Jak jsem se stala partyzánkou

  • Ako som sa stala partizánkou
  • Vera Lacková
  • 2021
  • 52 min.
  • 14—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si, že Romové byli aktivními účastníky odboje během 2. světové války
  2. zamyslet se nad tím, co utváří identitu člověka
  3. diskutovat o odlišnosti a rozvíjet respekt

Druhá světová válka stále skrývá řadu příběhů, z nichž některé zřejmě zůstanou navždy tajemstvím. K mozaice takových vzpomínek patří i osudy romských partyzánů v bývalém Československu. Mladá režisérka Vera Lacková odhaluje pohnutý osud svého pradědečka, který se účastnil za 2. světové války protifašistického odboje. Pátrá v archivech a vesnických kronikách. Prostřednictvím rozhovorů s pamětníky bourá zažitou představu o Romech jako o pouhých obětech nacismu. Ve filmu se prolíná minulost a současnost, pátrání a objevování, srážka se zakořeněnými stereotypy ve vnímání Romů. Film je mimo jiné cestou velmi osobního uvědomění a prožití vlastní romské identity: je příběhem samotné režisérky. 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Identita

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • si uvědomí vlastní jedinečnost i jedinečnost druhých
  • zamýšlí se nad tím, co utváří identitu a co mohou sami ovlivnit
  • diskutují o odlišnosti a rozvíjejí si respekt vůči jinakosti

Kdo jsou partyzáni

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • diskutují o významu partyzánského odboje;
  • přemýšlí nad osobními osudy partyzánů;
  • vnímají roli partyzánů při obnově československé státnosti.

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Osud Romů během druhé světové války na Slovensku a v českých zemích
  • Zapojení Romů do odboje
  • Postavení Romů v Československu po r. 1945 a 1989

Stejné příběhy, jiná jména - kampaň za lidská práva

Projekt / 7 - 14 dní / doporučený věk: 13+, 14+ nebo 16+

Žáci:

  • se zamýšlí nad porušováním lidských práv
  • realizují vlastní projekt a prohlubují týmovou spolupráci
  • zkoumají své kořeny a objevují významné lokální osobnosti

Projekty, které můžete s žáky realizovat:

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Doprovodné a doporučené materiály

Ako som sa stala partizánkou

Oficiální stránky filmu Jak jsem se stala partyzánkou.

Romové v odboji

Výstava romské filmařky Very Lackové zachycující osud jejího pradědečka Jána Lacka i dalších bojovníků, kteří přispěli k osvobození dnešního slovenského a českého národa.

Maraton psaní dopisů - Amnesty International

V prosinci posílají lidé na celém světě ručně psané dopisy s výzvami k osvobození konkrétních lidí, kteří se stali obětmi bezpráví.

Romové jsou vynecháváni z historie. Záměr?

Rozhovor s režisérkou Verou Lackovou na hatefree.cz.

Stíny romského holokaustu

Dokumentární film Renaty Berkyové reflektující existenci vepřína na místě bývalého koncentračního tábora v Letech u Písku.

Muzeum romské kultury

Zpřístupnění kultury a historie Romů.

Svědectví Romů a Sintů

Databáze svědectví Romů a Sintů z českých zemí a Slovenska za druhé světové války.

ROMEA, o.p.s.

Zpravodajský server informující o různých událostech týkajících se Romů v ČR i jinde ve světě.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.