Leilina melodie

  • Laylas melodi
  • Jens Pedersen, Taj Mohammad Bakhtari
  • Afghánistán, Dánsko
  • 2013
  • 16 min.
  • 9—12 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s tématem rodiny v jiných zemích
  2. uvědomit si překážky ve vzdělávání dětí v rozvojových zemích
  3. rozvíjet empatii

Když bylo Leile šest let, přišla ve válce o otce. Její matka se nebyla schopna postarat o všechny děti, a tak ji strýc poslal do sirotčince v afghánském hlavním městě Kábulu. Po rodině se jí sice velmi stýská, ale v sirotčinci našla nový domov. Má zde spoustu kamarádek a hlavně může chodit do školy, což by ve své rodné vesnici nemohla. Nejvíc ji baví hodiny hudby. Té se ale podle Tálibánu ženy věnovat nesmějí. Když se po pěti letech odloučení ozve matka, očekává Leila její návštěvu s velkými obavami. Bojí se, aby ji nechtěla odvézt zpátky domů, provdat, a tím jí znemožnit další vzdělávání.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Leilino rozhodnutí

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 9–14 let

Žáci:

  • umějí porovnat prostředí, ve kterém vyrůstají, s prostředím hlavní hrdinky
  • umí se vcítit do postav z filmu
  • uvědomují si význam vzdělání

Strom

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:

  • si uvědomují svoje emoce a umějí je popsat;
  • si uvědomují své vlastní životní hodnoty;
  • umějí diskutovat o etických otázkách na základě skutečného příběhu.

Kvíz

Pracovní list v podobě kvízu připravený k vyplnění.

Žáci:

  • ověří si své znalosti o Afghánistánu
  • otestují si, jak pozorně sledovali děj filmu

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • informace o Afghánistánu
  • postavení žen v Afghánistánu
  • vzdělávání afgánských dětí
  • Tálibán

Příběh mojí rodiny

Propojte díky vzpomínkám svět dětí, (pra)rodičů a školy. Projekt přibližuje dětem nedávnou minulost a rodinné příběhy prostřednictvím rozhovorů a aktivit se staršími příbuznými.

Souhrnné informace, aktivity do hodin, další doporučené filmy, tipy a příklady dobré praxe najdete v příručce Příběh mojí rodiny

Aktivita k této lekci:

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • porovnání prostředí, ve kterém žáci vyrůstají, s prostředím hlavní postavy
  • reflexe emocí
  • úvaha nad svými vlastními životními hodnotami

Doprovodné a doporučené materiály

Humanitární a rozvojová pomoc v Afghánistánu

O zahraniční misi organizace Člověk v tísni a jejích aktivitách

Život žen na severu Afghánistánu

Jak se vzdělávají afghánské ženy a dívky

Reportáž v pořadu Objektiv o životě žen v Afgánistánu

Reportáž z Afgánistánu vytvořená pod taktovkou novinářky a publicistky Lenky Klicperové spolu s fotografkou Jarmilou Štukovou

Co Afgánská žena smí a hlavně nesmí?

Zajímavý rozhovor s novinářkou Lenkou Klicperovou na téma práv žen v Afgánistánu

Cíle udržitelného rozvoje (SDGs)

5. Cíl udržitelného rozvoje zformulovaný členskými státy OSN, týkající se dosažení genderové rovnosti a posílit postavení všech žen a dívek

Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě

Informační materiál Českého fóra pro rozvojovou spolupráci o globálním vzdělávání v České republice.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Kamarádi vzdělání