Podívejte se na přehled aktualizací, které jsme pro vás připravili z různých oblastí světa
4.12.2025 / JSNS
Na našem portálu dnes najdete přes 450 lekcí a materiálů, které se věnují nejrůznějším tématům současného světového dění. Přinášíme vám výběr letošních aktualizací, které jsme připravili u lekcí z různých regionů a oblastí — a které mohou obohatit výuku o nové souvislosti i živé příběhy. Především jsme se zaměřili na oblasti, kde se proměnila situace v souvislosti s válečnými konflikty nebo na lekce, které hojně využíváte, abychom vám poskytli aktuální vhled do konkrétních témat.
Upravené a doplněné materiály pomáhají učitelům pracovat s emocemi žáků, posilovat vztahy ve třídě, integrovat nové spolužáky a otevírat témata, která mladé lidi zajímají.
Lekce o migraci
Počáteční idealizace Evropy, ilegální překračování hranic, čekání na rozhodnutí o přidělení azylu, pobyt v domě pro nezletilé cizince, deportace... To jsou pojmy, které se běžnému českému teenagerovi jen těžko představují, pro některé uprchlíky jsou ale velmi známé. Lekce Stát se Evropanem žáky s těmito pojmy seznámí prostřednictvím tří mladých chlapců z Afghánistánu, Sýrie a Guinei, kteří se snaží svůj život žít jako každý jiný člověk v jejich věku, nemají to ale tak snadné. Jak vypadají nelegální přechody hranic a čemu musí běženci čelit? Jak funguje organizovaný zločin, který zajišťuje uprchlíkům nelegální příjezdy do Evropy? A co se děje s nezletilými migranty, kteří cestují bez rodičů? Podívejte se na otázky a odpovědi, které jsme aktualizovali.
Migraci se věnuje také lekce Nora zpívá pro Sýrii. Miliony syrských dětí musely se svými rodinami opustit svůj domov kvůli občanské válce, která v zemi panovala od roku 2011. Lekce pomůže žákům uvědomit si, co znamená pojem domov a strach jej opustit, a rozvíjet jejich sociální cítění a empatii. Aktualizovali jsme otázky a odpovědi, které žákům vysvětlí, kdo je to uprchlík, co je to azyl, proč lidé ze svých zemí utíkají, nebo kolik uprchlíků a odkud žije u nás v Česku.
Lekce o dění v zemích Blízkého východu
Sýrii se můžete s žáky věnovat taky v lekci Bombardování v Sýrii pozpátku, nebo v lekci Pro Samu. Žáci se dozví, jaká je současná situace v zemi, jaké byly důsledky války pro každodenní život dětí v Sýrii, nebo jak během války probíhalo v Sýrii poskytování zdravotnické pomoci. V aktualizovaných otázkách a odpovědích jsme to u obou lekcí přehledně sepsali.
Věnovali jsme se také lidem v Afghánistánu – lekce Farídulláh má dnes volno pomůže dětem například uvědomit si význam vzdělání z hlediska kvality budoucího života. Jedenáctiletý Farídulláh, hlavní postava filmu, totiž možnost vzdělání nemá – jeho rodina přišla během války v Afghánistánu o svůj dům, byla nucena strávit několik let v utečeneckém táboře, a aby měla z čeho žít, půjčuje si otec peníze od majitele malé cihelny a ty pak splácí každodenní tvrdou dřinou všech členů rodiny. K aktivitám jsme přidali komentář novinářky Fatimy Rahimi – ten pomůže film vysvětlit dětem.
Další skupinou lidí, která to na Blízkém východě nemá jednoduché, jsou Kurdové, tedy největší národ bez vlastního státu na světě. A právě lekce Rádio Kobání se jim věnuje – očima mladé kurdské reportérky žijící ve válkou zpustošeném syrském městě. Aktualizovali jsme otázky a odpovědi, díky kterým se můžete dozvídat jak o postavení Kurdů ve společnosti, tak o tom, jak vypadá práce novináře ve válečném konfliktu.
Lekce o nedemokratických režimech
Roli nezávislých reportérů v době konfliktů se věnuje také lekce Barmský VJ, ve které se žáci dozví o skupině novinářů, jejichž posláním je pořizovat video a audiosvědectví z krutých zásahů vojenské junty proti civilnímu obyvatelstvu v Barmě. V aktualizovaných otázkách a odpovědích žáci získají povědomí o současnosti i historii Barmy, jejichž obyvatelstvo čelí krutému porušování lidských práv ze strany armádní junty.
S podobou dalšího represivního režimu ve světě žáky seznámí taky Lekce běloruštiny, a to skrze pohled na mladou generaci studentů, která se staví proti ubíjející totalitě prezidenta Alexandra Lukašenka. V aktualizovaných otázkách a odpovědích k dokumentu přehledně vysvětlujeme historii i současnou situaci v zemi, nebo postoj Evropské unie a České republiky. Bělorusku se věnujeme také v lekci Made in BY, která popisuje cenzuru umělecké tvorby v zemi, nebo v lekci Článek 293, která seznámí žáky s rolí aktivismu a s osudy odpůrců režimu. I k těmto lekcím jsme aktualizovali otázky a odpovědi.
Lekce o vietnamských obyvatelích v Česku
Významnému etniku na území Česka se věnujeme v lekci V.I.P. – Vietnamese Important People, kde prostřednictvím snímku o mladých ambiciózních lidech pomůžeme žákům přemýšlet o předsudcích vůči vietnamské menšině. V aktualizovaných otázkách a odpovědích se žáci dozví, kdy a jak se k nám Vietnamci dostali, jaký je současný politický režim ve Vietnamu, nebo jak vypadá nová generace mladých Vietnamců žijících u nás. V nové interaktivní aktivitě s názvem „Platí to o všech?“ žáci na základě hry pochopí, že obecná tvrzení o skupině lidí (například třídě, profesi, etniku, národu či generaci) nikdy neplatí pro všechny její členy.
Lekce o chudobě
Nebýt lhostejný k znevýhodněným skupinám lidí a aktivně se zajímat o jejich potřeby naučí žáky lekce Hrdá navzdory chudobě, která prostřednictvím filmu ukazuje život dvanáctileté Nicky, která si nepřestává věřit ani po tom, co se jí posmívají spolužáci. S bratrem chodí každý týden do potravinové banky pro jídlo zdarma a nestydí se za to, a pomáhá ještě chudším dětem. K lekci jsme také aktualizovali soubor otázek a odpovědí – ty vysvětlí rozdíl mezi absolutní a relativní chudobou a popíšou podobu chudoby v Česku, poradí, jak smysluplně využít věci, které už nepotřebujeme, a odpoví taky na to, co může udělat dítě, které je obětí šikany.
Realizováno v rámci projektu Jeden svět na školách: Podporujeme globální vzdělanost žáků a vyučujících podpořeného v rámci zahraniční rozvojové spolupráce ČR.