákům pracovní list 2, který si mají za úkol roztříhat na kartičky z vybrané strany a seřadit do správného pořadí. Žáci mohou takto seřazené kartičky nalepit na čtvrtku/papír a každý obrázek několika slovy v angličtině písemně okomentovat. Ve třídě (nebo online) si o řešení úkolu povídáme.

Zavřít

Zvířata zachraňují svět: Lvi recyklují

Angličtina | Téma: enviromentální chování

Zvířata zachraňují svět: Lvi recyklují

Angličtina | Téma: enviromentální chování


Jazykové oblasti: Vocabulary: Environment, Basic objects, Grammar: Present simple answers

Jazykové dovednosti: Writing/Speaking, Listening 

Zvířata zachraňují svět je série vtipných animovaných spotů, v nichž zvířata radí lidem, jak se chovat šetrněji k životnímu prostředí. Postavičky parodují nešetrné lidské způsoby chování, nabízejí tipy na lepší zacházení s přírodou a jejími zdroji a současně zdůrazňují, že každý z nás může přispět k zmírnění devastace přírody. 

 

Doporučená aktivita před filmem: 

Žákům pošleme (nebo předem rozdáme) pracovní list 1. V něm nejprve vysvětlí (v případě méně pokročilejších přeloží) slova spojená s tématem: reuse, recycle, trash. Ve druhém cvičení se rozhodnou, které materiály lze třídit, a zároveň si zopakují slovíčka běžných věcí kolem nich. Ve třetím cvičení pak zkusí přiřadit ke každému z kontejnerů to, co do něj mohou vytřídit.  

TIP: Pokud chceme, aby si žáci pustili film v originálním znění, pošleme jim tento odkaz. Snímek o recyklaci začíná v čase 2:05.
 

Přehrát film (3 min.)


Doporučená aktivita po filmu: 

Po filmu žáci zodpoví zadané otázky týkající se recyklace z pracovního listu 2. Dokument nám poté zašlou využitím kanálu, kterým jsme zvyklí spolu komunikovat.

 

Související aktivita: 

Žáci se zamyslí nad tím, jakým způsobem lze znovu využít věci, které mají doma. Mohou pouze sepsat několik nápadů (k čemuž lze využít poslední cvičení v pracovním listě 2), nebo své originální nápady i vyzkoušet v praxi.

Pokud je budou zkoušet v praxi, své nápady pak vyfotí a pošlou nám je. Z fotografií pak můžeme vytvořit společnou třídní galerii.  

Zavřít

Přehled všech filmů

Veškeré audiovizuální lekce JSNS najdete v přehledu všech filmů a výukových materiálů – vyhledávat můžete podle témat, věku a dalších kritérií. 

Doporučení pro vyučující  

  • Důležitou součástí při práci s AV lekcemi je reflexe emocí, která by měla bezprostředně po zhlédnutí filmu proběhnout i v případě, že se na film žáci dívají samostatně. Výborně poslouží metody R.A.F.T., Jedno slovo, Pětilístek nebo I.N.S.E.R.T.
  • Do distanční výuky se mohou zapojit také rodiče (zvláště u žáků I. stupně ZŠ). Přitom mohou využít naše doporučení Jak na reflexi po filmové projekci, na které je můžete upozornit. Metody reflexe pomohou přirozeně vyjádřit dojmy, emoce a uvolnit napětí po téměř jakémkoli zážitku.
  • U každé AV lekce naleznete také informační materiál ve formě Otázek a odpovědí, který popisuje kontext dané problematiky. 

Jak na distanční výuku - souhrn tipů