Dnešní svět je propojený i rozdělený zároveň. A také velmi různorodý. Někde žijí lidé v blahobytu, jinde v bídě. Globální rozvojové vzdělávání nás seznamuje s problémy, kterým čelí lidé v jiných, méně šťastných, částech světa – s chudobou, migrací, dětskou prací. Otevírá téma fair trade, přináší informace o rozvojové spolupráci a seznamuje nás s lidmi, kteří ještě žijí podle původních tradic.

Díky GRV se učíme spoluzodpovědnosti za svět, ve kterém žijeme, a solidaritě s těmi, kteří to aktuálně potřebují.

Než začnete 

 

Projděte si 13 základních doporučení pro práci s dokumentárními filmy. Pokud hledáte inspiraci a zajímají Vás zkušenosti vyučujících, kteří ve svých hodinách audiovizuální materiály pravidelně používají, doporučujeme Vám ke zhlédnutí tato 4 krátká videa.

 

Před projekcí 

  • Ujistěte se, zda vaši žáci znají specifika dokumentárních filmů.
  • Stanovte si cíl lekce a vyberte k němu vhodný film s ohledem na věk a znalosti žáků, nezačínejte kontroverzními tématy.
  • Podívejte se na film v předstihu
  • Připravte si alespoň základní informace o promítaném tématu, pomohou vám informační texty u jednotlivých lekcí s názvem Otázky a odpovědi
  • U delších filmů zvažte, zda budete pracovat s celým filmem, nebo ukázkou – ideální je si vyhradit 90 minut a promítnout je celé. 
  • Připravte si a zkontrolujte už před začátkem hodiny potřebnou techniku.
  • Nalaďte žáky na dané téma (každá zpracovaná aktivita nabízí tip na evokaci). Hlídejte si ale  v průběhu celé lekce čas, ať stihnete na konci hodiny závěrečnou reflexi. 
  • Seznamte žáky s průběhem lekce.

 

Po projekci 

  • Věnujte prostor reflexi emocí žákůZkoušejte různé metody.
  • Udělejte se žáky doprovodnou výukovou aktivitu.
  • Vyzvěte žáky, ať  prezentují výstupy z aktivity. Vytvořte prostor pro diskusi a moderujte ji.

 

Na závěr:

  • Shrňte průběh celé lekce. 
  • Zreflektujte, co si z lekce odnášíte. 

 

Zajímají vás zkušenosti vašich kolegů  a jimi navržené praktické tipy a doporučení? Stáhněte si metodickou příručku „Učíme s filmem“  a přečtěte si strany 7–19.