Šmejdi

  • Šmejdi
  • Silvie Dymáková
  • Česká republika
  • 2013
  • 75 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si manipulativní i asertivní techniky komunikace
  2. umět rozlišit etické a neetické taktiky prodeje
  3. znát důvody, proč někteří lidí jezdí na prodejní akce a důvěřují „šmejdům“

Manipulace, nátlak, ponižování, agrese. Skryté kamery zachytily drsné pozadí předváděcích akcí pro seniory. Co se opravdu děje na populárních zájezdech s obědem zdarma? Praktiky, ze kterých mrazí; zvrácenost, která se stává normou. Lži a promyšlená manipulace, jejímž jediným cílem je donutit bezbranné staré lidi k nákupu předraženého zboží. Senioři ze svých nuzných důchodů splácejí horentní sumy za často nekvalitní produkty. Někteří z nich se dušují, že už na žádnou akci nikdy nepojedou, jiní to nevydrží a jedou znovu. Co je žene? Zvědavost? Samota? Nebo závislost? Autorky tohoto filmu rok v převleku navštěvovaly akce, kde se důchodcům vymývají mozky a kde mladí lidé nejsou vítáni. Vedle autentických záběrů z předváděcích akcí a výpovědí poškozených seniorů, přináší dokument i pohled psycholožky, právníka a dalších odborníků. Film tak poprvé komplexně mapuje tento nechvalný fenomén dnešní doby.

Doporučený věk

14—21 let

Tematický okruh

Sociální problematika

Téma

Stáří, Šikana

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Oběť šmejdů

Aktivita / 95 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • si uvědomují důvody, proč určití lidé důvěřují „šmejdům“
  • vědí, jak lze zamezit snadnému získání oběti
  • vědí, jak by se měly chovat potenciální oběti "šmejdů"

Chci vám to prodat

Aktivita / 90 min.

Žáci:
  • znají manipulativní techniky přímého prodeje
  • umějí posoudit soulad jednotlivých prodejních technik s etikou
  • se zamyslí nad důvody, pro účast na prodejních akcích

Máte chvilku?

Aktivita / 30 min.

Žáci:

  • si uvědomují manipulativní i asertivní techniky komunikace
  • umějí použít asertivní techniky komunikace
  • vědí, jaké promluvy jsou etické a jaké neetické

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • znaky klamavé reklamy
  • důvody účasti na prodejních akcích
  • jak se bránit "šmejdům"

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Centrum nové naděje - občanská poradna

Předváděcí akce pro seniory – co to je, jaké metody nátlaku se používají

Časopis dTest

Právní radce – jak odstoupit od smlouvy při jejím uzavření na předváděcí akci

Univerzita Palackého v Olomouci

Diplomová práce na téma Manipulce při přímém prodeji

Občanský zákoník

Klamavá reklama podle Občanského zákoníku

Česká obchodní inspekce

Inspektoři provádí kontroly, zda se při přímém prodeji dodržují pravidla.

Partneři lekce